یک‌میلیارد نفر رودررو با موج شدید گرما!

دانشمندان: یک‌میلیارد نفر با گرمایش فقط 2 درجه سانتیگراد، در رنج شدید خواهند بود

گرما بارزترین تأثیر گرمایش جهانی است و بر اساس مطالعه‌ای که تازه انجام شده، گرمای شدید در شهرهای سراسر جهان در دهه‌های اخیر سه برابر شده است. تحقیقات تازه منتشرشده می‌گوید اگر بحران آب‌وهوایی، دمای کره‌زمین را فقط تا 2 درجه سانتیگراد افزایش دهد، یک‌میلیارد نفر تحت تأثیر فشار گرمای شدید قرار خواهند گرفت!

بر اساس تحقیقات منتشرشده اداره هواشناسی بریتانیا در اجلاس آب‌وهوایی Cop26، اگر بحران آب‌وهوایی، دمای کره‌زمین را فقط  تا 2 درجه سانتیگراد افزایش دهد، یک‌میلیارد نفر تحت تأثیر فشار گرمای شدید قرار خواهند گرفت. دانشمندان گفتند که در این صورت، شاهد افزایش 15 برابری افرادی خواهیم بود که امروز در معرض آن قرار دارند!

هدف اصلی Cop26 زنده‌ نگه‌داشتن امید برای محدودکردن گرمایش جهانی به 1.5 درجه سانتیگراد است، اما نمایندگان گفتند برای رسیدن به این هدف در هفته آخر اجلاس کار بسیاری باید انجام شود.

اگر تلاش‌ها برای پایان‌دادن به وضعیت اضطراری آب‌وهوایی با شکست مواجه شود و دما تا 4 درجه سانتیگراد افزایش یابد، نیمی از جمعیت جهان از این فشار شدید گرما رنج خواهند برد.

گرما بارزترین تأثیر گرمایش جهانی است و بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده، گرمای شدید در شهرهای سراسر جهان در دهه‌های اخیر سه برابر شده است. در تابستان 2020، بیش از یک‌چهارم جمعیت ایالات متحده از آثار گرمای شدید رنج می‌بردند با علایمی مانند حالت تهوع و گرفتگی عضلات.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، طی دو دهه منتهی به 2017، حداقل 166هزار نفر در سراسر جهان به دلیل موج گرما جان خود را از دست داده‌اند.

مردی در موج گرما در کلکته هند هنگام سوار شدن به اتوبوس صورت خود را می‌شوید. Photograph: Debarchan Chatterjee/NurPhoto/Rex/Shutterstock

مشاوران رسمی اقلیمی بارها به دولت بریتانیا هشدار داده‌اند که این کشور «به شکل تأسف‌باری» برای افزایش گرما، به‌ویژه در مکان‌های آسیب‌پذیر مانند بیمارستان‌ها و مدارس، آماده نیست.

این تحقیقات همچنین خطرات رو به افزایش سیل رودخانه‌ها، آتش‌سوزی‌های جنگلی، خشکسالی و ناامنی غذایی را ترسیم می‌کند. تقریبا کل جهانِ دارای سکنه حداقل تحت تأثیر یک مورد قرار می‌گیرد.

اندی ویلتشایر، از اداره هواشناسی، گفت: «هر یک از آثار اقلیمی چشم‌اندازی ترسناک از آینده ارایه می‌دهد. تغییرات شدید آب‌وهوایی تأثیرات بسیاری بر جا می‌گذارد و نقشه‌های ما نشان می‌دهد برخی از مناطق تحت تأثیر چند عامل قرار خواهند گرفت.»

کشورهای گرمسیری از جمله برزیل، اتیوپی و هند بیشترین ضربه را از فشار گرمای شدید می‌بینند، به‌طوری که برخی از بخش‌ها به سمت محدودیت‌های زیست‌پذیری انسان پیش می‌روند.

اما پروفسور آلبرت کلاین تانک، از مدیران اداره هواشناسی بریتانیا، گفت: «این نقشه‌ها مناطقی از جهان را نشان می‌دهند که پیش‌بینی می‌شود شدیدتر متأثر شوند. با این حال، انتظار می‌رود همه مناطق جهان -از جمله بریتانیا و اروپا- از آثار مداوم تغییرات آب‌و‌هوایی بی‌بهره نمانند.»

بر اساس تحقیقات سال 2018، در صورت موج گرمای شدید آینده، مرگبارترین مکان روی کره‌زمین دشت شمال چین، یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان و مهم‌ترین منطقه تولید غذا در این کشور بزرگ خواهد بود.

یکی از ساکنان محلی در تلاش برای خاموش‌کردن آتش‌سوزی‌های جنگلی نزدیکِ روستای Pefki در جزیره اویا، یونان. Photograph: Angelos Tzortzinis/AFP/Getty Images

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.