رامیلا زیر باران سوخت!

برجی 17 طبقه با 84 واحد مسکونی، در منطقه سردآبرود چالوس آتش گرفت و به طور کامل سوخت چون تجهیزات آتش‌نشانی غرب مازندران برای اطفای آتش کفایت نمی‌کرد

مجتمع مسکونی موسوم به برج رامیلا در منطقه سردآبرود چالوس از بعدازظهر چهارشنبه دچار حریق شد. برجی 17 طبقه با 84 واحد مسکونی، کمتر از 24ساعت در میان شعله‌های آتش زیر باران سوخت. با تلاش گسترده نیروهای آتش‌نشانی شهرهای مجاور در حالی که تصور می‌شد زبانه‌های بلند این برج خاموشی گرفته و آتش به طور کامل مهار شده است، بار دیگر آتش برج را محاصره کرد. به دلیل وزش باد دوباره زبانه‌های آتش از ضلع غربی برج رامیلا شعله گرفت و متاسفانه با وجود تلاش و بارش باران این برج کامل سوخت. آتش‌سوزی برج «لامیرا»ی چالوس حادثه ساختمان پلاسکو تهران را تداعی کرد.

سیدرسول حسینی، فرماندار شهرستان چالوس درباره روند عملیات ستاد بحران و چگونگی این حادثه اظهار داشت: «حدود ساعت 4 بعدازظهر چهارشنبه اعلام حریق در ساختمان لامیرای چالوس اعلام شد و ستاد بحران شهرستان با تجهیزات در محل حادثه حضور داشتند، ولی حجم این آتش بیشتر از توان شهرستان بود، به همین دلیل از ستاد بحران استان و شهرستان‌های همجوار درخواست کمک شد.
متاسفانه هم‌زمانی شدت باد باعث شعله‌ورترشدن آتش شد، به طوری که به داخل واحدها رخنه کرده، همین‌طور شدت حرارت و دود آتش زیاد بود و با توجه به خالی‌شدن واحدها حفظ جان آتش‌نشانان نیز برای ما در اولویت بوده است.»

حسینی با اشاره به اینکه این ساختمان در 17طبقه و دارای 84 واحد مسکونی بوده است، گفت: «از این تعداد تنها 20 واحد فعال بوده که در زمان وقوع حادثه در سه واحد مسکونی افراد ساکن بودند و در همان ساعات اولیه آتش‌سوزی کلیه ساکنان ساختمان تخلیه شدند.

فرماندار چالوس تاکید کرد: «حادثه برج رامیلا برای ما هشدار و تلنگری بود تا بدانیم که توانایی‌های ما در چه حدی است، به طوری که این اتفاق قابل پیش‌بینی و پیشگیری نبود، ولی باید بدانیم که علاج واقعه قبل از وقوع فاجعه لازم است.»

تجهیزات آتش‌نشانی غرب مازندران برای اطفای آتش کفایت نمی‌کرد

رئیس آتش‌نشانی چالوس با بیان اینکه تجهیزات اطفای حریق این شهر حتی برای ساختمان‌های ۶ طبقه هم جواب نمی‌داد، گفت: «با توجه به گستردگی آتش‌سوزی و به کمک چند شهرستان و اعزام نیروها به چالوس با وجود تلاش‌ها با این تجهیزات موجود امکان اطفای حریق وجود نداشت.»

سبحان دیاری با اشاره به آتش‌سوزی یک برج در این شهر ضمن بیان اینکه اطفای حریق ساعت ۲ بامداد انجام شده بود، اظهار کرد: «مهار آتش به گونه‌ای بود که برخی ساکنان با کمک نیروها برای دریافت اجسام گران‌بها به داخل ساختمان ورود کردند.

بعد از وزش باد شدید و شعله‌ورشدن آتش از ضلع غربی ساختمان برای حفظ جان نیروها بلافاصله ساختمان را تخلیه کردیم.
از تعدادی از تجهیزات اطفای حریق فعال در طبقات تا قبل از ساعت ۲ بامداد استفاده شده بود.

در اولین فرصت با آتش‌نشانی نوشهر با توجه به داشتن نردبان ۳۲متری هماهنگی لازم انجام شد و تا قبل از ساعت ۲ بامداد از آن استفاده شد و بعد از اطفای حریق نیروهای شهرهای همجوار به شهر خود بازگشتند.

به دلیل نمای کامپوزیت و وزش باد، ضلع غربی و بعد کل ساختمان دچار حریق شد و تمام نیروها از ساعت ۱۶ تمامی تلاش خود را برای اطفای حریق ساختمان کردند.
با وجود درخواست‌های مکرر تاکنون تجهیزات لازم به آتش‌نشانی چالوس تعلق نگرفت.
صدور مجوز برای ساختمان‌های بلند در شهر چالوس به وفور انجام می‌شود و با وجود هزینه کلان از مالکان شهرداری چالوس نسبت به تجهیز کردن آتش‌نشانی اقدامات لازم را انجام نداده است.»

فرماندار چالوس نیز در این نشست از تلاش آتش‌نشانان و ستاد بحران استان جهت هماهنگی‌های به‌عمل آمده برای اعزام نیروهای امدادی به چالوس تقدیر و تشکر کرد و گفت: «حجم آتش‌سوزی به‌وجود آمده خارج از توان اطفای موجود بوده است.»

او از واحد آتش‌نشانی اداره کل بندر، فرودگاه نوشهر، شرکت نفت منطقه چالوس و شهرداری‌های بابل، آمل، نور، ایزدشهر، نوشهر و دیگر شهرستان‌های غرب مازندران که از ساعات اولیه در محل حادثه حضور داشتند، تقدیر کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.