دستم شکست، اما جان‌شان را نجات دادم

جوانان برتر جمعیت هلال‌احمر،‌ از انگیزه‌هایشان برای فعالیت داوطلبانه در بحران‌ها می‌گویند

رد اعضای جوان و فعال جمعیت را می‌توان در میان داوطلبان و امدادگران و مربیان هلال‌احمر دید و البته هر حوزه و برنامه‌ای که هلال‌احمر در آن پا گذاشته است. از شرکت در طرح‌های جهادی و محرومیت‌زدایی از روستاها گرفته تا امداد داوطلبانه در حوادث.
کانون‌های دانش‌آموزی و دانشجویی با حضورشان گرم‌تر شده و نامشان را می‌توان در میان جوانانی دید که نهادهای مختلف هر سال به عنوان جوان برتر از آنها تقدیر می‌کنند.
این روزها که همه‌جا صحبت از سالگرد تاسیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر است، آشنا شدن با دو نفر از این جوانان فعال خالی از لطف نیست؛ اعضایی که کار داوطلبانه در جمعیت برایشان معنایی بیش از اوقات فراغت دارد و لباس سرخ‌وسفید هلال اولویت مهمی برای زندگی روزمره‌شان.

جوان برتر سازمان جوانان در سال 90 و همچنین 96، منتخب جشنواره علی‌اکبر (ع) به‌عنوان جوان برتر، مدیر امور جهادی جمعیت در سال 89 و … را در رزومه فعالیت‌های داوطلبی خود در سازمان جوانان جمعیت دارد.

«میلاد فاضلی» را به‌عنوان رابط خبری استان لرستان، عضو شورای اجرایی کانون جوانان، مربی طرح دادرس و … هم می‌شناسند، اما او خودش را عضو جوان و داوطلب هلال‌احمر معرفی می‌کند که بیش از 10 سال از حضورش در سازمان جوانان هلال‌احمر می‌گذرد.

او می‌گوید: «برای کسی که تصمیم گرفته فعالیت‌های داوطلبانه انجام دهد جمعیت هلال‌احمر فضا و فرصت خوبی است چون حوزه‌های کاری متنوعی در آن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که من و دیگر اعضای جوانان جمعیت در سال‌های گذشته در هلال‌احمر انجام دادیم، فعالیت‌های حوزه آسیب‌های اجتماعی و اجرای طرح پیمان در استان بود.

امروز که به 40 سالگی پا می‌گذارند هنوز نه شغل ثابتی دارند و نه بیمه‌ای برای آینده. با این‌حال چون می‌دانند به حضور آنها در حوادث نیاز است، به کار خود در هلال‌احمر ادامه می‌دهند. اینها قهرمانان واقعی هستند که هیچ‌کجا نام و نشانی از آنها دیده نمی‌شود

فعالیت‌های محیط‌زیستی و دیگر اقدامات ما در هلال‌احمر لرستان بارها مورد تقدیر مسئولان قرار گرفت. ما این طرح‌ها را بر اساس شناختی که از شرایط استان داریم انجام می‌دهیم و به‌همین دلیل می‌تواند تاثیرگذار باشد.»

امدادرسانی در سیل پاکستان و فعالیت‌های پشتیبانی در حوادث غزه از دیگر فعالیت‌هایی است که او در آن حضور داشته. فاضلی می‌گوید: «ما در میان اعضای داوطلب هلال‌احمر امدادگرانی داریم که 18 سال از زندگی خود را برای امداد و کارهای بشردوستانه صرف کرده‌اند.

امروز که به 40 سالگی پا می‌گذارند هنوز نه شغل ثابتی دارند و نه بیمه‌ای برای آینده. با این‌حال چون می‌دانند به حضور آنها در حوادث نیاز است، به کار خود در هلال‌احمر ادامه می‌دهند. اینها قهرمانان واقعی هستند که هیچ‌کجا نام و نشانی از آنها دیده نمی‌شود.»

وقتی کرمانشاه لرزید

مگر می‌شود عضو هلال‌احمر کرمانشاه باشی و روزهای زلزله 96 در این استان را فراموش کنی؟ روزهایی که کودکان در مناطق زلزله‌زده با ترس و دور از خانه‌های امن خود سپری می‌کردند و کاری از دست خانواده‌هایشان بر نمی‌آمد.

«سیدمحمدمهدی حسینی» از جوانان برتر سازمان جوانان می‌گوید: «تیم‌های سحر سابقه طولانی در جمعیت دارد، اما یکی از بزنگاه‌هایی که اعضای جوانان سحر توانستند در آن بدرخشند و موثر باشند، زلزله کرمانشاه بود. من در اولین تیم سحری که بعد از زلزله به سرپل‌ ذهاب اعزام شد حضور داشتم.

بعد از برپایی چادر، مردم محلی فکر می‌کردند ما آمده‌ایم تا اقلام ضروری و غذا بین‌شان توزیع کنیم، اما گفتیم که برای بازی با بچه‌ها و آرامش دادن به آنها در منطقه زلزله‌زده حضور پیدا کرده‌ایم. همان روز، ساعتی بعد از اینکه با بچه‌ها بازی می‌کردیم خانواده‌ها برای تشکر از ما آمدند.

 

اولویت هر خانواده‌ای در چنین شرایطی این است که کودکان در آرامش باشند، اما خانواده‌های زلزله‌زده که همه چیز خود را از دست داده بودند چطور می‌توانستند برای بچه‌ها امنیت فراهم کنند؟ وقتی ما این نیاز را در منطقه برطرف کردیم می‌دیدیم که خانواده‌ها هم از شرایط روحی بهتری برخوردارند و از اینکه می‌بینند کودکانشان دوباره می‌خندند، خوشحال بودند.»

امدادگر ثابت پایگاه‌های امدادی نیست اما در حوادثی که به حضورش نیاز باشد حضور پیدا می‌کند.

مثل روزی که در نزدیکی پایگاه نوروزی هلال‌احمر کرمانشاه درختی دچار حریق شد و جان اعضای یک خانواده به‌خطر افتاد: «وقتی درخت نزدیک پایگاه نوروزی به‌دلیل اتصال سیم‌های  برق آتش گرفت، به‌سرعت خودم را به این افراد رساندم. به زحمت کودکان و بعد دیگر اعضای خانواده را از آن محل دور کردیم. در این حادثه دو انگشت دست من شکست، اما همیشه این خاطره برای من تداعی‌کننده اتفاقی شیرین است چراکه جان افرادی را نجات داده‌ام.»

وقتی درخت نزدیک پایگاه نوروزی به‌دلیل اتصال سیم‌های  برق آتش گرفت، به‌سرعت خودم را به این افراد رساندم و به زحمت کودکان و بعد دیگر اعضای خانواده را از آن محل دور کردیم. در این حادثه دو انگشت دست من شکست، اما همیشه این خاطره برای من تداعی‌کننده اتفاقی شیرین است چرا که جان افرادی را نجات داده‌ام

بیش از 11 سال از عضویتش در سازمان جوانان می‌گذرد و عنوان جوان فعال کشور را با خود یدک می‌کشد. او می‌گوید: «سال‌ها پیش رئیس سازمان جوانان درباره اعضای جمعیت حرفی زد که بسیار به دل من نشست و هنوز در خاطرم مانده. دکتر حبیبی گفت شما خوب هستید و خوبی را انتخاب کرده‌اید.»

 

سازمان جوانان، از حمایت تحصیلی تا آموزش

سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر را به‌عنوان یکی از درگاه‌های مهم این جمعیت برای جذب اعضای فعال و داوطلب می‌شناسیم. گرچه در دو سال گذشته شیوع کرونا در جهان اغلب فعالیت‌های هر نهاد و مجموعه‌ای را به سمت خود معطوف کرده است، اما ماموریت‌های مختلف این سازمان همچنان در حال اجراست.

«مجتمع‌های دانش‌آموزی» یکی از مهم‌ترین مراکز حمایتی هستند که زیرنظر این سازمان فعالیت می‌کنند. «محمد گلفشان» رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «در حال‌حاضر در 5 استان کشور مجتمع‌های دانش‌آموزی برای حمایت از دانش‌آموزان مستعد مناطق کم‌برخوردار و تربیت امدادگران بومی راه‌اندازی شده است.

در مجموع در 13 مجتمع دانش‌آموزی هلال‌احمر در این استان‌ها 545 دانش‌آموز تحصیل می‌کنند.» تاکنون در استان‌های چهارمحال، کرمان، سیستان، خراسان‌جنوبی و گیلان این مجتمع‌ها راه‌اندازی شده است. دانش‌آموزان مستعد در این مجتمع‌ها از خدمات اسکان شبانه‌روزی استفاده می‌کنند.

مشارکت در هفتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دانش‌آموزی هم از فعالیت‌های دیگری است که در یک‌سال گذشته این سازمان را به خود مشغول کرده است. 903 اثر با موضوع بشردوستی و خودامدادی، مهربانی و احترام به انسان‌ها توسط جوانان جمعیت به این جشنواره ارسال شده است. اختتامیه این جشنواره در 7 استان به‌صورت منطقه‌ای به میزبانی هلال‌احمر برگزار شده است.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «در سالی که گذشت، با برگزاری رفیق خوشبخت بیش از ۴۳ هزار و ۸۰۰ اثر به‌دست ما رسید. در پویش چلچراغ هم بیش از ۶۱ هزار و ۴۰۰ نفر شرکت کردند. در این پویش قرار بر انجام یک اقدام مثبت توسط جوانان به نیت شهید سلیمانی بود که در این میان اقداماتی ازجمله آزادی زندانیان و کمک به اجرای طرح شهید سلیمانی انجام شده است.»

طرح ملی دادرس برای آماده کردن دانش‌آموزان آماده در روزهای سخت امسال در اغلب استان‌ها به‌صورت مجازی برگزار شد. آموزش‌های آمادگی در برابر حوادث در برنامه شاد و … هم از دیگر فعالیت‌های سازمان جوانان در یک‌سال گذشته بود؛ فعالیت‌هایی که در کنار طرح‌های مرتبط با کرونا با حضور اعضای جوان جمعیت در سراسر کشور انجام شد.

جوانان هلال احمر، پیشگامان مقابله با کرونا

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.