نساجی هلال ایران در مسیر رشد و تعالی

بسیاری از مردم جمعیت هلال‌احمر را با حوزه امدادونجات و فعالیت‌های داوطلبانه می‌شناسند که البته نگاه درستی است، اما باید گفت که امروزه جمعیت هلال‌احمر علاوه بر این بخش‌ها، در حوزه‌های اقتصادی و تولیدی هم فعالیت‌های ارزشمندی دارد.

این مجموعه بزرگ جهت اقدامات بشردوستانه نیازمند یکسری ابزار و اقلام است که در گذشته از طریق واردات یا خرید از بازار آزاد تامین شده که البته با توجه به حساسیت‌های این مجموعه نسبت به کیفیت محصولات، انطباق با استانداردهای فدراسیون و صلیب‌سرخ جهانی، سرعت در تامین و ارسال، خصوصا در مواقع اضطراری و بحران‌ها، جمعیت هلال‌احمر تلاش کرد با ایجاد و گسترش مجموعه‌های اقتصادی و تولیدی، ضمن تولید و تامین اقلام موردنیاز، در حوزه درآمدزایی و خودکفایی هم گام‌های ارزنده‌ای بردارد.

یکی از مجموعه‌های مهم و استراتژیک جمعیت، شرکت صنایع نساجی هلال ایران است که در حوزه تولید اقلام امدادی مانند انواع چادرهای امدادی، پتو، پوشاک و… فعالیت می‌کند.

این مجموعه که قدمت آن بیش از ۶۰ سال است، در طول دوران حیات خود فرازونشیب‌های بسیاری داشته است.

در دهه 70 رسما به خانواده جمعیت هلال‌احمر پیوسته، در دهه 80 به لحاظ زیرساختی توسعه خوبی داشته، در دهه 90 به خاطر شرایط ناشی از تحریم‌ها و‌ نوسانات بازار و مواد اولیه با بحران‌های اقتصادی مواجه شده و… اما در هر حال به مسیر خود در حوزه تولید ملی ادامه داده است.

با وجود تمام این موانع باید سال ۱۴۰۰ را سالی متفاوت برای این شرکت دانست، سالی که با تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامیده شد و این مجموعه با تدابیر مدیریتی، همت کارگران و البته همکاری مدیران ارشد جمعیت، تمام تلاش خود را برای رفع موانع تولید و توسعه شرکت به کار بستند که به لطف خدا در شش‌ماهه اول سال توانستند سه گام مهم و تاریخی بردارند.

اولین اتفاق مهم در حوزه رفع موانع تولید بود که با توجه به برنامه‌هایی که جهت توسعه و رونق تولید داشت، نداشتن مجوز کاربری تولید در ۱۴ سوله این شرکت، یکی از مهم‌ترین موانع توسعه و افزایش ظرفیت تولید بود که با تلاش و پیگیری مدیریتی و همیاری مدیران شهرداری منطقه ۲۱ پس از  ۱۵ سال این مشکل رفع شد.

کسب این مجوز یکی از مهم‌ترین مطالبات مجمع عمومی طی سالیان اخیر بود که با کسب مجوز پایان‌ کار و تغییر کاربری از شهرداری، یکی از مهم‌ترین موانع شفافیت و همچنین ورود شرکت به بورس هم  برداشته شد.

با این اتفاق نساجی هلال می‌تواند بر تعداد خطوط تولید خود افزوده و با توان بیشتری به کار بپردازد.

دومین گام مهم‌ راه‌اندازی خط تولید جدید در شرکت بود که در راستای توسعه، رونق تولید و خودکفایی در تولید چادر، عملیات اجرایی خط تولید لوله مبلی در این شرکت آغاز شد.

لوله مبلی یکی از ابزارهای موردنیاز در تولید پل و پایه چادرهای امدادی است که در راستای اقدامات این شرکت جهت توسعه خطوط تولید و خودکفایی در تامین لوله موردنیاز چادرهای امدادی، این خط با ظرفیت تولید ۱۵هزار تن در سال در حال راه‌اندازی است.

افزایش ظرفیت، سرعت و توان کارخانه در تولید چادر از مزایای این طرح است.

همچنین ایجاد منابع مالی پایدار و افزایش سهم شرکت در بازار آزاد، از دیگر اهداف این طرح است که در سال ۱۴۰۰ تلاش شد در راستای شعار سال، رونق تولید، رفع موانع و افزایش کیفیت محصولات  گام‌های ارزنده‌ای برداشته شود.

سومین دستاورد این مجموعه، حرکت در راستای افزایش سهم شرکت در بازار آزاد یا به اصطلاح بازارهای غیرجمعیتی بود.

به‌هرحال سال‌هاست که مشتری اصلی و دائمی این شرکت جمعیت هلال‌احمر است، اما در طی دهه اخیر تاکیدات زیادی در راستای حضور قدرتمندانه در بازار آزاد و همچنین تامین نیازهای سایر ارگان‌های داخلی و خارجی وجود داشته که امسال تلاش شد در این حوزه اقدامات چشمگیری انجام گیرد که شاید مهم‌ترین آنها تامین ۶۵۰۰ تخته چادر امدادی برای کمیساریای عالی پناهندگان، تامین اقلام نیروهای نظامی و‌ سایر ارگان‌ها بود که منجر به ایجاد رکوردی جدید در فروش غیرجمعیتی به میزان ۵۵درصد در شش‌ماهه اول سال بود که هم باعث افزایش درآمدهای شرکت و هم حضور باصلابت در بازارهای داخلی و خارجی بود.

این سه‌ دستاورد مهم می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن‌تر همراه با توسعه روزافزون شرکت نساجی هلال ایران باشد که می‌تواند بیش از گذشته بازوی توانمند جمعیت هلال‌احمر باشد و هم اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده اقلام امدادی در کشور و خاورمیانه باشد.

تولید بیش از ۱۰۰هزار چادر امدادی در نساجی هلال

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.