نگاه سازنده به محلات پر آسيب

رئيس سازمان داوطلبان از رويکرد هلال احمردر طرح توسعه محلات کم برخودار مي گويد

«تابآوري جامعه در محلات کمبرخوردار» آغاز فعاليتهاي ويژهاي بود که با همت داوطلبان جمعيت هلال احمر در محله هرندي تهران کليد خورد. خيلي زود 260 محله کم برخوردار ديگر تنها در همين پايتخت شناسايي شد تا حمايتها و برنامههاي تابآوري در آن هم اجرايي شود. بعد هم نوبت به محلات ديگر شهرهاي کشور رسيد که به دليل وجود مشکلات آسيب اجتماعي و يا حاشيهاي بودن، حمايت و توانمندسازي در آن بيش از هر جاي ديگري اهميت خود را نشان ميدهد. «محمد نصيري» رئيس سازمان داوطلبان جمعيت هلال احمر ميگويد :«محله هرندي در شهر تهران، يکي از آسيبپذيرترين محلات از منظر معضلات اجتماعي بود. اقدامات حمايتي و آموزشي و توانمندسازي در اين محله با محوريت خانه هلال هرندي در حال انجام است.
اقداماتي که در اين محله به صورت پايلوت انجام شده امروز الگويي براي ديگر محلات کمبرخوردار کشور به شمار ميرود و قرار است در ديگر محلههاي حاشيهاي هم اقدامات مشابهي با محوريت خانههاي هلال داشته باشيم.»

کمک‌هاي معيشتي، اقلام بهداشتي و حمايت‌هاي تحصيلي و درماني و … به کمک خيريه‌ها و انجمن‌هاي مردم‌نهاد و همچنين کمک‌هاي داوطلبانه راهي اين محله شدند. اصلي‌ترين معضل محله هرندي با شيوع آسيب اجتماعي، فقر و عدم توسعه در سال‌هاي گذشته گره خورده است.

به گفته نصيري در طرح توسعه محلات کم برخوردار، امکانات و ظرفيت‌هاي داوطلبانه اين محلات براي توسعه و افزايش کيفيت زندگي مردم ساکن در آن به کار گرفته مي‌شود. نصيري مي‌گويد :«امروز براي اينکه جامعه اي سالم و توانمند داشته باشيم بايد به محلات رفته و ساماندهي را از محلات آغاز کنيم.

طرح توسعه 2020 محله کم برخوردار با همکاري نهادهاي مختلفي از جمله هلال احمر، کميته امداد امام خميني (ره)، ستاد اجرايي فرمان امام، سازمان بهزيستي، شهرداري و … در سراسر کشور اجرا مي‌شود و هر کدام از اين نهادها مسئوليت چند محله را بر عهده دارند

رويکرد ما بايد محله‌محور باشد. در يک محل شايد هلال احمر ورود کند و در محلات ديگر ساير دستگاه‌ها، براين اساس اين امر بايد يک حرکت اجتماعي پايدار براي ارتقاي سطح زندگي شهروندان باشد تا با بهره گيري از ظرفيت‌هاي خودشان بتوانيم سطح توانمندي جامعه را ارتقا دهيم.»

اجراي اين طرح نگاهي آمرانه و قضايي به آسيب‌هاي اجتماعي ندارد و در تلاش است مشکلات را با راهکارهاي سازنده برطرف کند. نصيري در همين راستا مي‌گويد :«وظيفه ما اين نيست که در محله هرندي با معضلات اجتماعي و جرائم برخورد کنيم. بلکه نگاه ما سازنده است.

ما قصد داريم به زنان، جوانان و افراد آسيب ديده خدمات ارايه دهيم، آنها را تحت آموزش قرار دهيم و به آنها هويت بخشيم تا بتوانند زندگي بهتري داشته باشند. در همين راستا محله هرندي به پنج پهنه تقسيم شده است و يک خانه هلال مرکزي در هرندي تاسيس،  70 کوچه اين محله شناسايي و براي هر کوچه يک مسئول معين شد تا رابط کوچه خود و ديگر بخش‌هاي محله باشد و همچنين مسئولان منطقه‌اي.»

مشکلات عمراني و پروژه‌هاي کوچک مقياس و همچنين طرح‌هاي کلان قابل اجرا، توسط همين مسئولان احصا و شناسايي مي‌شود تا با همکاري بين دستگاه‌ها، به سراغ حل اين مشکلات بروند. حيات اين طرح با فعاليت داوطلبانه گره خورده است و هر فردي با هر سطحي از مهارت مي‌تواند در آن مشارکت داشته باشد؛

از آموزش گرفته تا انجام کارهاي فني و همفکري و … . همچنين با شناسايي 10 درصدي ساکنان نيازمند محله، حمايت‌هاي معيشتي لازم از آنها انجام مي‌شود. ساماندهي پزشک خانواده و تامين خدمات درماني رايگان ساکنان محلات کم برخوردار از ديگر وجهه‌هاي اين طرح است.

قرار است آنچه امروز در هرندي رخ مي‌دهد در ديگر محلات کم برخوردار و حاشيه‌اي کشور هم اجرايي شود. صندوق‌هاي کارآفريني و مهارت‌آموزي کار خود را آغاز مي‌کنند و حمايت‌هاي تحصيلي در حال انجام است.

نصيري مي‌گويد :«طرح توسعه 2020 محله کم برخوردار با همکاري نهادهاي مختلفي از جمله هلال احمر، کميته امداد امام خميني (ره)، ستاد اجرايي فرمان امام، سازمان بهزيستي، شهرداري و … در سراسر کشور اجرا مي‌شود و هر کدام از اين نهادها مسئوليت چند محله را بر عهده دارند.

علاوه بر آن شرايط براي همکاري‌هاي بين بخشي و سازماني در اين محلات فراهم مي‌شود. هدفگذاري انجام شده براي توسعه محلات کم برخوردار چراغ راه ماست و هرجا مانعي سر راه اين موضوع باشد به سرعت و با تسهيلگري نهادهاي مسئول آن محله برطرف خواهد شد.

بيش از يک سال از اجراي اين طرح در هرندي مي‌گذرد و با شناسايي ضعف و قوت‌هاي آن در حوزه‌هاي مختلف، اين طرح در محلات حاشيه‌اي شناسايي شده سراسر کشور اجرا مي‌شود.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.