استعمار و جنایات فرانسه در الجزایر

استعمار الجزایر توسط فرانسه یکی از دردناک‌ترین جنایات بشری در طول تاریخ است

در سال ۱۹۶۲، الجزایر پس از ۱۳۲ سال استعمار توسط فرانسه استقلال خود را باز یافت، اما در طی سال‌های استعمار، مردم الجزایر متحمل شکنجه، قتل، غارت ثروت ملی و هویت‌زدایی شدند.

🔺 استعمار: در سال۱۹۶۲ ، الجزایر پس از ۱۳۲ سال استعمار توسط فرانسه استقلال خود را باز یافت، اما در طی سال‌های استعمار، مردم الجزایر متحمل شکنجه، قتل، غارت ثروت ملی و هویت‌زدایی شدند.
🔺 هویت‌زدایی: از سال ۱۸۳۰ که اشغال الجزایر آغاز شد، فرانسه مسجدها را نابود کرده و دهکده‌ها را سوزاند. در قرن نوزدهم مردم الجزایر در مدارس مذهبی خواندن و نوشتن می‌آموختند، اما فرانسه منبع درآمد این مدارس که موقوفات اسلامی بود را ضبط کرده و پولی به این مدارس نمی‌داد. در نتیجه نرخ بی‌سوادی افزایش یافته و زبان عربی به حاشیه رفت. سپس در سال ۱۸۳۶ فرانسه یک مدرسه کاتولیک توسط ماسونرها برای عده کمی از کودکان تاسیس کرد که برنامه درسی آن کاملا به زبان فرانسه بود.
🔺غارت ثروت ملی: در سال ۱۸۷۱ فرانسه قانونی علیه مردم بومی وضع کرد که طبق آن اروپاییان زمین‌های قابل کشت را ضبط کرده و از ثروت کشور بهره‌برداری می‌کردند، اما مردم الجزایر به مناطق کوهستانی و بایر تبعید شدند که باعث شد اشغالگران اروپایی روز‌به‌روز ثروتمندتر شده و مردم الجزایر روز‌به‌روز فقیرتر شوند. به جز آن فرانسوی‌‌ها مالیات بالاتری برای مردم الجزایر نسبت به اروپاییان وضع کرده بودند.
🔺 کشتار: طی سه دهه اول پس از اشغال الجزایر، ۱۰۰هزار فرانسوی در الجزایر مقیم شدند، اما تقریباً یک‌سوم جمعیت ۳میلیونی الجزایر در اثر جنگ، بیماری و قحطی جان خود را از دست دادند. سرانجام پس از جنگ جهانی دوم جنبش‌های استقلال‌طلبانه توسط الجزایری‌ها آغاز شد که منجر به حکومت نظامی، کشته شدن مردم و نابود شدن دهکده‌ها توسط فرانسوی‌ها شد. 9 سال بعد نیز جنگ‌های استقلال آغاز شده که طی آن یک‌ونیم میلیون الجزایری جان خود را از دست دادند. فرانسه طی جنگ به نیروهای خود اجازه دستگیری مظنونین، شکنجه و تجاوز به آنها را می‌داد.
🔺 آزمایش‌های هسته‌ای: هفده آزمایش هسته‌‌ای توسط فرانسه در بیابان‌های الجزایر اجرا شد که طی آن تشعشعات هسته‌ای باعث نقص‌های ژنتیکی در نوزادان و سرطان در مردمی شد که در نزدیکی محل آزمایش زندگی می‌کردند. این مکان‌ها همچنان توسط فرانسه پاکسازی نشده است.
🔺 کمیسیون حقیقت و یادبودها: با اینکه کمیسیونی توسط فرانسه تشکیل شده تا گذشته استعماری الجزایر بازبینی شده و امکان آشتی بین دو کشور برقرار شود، اما فرانسه هرگز از جنایات خود در الجزایر عذرخواهی نکرده و حرفی از پرداخت غرامت نیز در میان نیست.

گوینده و مترجم: مهرناز الماسی
منبع: TRT World

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.