اعمال محدودیت‌ها این‌بار برای آلودگی هوا

سهم 60 درصدی تاکسی‌ها، خودروهای شخصی، اتوبوس‌ها و... در تولید ذرات معلق

 آلودگی هوا امسال زودتر از همیشه بر آسمان پایتخت جاخوش کرده است. آبان به نیمه رسیده و ایستگاه‌های کیفیت هوا از ناسالم بودن هو برای همه گروه‌ها خبر می‌دهند. شرایطی که نشست هماهنگی اضطرار آلودگی هوای تهران را تشکیل داده است. نشستی برای کاستن از آلودگی هوایی که راه تنفس تهرانی‌ها را بسته.

جلوگیری از تردد تمامی موتورسیکلت‌ها و خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی توسط پلیس راهور یکی از موصبات نشست هماهنگی اضطرار آلودگی هوای تهران بود. هرچند در این نشست کاهش زمان درجا روشن بودن اتوبوس‌های درون شهری در پایانه‌های حمل و نقل هم مصوب شد.

آلودگی هوا نفس کشیدن را برای پایتخت‌نشینان سخت کرده تا جایی که پاییز برای تهرانی‌ها یعنی آسمانی مه‌گرفته از دود. در این میان براساس منابع موجود سهم تاکسی‌ها، خودروهای شخصی، اتوبوس‌ها و… در تولید ذرات معلق 60درصد است. هرچند نباید از نقش پررنگ‌تر خودروهای دیزلی غافل بود.

سهم 60درصدی تاکسی‌ها خودروهای شخصی، اتوبوس‌ها و… در تولید ذرات معلق

به گفته معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست درجا کار کردن اتوبوس سهم بالایی در آلودگی هوا دارد. به اعتقاد مسعود تجریشی  بر اساس قانون، پلیس راهنمایی و رانندگی اتوبوس‌هایی که درجا کار می‌کنند را می‌تواند، جریمه کنند.

تجریشی با اشاره به اینکه براساس قانون تا پایان برنامه ششم که سال آینده است، ۶۰ درصد حمل و نقل باید حمل و نقل عمومی باشد، می‌گوید:«این در حالیست که بر اساس گزارش وزارت کشور این میزان در حال حاضر 37درصد است و با توجه به شیوع کرونا مردم ترجیح می‌دهند بیشتر از وسایل حمل و نقل شخصی استفاده کنند اما این الگو باید عوض شود.»

به گفته او قرار بود تا آخر سال‌جاری 9000 اتوبوس در تهران داشته باشیم این در حالیست که کل اتوبوس‌های  در حال تردد در پایتخت به  4000 دستگاه هم نمی‌رسد.

نقش پررنگ وسایل نقلیه فرسوده و فاقد معاینه فنی نقش مهمی در تولید آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون

تا سال 97 راهکارهای کاهش آلودگی هوا از جمله نوسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها، ارتقای استاندارد خودروها و موتورسیکلت‌ها و اصلاح کیفیت سوخت کمابیش اجرا شد. در این زمینه اقداماتی نظیر ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سال ۹۵ و الزام انجام معاینه فنی انجام می‌شد، شاهد کاهش غلظت آلاینده‌ها بودیم. هرچند ‌پس از سال ۹۷ که این اقدامات و راهکارها رها شد و دیگر به‌درستی اجرایی نشدند سال به سال شاهد آلوده‌تر شدن هوای تهران بوده‌ایم.

این در حالی است که کشورمان از لحاظ نوسازی و گسترش حمل و نقل عمومی با چالش‌هایی مواجه است. در این میانه وسایل نقلیه فرسوده و فاقد معاینه فنی نقش مهمی در تولید آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دارند. این آلاینده مهمترین علت آلودگی هوا در ماه‌های سرد سال و یکی از خطرناک‌ترین آلاینده‌های موجود در هوا است و می‌تواند بیماری‌های قلبی و ریوی را تشدید کند و در مواجهه طولانی‌مدت سبب بروز حملات قلبی و ابتلا به آسم شود.

در شرایطی که آلودگی هوا بر تشدید شیوع ویروس کرونا نیز موثر است، انتظار می‌رود دولت سیزدهم عزم جدی‌تری در اجرای قانون هوای پاک داشته باشد و ۲۱ دستگاه اجرایی نام برده شده از آن‌ها در این قانون، به وظایف خود از جمله بهبود کیفیت سوخت، ضرورت انجام معاینه فنی، ارتقای استاندارد خودروها، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌های هوا توسط واحدهای صنعتی، تولیدی، خدماتی عمل کنند تا بیش از این از تبعات آلودگی هوا آسیب نبینیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.