کرونا مجذوب رنگین‌پوستان کوچک

بیش از 75 درصد کودکانی که بر اثر کووید-19 می‌میرند، از اقلیت‌های نژادی هستند  

از زمانی که ویروس کرونا پدیدار شده است، حمله ویروس به افراد مسن و رها کردن افراد بسیار جوان و سالم برای دانشمندان رازی بسیار مهم و گیج‌کننده است. چرا کودکان کمتر آماج کرونا قرار می‌گیرند؟ هنوز پاسخ قطعی وجود ندارد، اما شواهد می‌گوید یک پروتیین اصلی که ACE2 نامیده می‌شود و ویروس کرونا از آن برای ورود به سلول استفاده می‌کند در مجاری تنفسی کودکان نسبت به بزرگسالان به میزان کمتری وجود دارد.

مترجم: فرشته کیانی- شهروند‌آنلاین: کرونا مجذوب رنگین‌پوستان کوچک ، تحقیقات CDC (Centers For Disease Control And Prevention  ) «مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری» نشان می‌دهد ویروس کرونا، کودکان اسپانیایی‌تبار و سیاهپوست را بیش از جوانان سفیدپوست می‌کشد.

بیش از 75 درصد کودکانی که بر اثر کووید-19 می‌میرند، از اقلیت‌های نژادی هستند.

طبق آمار، ویروس کرونا کودکان اسپانیایی‌تبار، سیاهپوست و سرخپوست آمریکایی را بیشتر از همتایان سفدپوست‌شان می‌کشد.

این شمار –جامع‌ترین بررسی آمریکا تاکنون درباره امراض و مرگ و میر کودکان- نشان می‌دهد که از  391 هزار و 814 مرگ تأیید شده، 121 مورد در میان افراد زیر 21 سال از فوریه تا جولای بوده است.

بنا بر گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیشتر از سه‌چهارم فوت‌شدگان بر اثر کووید-19 کودکان اسپانیایی‌تبار، سیاهپوست و سرخپوستان آمریکایی بوده‌اند، هر چند که آنها 41 درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند. سازمان فدرال این اطلاعات را از مراکز بهداشتی سراسر کشور جمع‌آوری کرده است.

مطالعات پیشین نشان داده است تلفات ویروس کرونا در میان رنگین‌پوستان زیر 65 سال نسبت به آمریکاییان سفیدپوست دو برابر است. رنگین‌پوستان همچنین بیش از حد می‌میرند؛ آنهایی که بر اثر عامل ویروسی می‌میرند بدون اینکه تشخیص داده شود یا آنهایی که به‌صورت غیرمستقیم به دلیل تأثیر گسترده ویروس بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی می‌میرند.

نابرابری نژادی در میان کودکان از برخی جهات شدیدتر و ناخوشایندتر است. در میان کودکان و نوجوانانی که از دنیا رفته‌اند، 45 درصد اسپانیایی‌تبار، 29 درصد سیاهپوست و 4 درصد سرخپوست هستند.

جان ویلیامز، رئیس بخش بیماری‌های عفونی کودکان در بیمارستان کودکان UPMC در پترزبورگ گفت: «این شاهدی است محکم برای اثبات اینکه نابرابری نژادی در کودکان دقیقا مانند بزرگسالان وجود دارد. آنچه باید برای مردم اهمیت داشته باشد فقط محافظت از خود و خانواده خود، با پایبندی به اصولی چون پوشیدن ماسک نیست‌، بلکه عدالت نژادی است.»

یک عامل کلیدی می‌تواند زمینه‌ساز نابرابری بهداشتی بین کودکان و بزرگسالان جوان اقلیت باشد. حدود 75 درصد کسانی که فوت کرده‌اند، حداقل یک وضعیت یا حالت زمینه‌ای داشته‌اند و بیشترین موارد، آسم و چاقی بوده است، دو وضعیتی که به طرز نامتناسبی در جوانان اقلیت وجود دارد.

فرانک اسپر، متخصص بیماری‌های عفونی کودکان در کلینیک کودکان کلیولند، گفت: «از طرفی تعداد کم مرگ و میر باعث قوت قلب است. شما درباره صدها هزار کودک آلوده صحبت می‌کنید و فقط 121 نفر از این تعداد فوت کرده‌اند. همزمان، نمی‌توان نسبت‌هایی را که در آن گروه‌های اقلیت می‌میرند، نادیده گرفت.»

گزارش CDC به این نکته اشاره می‌کند که کودکان اقلیت نژادی بیشتر از همتایان سفیدپوست خود نابرابری‌های واقعی اجتماعی را تجربه می‌کنند.

مصداق‌های این نابرابری‌ شامل زندگی در مکان‌های پرجمعیت، ناامنی در تأمین غذا و  مسکن، والدینی که باید در محل کار حاضر شوند و نمی‌توانند دورکاری کنند، شکاف در زمینه ثروت و تحصیلات و دسترسی دشوار به مراقبت‌های بهداشتی به دلیل نداشتن امکاناتی مثل بیمه، مراقبت از کودکان، حمل و نقل یا مرخصی استعلاجی است.

در این گزارش، مقامات CDC نتیجه گرفته‌اند آنچه برای بخش‌های بهداشتی، ارایه‌دهندگان خدمات پزشکی و جوامع لازم است آمادگی برای از بین بردن موانع سیستماتیک است که به از بین بردن نابرابری‌ها در سلامت و بهداشت کمک می‌کند.

ویلیامز گفت: «علاوه بر نابرابری اجتماعی، شکاف و اختلاف نژادی در مرگ و میرها نشان می‌دهد عوامل ژنتیکی و فیزیکی می‌تواند در آن موثر باشد.

بعضی بیماری‌ها تأثیر شدیدتری بر نژادهای خاص دارند. قبل از اینکه استفاده از واکسن گسترش یابد، بیماری مننژیت کودکان سیاهپوست را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌داد. همچنین آنفلوآنزای نوع B که با نام Hib هم شناخته می‌شود،  بومیان آمریکا را تحت تأثیر قرار می‌داد.

گزارش CDC تأکید می‌کند که تعداد نسبتا کم تلفات کودکان زمانی ثبت شد که تقریبا همه مدارس تعطیل بود و اینکه چگونه بازگشایی مدارس می‌تواند بر این میزان تأثیر بگذارد، ناشناخته است.

گزارش CDC بر دیگر ویژگی بارز ویروس کرونا که با افزایش سن به طور فزاینده کشنده می‌شود. صحه می‌گذارد. در میان کودکان تنها 10 درصد مرگ‌ها در نوزادان یک ساله یا کمتر رخ می‌دهد. تقریبا به‌طور کلی 20 درصد موارد مربوط به امراض کودکان بین سنین یک تا 9 سال بوده است. بقیه بین سنین 10 تا 20 سال بودند.

از زمانی که ویروس کرونا پدیدار شده است، حمله به افراد مسن و رها کردن افراد بسیار جوان و سالم برای دانشمندان رازی بسیار مهم و گیج‌کننده است.

در این‌باره رفتار ویروس کرونای جدید کاملا با سایر ویروس‌ها نظیر آنفلوآنزای فصلی متفاوت است. ویروس‌های دیگر بخصوص برای افراد بسیار جوان و بسیار مسن خطرناک است.

دانشمندان معتقدند فهمیدن اینکه چرا کودکان کمتر آماج کرونا قرار می‌گیرند به آنها کمک می‌کند که بفهمند چرا و چگونه این ویروس سایر گروه‌های سنی را بیمار می‌کند و از بین می‌برد.

گرچه هنوز پاسخ قطعی وجود ندارد، شواهد موجود نشان می‌دهد که یک پروتیین اصلی که ACE2 نامیده می‌شود و ویروس کرونا از آن برای ورود به سلول استفاده می‌کند در مجاری تنفسی کودکان نسبت به بزرگسالان به میزان کمتری وجود دارد.

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

منبع: واشینگتن‌پست

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.