خدمت بی‌وقفه

«شهروندآنلاین» از تلاش شبانه‌روزی امدادگران هلال در کشور گزارش می‌دهد

امدادگران هلال‌‌احمر آخر هفته سختی را در سیل و آبگرفتگی کشور پشت سر گذاشته‌اند، اما در خدمت به هموطنان خود لحظه‌ای از پا ننشسته‌اند و همچنان در سرما و سیلاب خدمتگزار مردم کشور خود حتی در دوردست‌ترین نقاط بوده‌اند. خدمت همزمان در 11 استان کشور تنها گوشه‌ای از این خدمات خالصانه امدادگران است. در همین راستا رئیس جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به 327 نفر در سیل و آبگرفتگی سه روز گذشته در 11 استان خبر داد.

وقوع سیل در برخی از استان‌ها بر اثر بارندگی‌های بسیار، به بسته شدن برخی از مسیرهای ارتباطی انجامید. همچنین منازل شماری از مردم منطقه دچار آبگرفتی شد. به طوری که در ۴۸ ساعت گذشته به ۱۴۱نفر از هموطنان سیل‌زده توسط نیروهای هلال‌احمر خدمات امدادی ارایه شد.

آماده‌باش کامل هلال‌احمر

همچنین هلال‌احمر در ۱۱ استان درگیر سیل به حالت آماده‌باش کامل درآمد. دکتر کریم همتی در تشریح عملیات امدادونجات در سیل و آبگرفتگی سه روز گذشته گفت: «11 استان آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، زنجان، قم، کردستان، لرستان، خراسان رضوی و مازندران از 12 تا 15 آبان‌ماه درگیر سیل و آبگرفتگی بودند. در این استان ها امدادگران هلال‌احمر به 327 نفر در این استان‌ها امدادرسانی کردند. رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه 145 امدادگر جمعیت در عملیات امدادرسانی به متاثران از سیل و آبگرفتگی در این مدت مشارکت داشتند، افزود: «با تلاش امدادگران، از 28 واحد مسکونی تخلیه آب انجام شد، 18 نفر به نقاط امن و دو نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.»

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر  نیز در این‌باره گفت: «امدادگران جمعیت هلال‌احمر در ۴۸ ساعت گذشته در جریان سیل و آبگرفتگی به ۱۴۱ نفر امدادرسانی و دو نفر را به مراکز درمانی منتقل کردند.» مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امدادونجات درباره عملیات امدادی صورت‌گرفته در مناطق سیل‌زده گفت: «با توجه به اینکه مناطق متاثر از آبگرفتگی هفت استان، آذربایجان غربی، زنجان، قم، کردستان، لرستان، خراسان رضوی و مازندران بوده، امدادگران توانستند آب را از ۱۵ واحد مسکونی تخلیه کنند.»

او توضیح داد: «امدادگران هلال‌احمر در عملیات امداد‌و‌نجات در ۴۸ساعت گذشته در سراسر کشور ضمن امدادرسانی به ۱۴۱ نفر، ۱۸ نفر را به مناطق امن منتقل کردند.»

امدادرسانی به سیل‌زدگان روستای ززم بخش بربرود غربی در الیگودرز

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان نیز گفت: «بر اثر بارندگی‌های شدید در روز جمعه ١۴ آبان ماه سال ١۴٠٠، روستای ززم در محاصره سیل قرار گرفت.»

صارم رضایی، مدیرعامل این جمعیت گفت: «بر اثر بارش باران و جاری‌شدن سیل، ساکنان روستای ززم بخش بربرود غربی دچار حادثه شده و به ۱۵ منزل مسکونی خسارت وارد شده است.»
 او گفت: «پس از اطلاع از حادثه امدادگران پایگاه امدادونجات بین‌شهری چمن سلطان به محل حادثه اعزام شدند و عملیات امدادرسانی را شروع کردند.»
رضایی خاطرنشان کرد: «با کمک ماشین‌آلات اداره راه‌وشهرسازی ابتدا مسیر سیل را مهار و آب‌های سطحی به بیرون روستا هدایت شدند، سپس با استفاده از پمپ و کف‌کش‌ها آب داخل منازل مسکونی اهالی روستا به بیرون هدایت شد.»

امدادرسانی به گرفتارشدگان سیل و آب‌گرفتگی در مهاباد

 امیر جعفرزاده، مدیرعامل جمعیت آذربایجان‌غربی نیز با تشریح گزارش عملیات امدادی سیل و آب‌گرفتگی منازل مسکونی در منطقه موکریان مهاباد گفت: «۱۵ منزل مسکونی متاثر از سیل و همچنین تخلیه آب از پارکینگ دو مجتمع در طبقات همکف و منفی یک، توسط تیم‌های عملیاتی هلا‌ل‌احمر صورت گرفت.»
او گفت: «در ارزیابی تیم‌های عملیاتی از مناطق آب‌گرفتگی، منازل ۶۶ خانوار مورد ارزیابی قرار گرفت و به ۲۶۴ نفر امداد رسانی شد.
جعفرزاده با اشاره به ارایه خدمات شبانه‌روزی امدادگران هلال‌احمر در آب‌گرفتگی اظهار کرد: «۱۱ تیم عملیاتی امدادی که هشت تیم از شهرستان مهاباد، یک تیم از نقده و دو تیم از ستاد مرکزی استان به استعداد ۴۳ نفر برای امدادرسانی در مناطق آب‌گرفتگی به کارگرفته شده و در حال امدادرسانی هستند.»
پایان عملیات نجات در آبشار درزو کوه‌های اخند عسلویه
وفایی درباره تشریح خدمات امدادرسانی گفت: «ساعت ۵ بعدازظهر ١۴ آبان ١۴٠٠ با اعلام مرکز کنترل و فرماندهی عملیات جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر ١۵ نفر از نجاتگران جمعیت هلال‌احمر شهرستان عسلویه همراه با کمک ١۵نفر از تیم امدادونجات کوهستان لامرد به منطقه اعزام شدند که با توجه به نبود سیستم ارتباطی در مکان حادثه، تاریکی شب و صعب‌العبور بودن مسیر کار امدادرسانی با مشکل روبه‌رو شد.»
او بیان کرد: «دو نفر کوهنورد از هیأت کوهنوردی و چهار نفر از HSE منطقه ویژه در حین عملیات جست‌وجو به تیم‌های عملیاتی اضافه شدند.»
او خاطرنشان کرد: «عملیات جست‌وجو و نجات صبح امروز در ساعت ٧:٣٠ دقیقه با تحویل جسد و مصدومان به مقامات انتظامی و اورژانس به پایان رسید.»
ایستاده برای خدمت 
امدادگران و جوانان هلال‌احمر هر جا که نیاز شود، وارد میدان شدند، آستین همت بالا زدند تا هیچ سیل‌زده‌ای بی‌پناه نماند. هیچ کودکی شب‌های سرد مناطق سیل‌زده را با وحشت به صبح نرساند. در سیل اخیر نیز به دنبال هشدارهای هواشناسی مبنی بر افزایش بارش‌ها در استان‌های کشور، از هفته گذشته، امدادگران هلال‌احمر از نخستین نیروهایی بودند که برای ارایه خدمت حاضر شدند.

بنا بر اعلام مرکز کنترل و هماهنگی عملیات اضطراری جمعیت هلال‌احمر، در ماموریت‌های امدادی 72 ساعت گذشته، به 616 نفر خدمات امدادی ارایه شده است. همچنین با تلاش امدادگران جمعیت 299 نفر نجات یافته، 168 نفر به مراکز درمانی منتقل شده و 127 مصدوم نیز خدمات درمان سرپایی دریافت کردند. در این بازه زمانی 41 مورد عملیات رهاسازی نیز انجام و 80 مصدوم سوانح ترافیکی رهاسازی شدند.

لازم به ذکر است این آمادگی جمعیت هلال‌احمر در سراسر کشور به منظور خدمت‌رسانی به متاثران شرایط آب‌وهوایی ادامه دارد.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.