به‌دنبال پاسخ به یک پرسش: «خاتون» چرا نیمه‌کاره رها شد؟

زمان دقیق انتشار نیم‌فصل دوم سریال «خاتون» اعلام شد

نیمه‌کاره رها شدن سریال «خاتون» به نویسندگی و کارگردانی تینا پاکروان هنوز خبرساز است؛ و پرسش‌های زیادی که در این زمینه وجود دارد، نه تنها هنوز به پاسخ مشخصی نرسیده‌اند که روز‌به‌روز به حجم شایعات و حواشی پیرامون این موضوع افزوده می‌شود. در چنین شرایطی علی اسدزاده، تهیه‌کننده این سریال تلاش دارد با توضیحاتش فضای پیرامون سریال «خاتون» را آرام کند، اما آیا می‌تواند؟! آن‌هم در حالی که گفته شده نیم‌فصل دوم سریال «خاتون» از ششم دی‌ماه در شبکه نمایش خانگی پخش خواهد شد که همین هم از نظر بسیاری از کاربران فضای مجازی مهر اثباتی زده بر شمار زیادی از شایعات و شائباتی که در این مورد منتشر شده بود.

نگار جواهریان در سریال خاتون

آغاز دردسرها

ماجرا از توقف ناگهانی پخش سریال محبوب و پربیننده «خاتون» آغاز شد. درامی تاریخی و عاشقانه که قرار بود در ۱۵ قسمت پخش شود، اما در اواسط راه، بعد از اینکه در نظرسنجی‌های برگزار شده با کسب ۷۰درصد کل آرا عنوان «بهترین سریال در حال پخش شبکه نمایش خانگی» را به‌دست آورد، به ناگاه متوقف شد و حالا گفته می‌شود که بقیه قسمت‌هایش قرار است در قالب یک نیم‌فصل دیگر (به‌قول مخاطبان شوخ: مگر لیگ است؟!) در فصل زمستان منتشر شود…

این اتفاق برای «خاتون» بسیار پرهزینه بود و این سریال را در معرض اتهامات و البته انتقادات و اعتراضات و شایعات گوناگونی قرار داد: از بی‌توجهی به خواست مخاطبان تا کش دادن زمان انتشار برای افزایش شمار مشترکان و البته جذب مخاطب با روش‌های غیراخلاقی. اتهاماتی که هر کدام برای قهر تماشاگران و زمین خوردن سریال در زمان ادامه انتشارش کافی هستند. شاید از این رو باشد که سازندگان و عوامل سریال پای به گود گذاشته‌اند تا درباره این اتفاق توضیح دهند و توقف ناگهانی و از پیش اعلام‌نشده «خاتون» را توجیه کنند!

مسابقه توجیه

توضیحات و توجیهات منتشرشده درباره «خاتون» که ابتدا از صفحات و سایت‌های هواداری آغاز شده بود که تلاش داشتند توقف پخش سریال را به مسائلی مانند سانسور و ممیزی و توقیف گره زده و از این حواشی برای خریدن آبرو استفاده کنند؛ بعدتر پای اشکان خطیبی، بازیگر اصلی و در ادامه نیز تهیه‌کننده سریال را به میان کشید.

خطیبی از سریال‌های مطرح خارجی نام برد که بعد از هشت قسمت آغازین‌شان، مردم ناچار شده بودند برای ساخته شدن- و تماشای- فصل دوم آن منتظر بمانند و در ادامه هم بر سر تماشاگران سریال منت گذاشت که «به خاطر شما که منتظر ادامه قصه هستید، به‌سرعت مشغول فیلمبرداری فصل دوم سریال در این شرایط کرونایی هستیم.» صحبت‌هایی که آتش عکس‌العمل‌ها را تندتر و ماجرا را بغرنج‌تر کرد، اما علی اسدزاده به‌نظر می‌رسد که برای اصلاح و ترمیم ماجرا آمده است…

کرونا و دیگر هیچ

علی اسدزاده، تهیه‌کننده سریال «خاتون» بعد از اعلام اینکه «نیم‌فصل دوم این درام تاریخی و عاشقانه از ششم دی‌ماه در شبکه نمایش خانگی پخش خواهد شد» وقفه پیش‌آمده بین پخش دو نیم‌فصل سریال را مثل تمام اتفاقات یک‌سال‌ونیم اخیر به کرونا مربوط کرده است.

این تهیه‌کننده در این رابطه به ایسنا گفته: «در روند فیلمبرداری قسمت‌های تهران سریال خاتون، به‌دلیل شرایط کرونایی حاکم بر کشور، با وجود واکسیناسیون گروه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، متاسفانه ابتلای بسیاری از بازیگران و عوامل به کرونا به صورت پی‌درپی، روند تولید را دچار وقفه کرد و گروه سازنده علی‌رغم میل‌شان ناچار به تقسیم پخش این سریال در دو نیم‌فصل شدند. ابتلای اشکان خطیبی، مهران غفوریان، بابک حمیدیان و مهران مدیری به‌صورت متناوب به بیماری کرونا و از طرفی وابستگی نقش آنها به یکدیگر از قسمت هشتم باعث شد که تا بهبودی این بازیگرها، فیلمبرداری سریال روی سکانس‌های دیگر پیش برود. حالا پس از بهبودی کامل مبتلایان، ما همگی را سلامت و سرحال در کنار خود داریم و در حال فیلمبرداری و آماده‌سازی ادامه سریال هستیم.»

اسدزاده در ادامه ضمن عذرخواهی «بابت تاخیر در پخش و وقفه ناخواسته‌ای که پیش آمده»؛ خواهان درک شرایط از سوی مخاطبان شده و وعده داده که «گروه سازنده بدون‌شک در ادامه کار برای ارایه سریالی با بهترین کیفیت» تمام تلاش خود را به‌عمل خواهد آورد.

درباره خاتون و دلایل موفقیتش

«خاتون» به‌عنوان اولین سریال تینا پاکروان در شبکه نمایش خانگی؛ داستان خانواده‌ای را در بستر تاریخ ایران در سال‌های آغازین قرن حاضر روایت می‌کند. داستانی که از ابتدای شهریور سال ۱۳۲۰ و در دوران جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط متفقین آغاز می‌شود و سرنوشت تحولات یک خانواده و یک سرزمین را به تصویر می‌کشد. داستان مردان و زنانی که روزی روزگاری در ایران برای زندگی و آزادی جنگیده‌اند. موضوعی که از نظر بسیاری از کارشناسان و منتقدان عامل اصلی محبوبیت و یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال مردم از این سریال بوده که در فضای مجازی و البته رسانه‌های رسمی با سریال عاشقانه- تاریخی «شهرزاد» مقایسه می‌شود.

«خاتون» با حضور نگار جواهریان، اشکان خطیبی، میرسعید مولویان، شبنم مقدمی، بابک حمیدیان، رضا بهبودی، ستاره پسیانی، شاهرخ فروتنیان، بهناز جعفری، مهدی قربانی، مهتاب ثروتی و با حضور مهران غفوریان، پیام دهکردی، فرخ نعمتی، عاطفه رضوی، پژمان بازغی، غزل شاکری، قربان نجفی، سروش صحت و مهران مدیری به‌عنوان یکی از پربازیگرترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی شناخته شده است. این نیز یکی دیگر از دلایل اقبال مخاطبان به «خاتون» می‌تواند به‌شمار آید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.