اقدام شیعی طالبان شک‌برانگیز است

کیوسک؛ نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های جهان؛ دوشنبه، 8 نوامبر 2021

در بریتانیا وزیر بهداشت سابق خواستار واکسیناسیون اجباری کارکنان بهداشتی و مراقبت‌های اجتماعی قبل از هجوم زمستان شد. بوریس جانسون به جشنواره نور هندی‌ها در لندن سر زد. حال‌وهوای گفت‌و‌گوهای آب‌وهوایی گلاسگو عوض شد؛ روزهای پرطمطراق و وعده دادن سپری و فصل مذاکرات دشوار آغاز شد. در روزهای پایانی حضور آمریکاییان در افغانستان چه گذشت؟ و طالبان در تلاش برای جلب اعتماد شیعیان افغانستان چقدر صادقند؟

دیلی‌تلگراف

«هنکاک: کارمندان NHS را قبل از زمستان واکسینه کنید» عنوان گزارش اصلی دیلی‌تلگراف است. مت هنکاک، وزیر پیشین بهداشت بریتانیا، در روزنامه دیلی‌تلگراف خواستار اجباری‌شدن واکسن کووید برای کارکنان NHS  (خدمات بهداشت ملی) پیش از «زمستان سخت» برای خدمات بهداشتی شد. هنکاک گفت کارکنان بهداشتی و مراقبت‌های اجتماعی باید از نظر قانونی موظف و ملزم به دریافت واکسن کووید در اسرع وقت و قبل از زمستان باشند و درباره به تعویق انداختن تصمیم‌گیری تا بهار هشدار داد.

تصویر اصلی دیلی‌تلگراف هم بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، را یکشنبه، 7 نوامبر، در مراسم «دیوالی» –جشنواره نور هند– در معبد Neasden در لندن نشان می‌دهد.دیلی تلگراف

واشینگتن‌پست

«گفت‌وگوهای آب‌وهوایی به جزئیات می‌رسد» و «نشست آب‌وهوایی COP26 از شکوه، طمطراق و وعده به مذاکرات دشوار تغییر می‌کند» عناوین گزارش واشینگتن‌پست است. گزارش گفته: «مراسم پُرطمطراق و وعده‌های روزهای آغازین کنفرانس آب‌وهوایی COP26، جای خود را به کار دشوارِ دستیابی به توافق می‌دهد؛ توافق در مورد اینکه ملت‌ها واقعا با هم برای مبارزه با گرمایش جهانی چه کارهایی باید انجام دهند و چگونه. کارشناس سیاست در مورد انتظارات از مذاکرات اقلیمی می‌گوید هفته آینده سخت و پُرتنش خواهد بود، اما باید پُربار و سازنده باشد.»

«اقدام شیعی طالبان شک‌برانگیز است» عنوان گزارشی در صفحه نخست این روزنامه است که گفته: «طالبان با کارگزار 33 ساله هزاره در تلاشند اعتماد شیعیان افغانستان را جلب کنند، اما بسیاری صداقت این گروه را زیر سوال می‌برند. مولوی مهدی به عنوان فرمانده نظامی هرگز سرزمینی را تسخیر نکرد و آمریکایی‌ها را در نبرد نکشت. با این‌حال، طالبان این فرمانده 33 ساله را از قوم هزاره، موهبت الهی می‌دانند. مولوی مهدی فرمانده شیعه از قوم هزاره و رئیس استخبارات طالبان در ولایت بامیان است.»

نیویورک‌تایمز

«یأس و نومیدی در دروازه‌ «ابی»، ورودی اصلی فرودگاه،: روزهای پایانی آمریکا در افغانستان» و «تفنگدارانی که خانواده‌های مضطرب را نجات دادند و طرد کردند» عناوین گزارش نیویورک‌تایمز است. گزارش از آخرین روزهای حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از تسلط طالبان بر این کشور می‌گوید.

تصویر اصلی فرودگاه کابل را نشان می‌دهد با این توضیح: «افغانستانی‌ها در ماه آگوست برای سربازان آمریکایی در خارج از فرودگاه کابل در افغانستان، مدارک خود را تکان می‌دهند. ده‌ها هزار نفر تخلیه شدند.»نیویورک تایمز

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.