یک مدیر گالری بر این باور است که تجربه برگزاری نمایشگاههای آنلاین در روزهای کرونایی در جهان به دلیل ماهیت و فلسفه برگزاری نمایشگاههای هنری، ۲۰ درصد موفق بوده است.
امیرحسین جباری، مدیر گالری ایدهپارسی در گفتوگو با ایسنا درباره میزان موفقیت برگزاری نمایشگاههای آنلاین هنری در ایام کرونا گفته است: «برخی از بسترهایی که پیش از کرونا چندان مورد استقبال نبودند، همانند برگزاری نمایشگاه های آنلاین و استفاده از پلتفرمهایی همانند اینستاگرام، مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از گالریها و هنرمندان برای ارائه آثار هنری به این شیوهها روی آوردند. در این میان فکر میکنم ویروس کرونا ۸۰ درصد به عرصه هنرهای تجسمی آسیب رساند و ۲۰ درصد چه هنرمندان و چه گالریها توانستند با برگزاری نمایشگاههای آنلاین موفق باشند.»
جباری در ادامه گفته: «این درصد نه تنها برای ایران، بلکه برای کل دنیا صدق میکند. در واقع استفاده از بسترهای آنلاین درصد موفقیت کمتری در دنیا داشته است. این موضوع به فلسفه برگزاری نمایشگاهها هنری و ذات فعالیت گالریها برمیگردد؛ چراکه اصولا برگزاری نمایشگاه هنری با دیدن آثار از نزدیک و ارتباطهای افراد و تعاملها معنی پیدا میکند و عملا وقتی این تعامل ها در بستر مجازی صورت میگیرد، درصد بالایی از آن تاثیرگذاری از بین میرود. از سوی دیگر باید این نکته را نیز در نظر داشت که بستر برگزاری نمایشگاه در فضای آنلاین در کشورهای پیشرفته پیش از کرونا نیز فراهم بود، اما در کشور ما این بستر را آن گونه که باید فراهم نشده یا مورد توجه قرار نگرفته بود که هم اکنون به واسطه کرونا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. به همین خاطر هم میزان درگیری و تلاش گالریها برای استفاده از این پلتفرمها در کشور ما بیشتر است.»
جباری همچنین در پاسخ به اینکه آیا ممکن است با شرایط فعلی گالریها بتوانند به رونق سابق دست پیدا کنند، گفته: «تصور نمیکنم که تا زمان آمدن واکسن کرونا، وضعیت هنرهای تجسمی به رونق سابق برگردد. البته برگزاری نمایشگاههای آنلاین اتفاق خوبی است که میتواند حداقل امکان ارتباط میان هنرمندان و مخاطبان را در این مدت نگه دارد؛ البته در شش ماه اخیر و در فرصتی که قبل از رسیدن به فصل سرما داشتیم، اتفاق چندان مهمی در حوزه هنرهای تجسمی رخ نداد و حالا نیز با ورود به فصل سرما فکر نمیکنم بتوان انتظار خیلی زیادی برای رونق بیشتر در فضای هنرهای تجسمی داشت.»