لبنان-ایران؛ حفظ صدر با صدای امواج مدیترانه

شاگردان اسکوچیچ بعد از کسب 10 امتیاز از 4 بازی، از ساعت 15:30 روز پنجشنبه در بیروت به میدان می‌روند

تیم ملی فوتبال لبنان در ورزشگاه صیدا که در جوار دریای مدیترانه واقع شده‌است، از تیم ملی ایران پذیرایی خواهد کرد.

سه برد متوالی برابر سوریه، امارات و عراق و تساوی برابر کره جنوبی حاصل کار یوزهای ایرانی در 4 دیدار ابتدایی مقدماتی جام جهانی بوده و حالا شاگردان دراگان اسکوچیچ خودشان را در لبنان آماده آخرین بازی دور رفت می‌کنند.

رویارویی در سواحل مدیترانه

این دیدار در ورزشگاه صیدا برگزار می‌شود. ورزشگاهی چند منظوره و ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفری در شهر صیدا که ششمین شهر بزرگ کشور لبنان محسوب می‌شود. این شهر با بیروت، پایتخت لبنان ۴۰ کیلومتر فاصله‌ دارد. این ورزشگاه در سال ۱۹۹۹ و برای برگزاری مسابقات جام ملت‌های آسیای ۲۰۰۰ در لبنان ساخته شد و در حال حاضر میزبان بازی‌های ملی است. ایران در جام ملت‌های ۲۰۰۰ دیدار سوم خود در دور گروهی مقابل عراق را در این ورزشگاه برگزار کرد و با تک گل علی دایی پیروز شد. از جذابیت‌های این استادیوم همسایگی با دریای مدیترانه است که زیبایی‌های آن را دوچندان کرده است. ملی‌پوشان ایران در شرایطی به مصاف میزبان خود می‌روند که با توجه به بدون تماشاگر بودن مسابقه امکان شنیدن صدای امواج مدیترانه را دارند.

سه از پنج؛ کارنامه ایران در لبنان

هر پنج میزبانی قبلی لبنان از ایران در تاریخ رویارویی‌های پیشین دو تیم در شهر بیروت بوده و این اولین بازی دو تیم در شهری به غیر از پایتخت لبنان است. در پنج بازی قبلی سه برد، یک تساوی و یک باخت برای ایران به دست آمده است. لبنانی‌ها اولین میزبانی خود در این دور از مسابقات را خواهند داشت و تمام چهار بازی قبلی را میهمان بوده‌اند. این تیم قرار است بعد از حدود دو سال در خانه به مصاف رقبای خود برود و جالب است که ورزشگاه صیدا هم پس از حدود پنج سال قرار است وظیفه میزبانی را داشته باشد. آخرین جدال لبنان در این ورزشگاه به سال ۲۰۱۶ و انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ بر می‌گردد که مقابل میانمار تن به تساوی یک بر یک دادند.

تجربه بازی بدون طارمی

بدون شک مهمترین اتفاق در ترکیب تیم ملی نسبت به بازی‌های قبلی غیبت مهدی طارمی است؛ مهاجمی که در بازی های قبلی تاثیر فراوانی روی گل‌های زده ایران داشته و این روزها در پورتو هم خیلی آماده نشان می‌دهد. توییت او علیه اسکوچیچ باعث دعوت نشدنش به تیم ملی شد و حالا این شانس برای بازیکنانی مثل کریم انصاری‌فرد، کاوه رضایی و مهدی قایدی وجود دارد که در کنار سردار آزمون در ترکیب اصلی تیم ملی قرار بگیرند. باید دید در شرایطی که چمن نه چندان مساعدی در ورزشگاه میزبان وجود دارد، تیم ملی چقدر در امر گلزنی به رقیب 5 امتیازی‌اش موفق خواهد بود.

فرار به سمت جام جهانی؟

ایران با 10 امتیاز از 4 بازی صدرنشین گروه A انتخابی جام جهانی در قاره آسیا به حساب می آید و کره جنوبی با 8 امتیاز نزدیک ترین تعقیب کننده شاگردان اسکوچیچ به حساب می آید. از سوی دیگر اما لبنان با 5 امتیاز هم اصلا ناامید نیست؛‌ به ویژه اینکه در خانه خودش این شانس را دارد با رقم زدن اولین شکست ایران به دو امتیازی صدر برسد و شانس خود را بیش از قبل افزایش دهد. با این حال به نظر می رسد اگر تیم ملی ایران بتواند طبق پیش‌بینی‌ها از پس رقیب خود بربیاید، با کسب 13 امتیاز و فاصله زیادی که با تیم های سوم به بعد ایجاد می شود، مسیر صعود به جام جهانی 2022 قطر هموار خواهد شد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.