بحران مهاجران در مرز شرقی اتحادیه اروپا

کیوسک؛ نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های جهان؛ چهارشنبه، 10 نوامبر 2021

بحران گرمای زمین و نومیدی پناهجویان توجه گاردین را جلب کرده، نیویورک‌تایمز هم تصویر اصلی را به بحران مهاجران اختصاص داده، اما از پیامدهای حمله ترامپیان به کنگره در 6 ژانویه هم غافل نمانده، چنانکه واشینگتن‌پست از «بار نابرابر مصیبت» بر دوش بومیان آمریکا.

گاردین

«گزارش هشدار می‌دهد: گرمایش جهانی در مسیر  2.4 درجه، با وجود تعهدات COP26» عنوان گزارش اصلی گاردین است. هشداری مبنی بر اینکه سیاره زمین با وجود تعهدات برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در اجلاس آب‌وهوایی COP26، در مسیر رسیدن به گرمایش 2.4 درجه سانتیگراد است، موضوع گزارش است.

گزارش می‌گوید این افزایش تا پایان این قرن به معنای آب‌وهوای نامعمول و بسیار بد است که باعث ویرانی در سراسر جهان می‌شود.

«ناامید؛ در بلاتکلیفی بین لهستان و بلاروس» تیتری است همراه با تصویر اصلی. تصویر اعضای سه خانواده، شامل حداقل 8 کودک، را نشان می‌دهد که از شهر دهوک عراق فرار کردند و حالا بعد از عبور از بلاروس، در جنگل‌های انبوه نزدیک روستای Narewka در لهستان سرگردانند.گاردین

نیویورک‌تایمز

تصویر اصلی نیویورک‌تایمز هم راوی بحران مهاجران است با این توضیح: «بحران مهاجر در مرز شرقی اتحادیه اروپا؛ لهستان نیروهایش را در مرز خود با بلاروس جمع‌ کرده تا از عبور هزاران پناهجو از این کشور جلوگیری کند.»

«تلاش ترامپ برای مخفی نگه‌داشتن اسناد شکست خورد» و «تحقیقات 6 ژانویه گسترش می‌یابد؛ احضاریه‌های بیشتر» عناوین گزارشی دیگر در صفحه نخست است. در این گزارش آمده: «قاضی فدرال سه‌شنبه‌شب پیشنهاد دونالد جی. ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، را درباره حفظ یک‌سری اسناد محرمانه رد کرد. این اسناد درباره اقدامات و مکالمات ترامپ است که باعث شد هوادارانش، در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، 6 ژانویه به ساختمان کنگره حمله کنند.»نیویورک تایمز

واشینگتن‌پست

«بار نابرابر مصیبت» عنوان گزارش واشینگتن‌پست است که با تصویر اصلی همراه شده است. در  این گزارش می‌خوانیم: «تلفات ناشی از کووید در میان بومیان آلاسکا نشان‌دهنده آسیب و غم نامتناسب و بیش از حدی است که رنگین‌پوستان متحمل شده‌اند.

به گفته محققان، در 20 ماه گذشته، کووید-19 بیش از سه‌چهارمِ یک‌میلیون نفر را در ایالات متحده کُشته است، به این معنی که تخمین زده می‌شود 6.8 میلیون آمریکایی در ماتم مرگ پدربزرگ و مادربزرگ، پدر و مادر، همسر یا فرزند به‌دلیل ابتلا به کرونا نشسته‌اند.

اما بار مصیبت و داغدیدگی ملت هرگز برابر نبوده است و ویروس کرونا هم با هدف قرار دادن سیاهپوستان، لاتین‌تبارها، سرخپوستان آمریکایی و بومیان آلاسکا از این قاعده مستثنی نیست.

در نیمه اول سال، در بین افراد 40 تا 64 ساله، کووید این‌گونه جان گرفته است: از هر 240 سرخپوست آمریکایی و بومی آلاسکا، یک نفر. از هر 390 لاتین‌تبار یک نفر. از هر 480 سیاهپوست یک نفر. از هر 1300 آسیایی و سفیدپوست یک نفر.

بر اساس آخرین آمارهای آلاسکا -که دارای بیشترین جمعیت بومی است- بومیان 16 درصد از جمعیت این ایالت را تشکیل می‌دهند، اما 28 درصد از مرگ‌ومیر ناشی از کووید-19 را نمایندگی می‌کنند. در مقایسه، 65 درصد از جمعیت آلاسکا سفیدپوستند، اما 49 درصد از مرگ‌ومیر ناشی از کووید-19 را به خود اختصاص داده‌اند.»

واشینگتن پست

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.