کرونا، زندگی اقیانوس‌ها را به خطر انداخت

سال گذشته بیش از 1.5میلیارد ماسک به اقیانوس‌های جهان راه پیدا کرده‌اند

شهروندآنلاین- در بحبوحه دنیاگیری کووید-19 بیش از 25هزار تن زباله پلاستیکی روانه اقیانوس‌ها شدند. پیش از این و قبل از تولد کووید-19 هم اقیانوس‌ها از زباله‌های پلاستیکی درامان نبودند. آمارها از ورود 8میلیون تن زباله پلاستیکی به اقیانوس‌ها طی یک سال خبر می‌دهند. معضلی که در سایه همه‌گیری کووید-19 شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته است.

ویروس عالم‌گیری که مصرف یک‌بار مصرف‌ها را بالا برد تا زندگی اقیانوس‌ها به خطر بیفتد. کرونا در کنار مرزگشایی انتخاب قربانیانش مصرف ظروف و تجهیزات حفاظت فردی را گسترش داد؛ معضلی که گریبان‌گیر تنوع‌زیستی  محیط‌های دریایی شده است. با شروع همه‌گیری، برنامه‌های پایش محیط‌زیست دریایی در سطح ملی و جهانی تحت‌تاثیر کووید-19 قرار گرفت. درواقع کرونا باعث توقف عملیات میدانی پایش دریایی در کشورهای مختلف شد.

کووید-19 آمارها و درصدها را هم تغییر داد تا جایی که بخش گردشگری با کاهش 70.7درصد روبه‌رو شد. شیلات 10.4درصد و نفت و گاز دریایی 7.2درصد کاهش را تجربه کردند. حمل‌ونقل هم کاهش را تجربه کرد آن هم با 6.2درصد. منابع تجدیدپذیر دریایی 2.9درصد و پرورش آبزیان با 2.6درصد کاهش تحت‌تاثیر کووید-19 قرار گرفتند.

8.4میلیون تن زباله پلاستیکی پزشکی دوران کرونا

با شروع کشورگشایی کووید-19 شهروندان دهکده جهانی به استفاده از تجهیزات حفاظتی یک‌بار مصرف رو آوردند. تجهیزاتی که مشکل آلودگی زیست‌محیطی قابل توجهی برای زیست کره در مقیاس جهانی به وجود آوردند.

براساس تحقیقات انجام‌گرفته از شروع همه‌گیری تا آگوست ۲۰۲۱، ۱۹۳ کشور جهان ۸.۴میلیون تن زباله پلاستیکی مرتبط با بیماری کووید-۱۹ تولید کرده‌اند. اکثر مواد پلاستیکی مرتبط با کووید-۱۹ مربوط به زباله‌های پزشکی تولیدشده در بیمارستان‌هاست.

تحقیقاتی که نشان می‌دهد زباله‌های پلاستیکی به حیات دریایی آسیب می‌زند و به یک نگرانی بزرگ زیست‌محیطی در جهان تبدیل شده است. همه‌گیری اخیر نیز افزایش تقاضای پلاستیک یکبار مصرف را به همراه داشته و این بحران را جدی‌تر کرده است.

زیان 40میلیارد دلاری زباله‌های پلاستیکی

سازمان ملل از زیان سالانه 40میلیارد دلار زباله‌های پلاستیکی بر صنایع شیلات، گردشگری و حمل‌ونقل دریایی خبر می‌دهد. درواقع همه‌گیری کرونا ضعف سیستم جهانی مدیریت پسماند را آشکار کرده است. صندوق جهانی حیات‌وحش تخمین می‌زند اگر فقط یک درصد از یک میلیارد ماسک مورد استفاده در ایتالیا هر ماه به‌طور نامناسب کنار گذاشته شود، می‌تواند به جمع شدن 10میلیون ماسک پلاستیکی در محیط منجر شده و موجب آلودگی بی‌سابقه‌ای شود.

تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد همه‌گیری کرونا مصرف ماهانه 129میلیارد ماسک صورت و 65میلیارد دستکش در سطح جهان را به دنبال دارد. در واقع سال گذشته بیش از 1.5میلیارد ماسک به اقیانوس‌های جهان راه پیدا کرده‌اند که حدود 6200 تُن آلودگی پلاستیکی دریایی را شامل می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.