در جلسه رئیسی با اقتصاددانان چه گذشت؟

رئیسی: باید با تصمیمات کارشناسانه وضع موجود اقتصادی را تغییر داد

رئیس‌جمهوری ضمن تشریح وضعیت اقتصادی کشور که تحویل دولت سیزدهم شد، تاکید کرد: «باید با تصمیمات کارشناسانه، وضع موجود اقتصادی را تغییر داد.»

شهروندآنلاین: آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی شامگاه روز سه‌شنبه در جلسه با جمعی از اقتصاددانان، با اشاره به اهمیت حل مشکلات اقتصادی کشور با استفاده از نظرات نخبگان و کارشناسان گفت: «وضعیت اقتصادی را که دولت تحویل گرفته، شما به خوبی می‌دانید و بسیاری از مردم آثار آن را در سفره و جیب خود احساس می‌کنند، اما شما اقتصاددانان دلایل آن را هم می‌دانید.»

رئیس‌جمهوری با طرح چند پرسش تصریح کرد: «چرا شاخص‌های کلان اقتصاد کشور مطلوب نیست؟ چرا تورمی که قرار بود تک‌رقمی شود، اتفاق نیفتاده است؟ چرا ده‌ها میلیارد دلار یارانه پنهانی که دولت پرداخت می‌کند، مردم آثار مطلوب آن را در زندگی خود نمی‌بینند و چرا باوجود هزاران هزار میلیارد تومان مصارف دولت در هشت سال گذشته، رشد اقتصادی کمتر از یک درصد داشته‌ایم؟»

رئیسی بیان داشت: «اینها سوالاتی است که در جامعه وجود دارد. اما طبق نظر اقتصادانان در درون و بیرون دولت تغییر شرایط اقتصادی کشور امکان‌پذیر است. این آمادگی در دولت وجود دارد که با نظر کارشناسی، مطالعه و درایت این تغییر ایجاد شود.»

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: «ما در آستانه آماده‌کردن مهم‌ترین سند مالی کشور یعنی بودجه سال ۱۴۰۱ هستیم. باید بودجه با نگاه عدالت‌محور و برگرفته از آمایش سرزمینی باشد تا بتوان عادلانه تقسیم امکانات کرد.»

رئیسی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه کسری بودجه را ام‌المصائب خواندند، اظهار داشت: «با توجه به اینکه بودجه ۱۴۰۰ با کسری بودجه بسته شده بود، این کسری برای دولت بار مالی ایجاد کرده است.»

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «باید نسخه‌های اقتصادی که قرار است برای مشکلات کشور نوشته شود باعث رکود نشود. باید بررسی شود که چه کنیم هم رونق داشته باشیم و هم تورم نداشته باشیم. از دولت توقع است که شرایط را تغییر دهد و مردم به خوبی می‌دانند که این کار یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد.»

رئیس‌جمهوری در ادامه این نشست با تاکید بر اهتمام دولت برای استفاده از نظرات نخبگان و صاحب‌نظران اقتصادی گفت: «دولت حتما در تصمیم‌گیری‌های خود از دیدگاه‌های موثر استادان و نخبگان اقتصاد استفاده خواهد کرد.»

دکتر رئیسی توجه به تولید را از اولویت‌های اصلی دولت دانست و اظهار داشت: «دولت، راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی را رونق تولید می‌داند و عمیقا به دنبال تحقق تاکید رهبر معظم انقلاب در زمینه رفع موانع تولید و پشتیبانی از تولید است.»

رئیس‌جمهوری افزود: «ثبات قیمت‌ها و مدیریت تورم جزو محورهای اصلی مورد تاکید دولت است، به نحوی که از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرده و با حفظ ارزش پول ملی، اقتصاد را برای تولیدکننده و صاحبان کسب‌وکار و عموم مردم قابل پیش‌بینی کند، چراکه اگر اقتصاد قابل پیش‌بینی نباشد، اداره امور برای همه دشوار خواهد بود.»

دکتر رئیسی با تاکید بر تقویت نقش نظارتی دولت گفت: «دخالت دولت را در بازار و اقتصاد مفید نمی‌دانیم و معتقدیم دولت به جای دخالت در بازار باید نقش نظارت، حمایت و هدایت داشته باشد.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به اهمیت مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی اظهار داشت: «مالیات از کارکردهای مختلفی برخوردار است و به نوعی نقش تنظیم‌گری را در اقتصاد دارد. برای حمایت از فعالیت‌های تولیدی، می‌توان در زمینه مالیات مساعدت‌هایی انجام داد و در مقابل برای از بین بردن جاذبه فعالیت‌های غیرمولد، مالیات بیشتری از این نوع فعالیت‌ها اخذ کرد.»

دکتر رئیسی در ادامه درباره ارز ترجیحی گفت: «درخصوص مناسب‌نبودن شیوه فعلی پرداخت یارانه ارزی همه اتفاق‌نظر دارند، اما معتقدم که باید در زمینه ارز ترجیحی کاملا مدبرانه و حساب‌شده عمل شود.»

استادان و اقتصاددانان حاضر در این نشست در سخنانی دیدگاه‌ها و نظرات تخصصی خود را در موضوعات مهم اقتصادی روز بیان کردند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.