ایران در مذاکرات وین مطالبات خود را با قوت پیگیری خواهد کرد

امیرعبداللهیان و لاوروف بر اجرای موثر برجام تاکید کردند

لاوروف بر پایبندی کشورش به مفاد برجام و تلاش های بین المللی برای حل و فصل اختلافات در مسیر اجرای این توافق تاکید کرد

شهروند آنلاین:  کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بر ضرورت احیای برجام و بازگشت ایران به توافق هسته‌ای تاکید دارند، حال آنکه این دولت‌ها باید در گام نخست نگرانی های تهران نسبت به اجرای دقیق توافق و تامین منافع ایران در آینده را رفع کنند. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور و حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی وی در تماسی تلفنی درباره از سرگیری مذاکرات برجام در وین گفت و گو و بر اجرای موثر این توافق تاکید کردند.

بر اساس این گزارش لاوروف بر پایبندی کشورش به مفاد برجام و تلاش های بین المللی برای حل و فصل اختلافات در مسیر اجرای این توافق تاکید کرد.

مذاکرات در وین برای برقراری مجدد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های آمریکا در 29 نوامبر (8 آذر) از سر گرفته می‌شود.توجه اصلی به وضعیت پیرامون برجام در مورد برنامه هسته‌ای ایران و چشم‌انداز ازسرگیری روند مذاکرات در وین محور اصلی گفت و گوی لاوروف و امیر عبداللهیان بود.

این وزارتخانه اعلام کرد دو طرف تاکید کردند که برجام باید «در پیکربندی متعادل اولیه خود که توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده است اجرا شود و  این تنها راه صحیح برای تضمین حقوق و منافع همه شرکت کنندگان در توافقات جامع است.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه روسیه، وزیران امور خارجه  ضمن اشاره به سفر آتی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، در مورد تعدادی از موضوعات مهم در دستور کار دوجانبه و منطقه‌ای از جمله اوضاع در افغانستان ، قفقار جنوبی نیز گفت و گو کردند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به تازگی در سخنانی تصریح کرد: مذاکره مدنظر ما، یک مذاکره نتیجه‌محور است. همانطوری که گفته‌ایم میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم اما در مقابل زیاده‌خواهی‌ها هم ایستادگی می‌کنیم.

رویکرد مشارکت کنندگان در نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین عملی است

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اخیرا اعلام کرد که تمام مشارکت‌کنندگان در مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام، خواهان گفت‌وگوهای نتیجه‌محور هستند.

اولیانوف که ریاست هیات روس در مذاکرات برجامی را برعهده دارد روز پنجشنبه هفته گذشته در پیام توئیتری خاطر نشان کرد که رویکرد مشارکت کنندگان در نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین عملی است. وی بر این اساس عنوان کرد که نسبت به دورنمای دوره بعدی مذاکرات وین محتاطانه خوش‌بین است.

اتحادیه اروپا اخیرا با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که دور بعدی نشست کمیسیون مشترک برجام هشتم آذر به صورت حضوری در وین از سر گرفته می‌شود و شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها درباره اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

به گزارش کانال تلگرامی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امیرعبدللهیان نیز با اشاره به توافق صورت‌گرفته با هماهنگ‌کننده برجام در خصوص زمان برگزاری گفت‌وگوها با گروه ۱+۴، تأکید نمود که پیشرفت سریع گفت‌وگوها مستلزم آن است که طرف‌های اروپایی و آمریکا با اجتناب از زیاده‌خواهی و طرح خواسته‌های فرابرجامی، رویکردی واقع‌بینانه و سازنده در پیش گیرند.

دکتر امیرعبداللهیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سابقه و روند مذاکرات پیشین در وین را مد نظر دارد، تصریح کرد ایران در مذاکرات آتی مطالبات خود را با قوت پیگیری خواهد نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان ساخت که به هیچ وجه نباید در جدیت جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها و لزوم بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان تردید داشت.

دکتر امیرعبداللهیان با اشاره به تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، تصریح کرد اگرچه جمهوری اسلامی ایران نسبت به نیات طرف آمریکایی تردید دارد، با این وجود چنانچه طرف آمریکایی به طور کامل به تعهدات خود بازگشته و مطالبات بیشتر نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز به اجرای همه تعهدات خود بازخواهد گشت.

وزیر امور خارجه کشورمان در  این تماس با اشاره به همکاری های سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی  بر لزوم پرهیز مدیرکل آژانس  از اتخاذ مواضع سیاسی تاکید نمود وخاطرنشان کرد که ایران به همکاری‌های فنی با آژانس ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه روسیه نیز در این تماس با تأکید بر اهمیت احیای برجام، تصریح نمود که همه طرف‌ها و در وهله نخست ایالات متحده می‌بایست به تعهدات خود بازگردند. آقای لاوروف همچنین یادآور شد که مسکو همواره بر لزوم توقف اقدامات مخرب آمریکا در قبال برجام تأکید داشته است.

در این تماس طرفین در خصوص لزوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان با توجه به در پیش بودن فصل سرما توافق کردند. دو طرف همچنین بر اهمیت تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان تأکید نمودند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس به آخرین وضعیت تحولات در حوزه قفقاز نیز اشاره داشته و عنوان نمود که جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات منطقه ای در قالب ۳+۳ و سایر فرمت های مورد توافق برای حل و فصل مسائل قفقاز و توسعه همکاری های منطقه ای  حمایت می‌کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.