نمایشگاه نقاشی و عکاسی مسعود کیمیایی

آقای کارگردان را این بار در قاب تابلوهای گالری گلستان ببینید

مسعود کیمیایی که به تازگی فیلمبرداری جدیدترین فیلمش «خائن‌کشی» را به پایان رسانده؛ موضوع دو نمایشگاه مهم عرصه هنرهای تجسمی می‌شود؛ در حالی که گالری گلستان میزبان نمایشگاه عکس‌های فیلم‌های مسعود کیمیایی است، نقاشی‌های این سینماگر تاریخ‌ساز نیز روی دیوارهای این گالری خواهد نشست تا مسعود کیمیایی یک بار دیگر، این بار در هشتاد سالگی نشان دهد که همچنان توانایی غافلگیر کردن دوستدارانش- و حتی مخالفانش- را دارد.

در تدارک نمایی از فیلم غزل / عکس: فرهاد فرهادی
مسعود کیمیایی و نعمت حقیقی در تدارک نمایی از فیلم غزل/ عکس: فرهاد فرهادی

غزل غزل‌های کیمیایی

مسعود کیمیایی و فرامرز قریبیان در پشت صحنه فیلم خاک/ عکس: کیومرث درم‌بخش
مسعود کیمیایی و فرامرز قریبیان در پشت صحنه فیلم خاک/ عکس: کیومرث درم‌بخش

شماری از رسانه‌های عرصه هنرهای تجسمی در روزهای اخیر خبر از برگزاری نمایشگاه عکس‌های فیلم‌های مسعود کیمیایی در گالری گلستان می‌دهند. این نمایشگاه عکس به نام «غزل غزل‌های کیمیایی»- که مروری است بر عکس‌های فیلم‌های مسعود کیمیایی- قرار است از ۲۸ آبان‌ماه تا ۴ آذر‌ماه در گالری گلستان برپا شود.

در متن خبری که در این زمینه منتشر شده، آمده که در نمایشگاه «غزل غزل‌های مسعود کیمیایی» آثاری از عکاسانی مانند امیر نادری، جعفر اکبری، کیومرث درم‌بخش، فرهاد فرهادی و اسفندیار منفردزاده بر دیوارهای گالری گلستان خواهد نشست. ظاهرا این عکس‌ها در زمان فیلمبرداری فیلم‌های «رضا موتوری»، «داش آکل»، «بلوچ»، «خاک»، «غزل» و «سفر سنگ» ثبت شده است. درباره نمایشگاه «غزل غزل‌های مسعود کیمیایی» باید به این نکته نیز اشاره کرد که عکس‌های نمایشگاه را سینا خزیمه و مانی رضایی انتخاب کرده‌اند…

کیمیایی نقاش

اما دیگر اتفاق هنری که مسعود کیمیایی، بانی برگزاری آن است، نمایشگاه نقاشی این کارگردان- در هشتاد سالگی- است. این همان نمایشگاهی است که لیلی گلستان چند ماه پیش وعده برپایی آن را داده بود.

مسعود کیمیایی که علاوه بر فیلمسازی، به‌عنوان شاعر، رمان‌نویس و نوازنده نیز طبع‌آزمایی‌هایی- تحسین‌شده‌ای- در وادی هنر داشته؛ این بار با نمایشگاه آثار نقاشی‌اش مخاطبان و هوادارانش را با ابعاد جدیدی از توانایی‌ها و استعدادهای هنری‌اش مواجه می‌کند. این سینماگر دوران‌ساز که گفته از هجده سالگی نقاشی می‌کرده؛ نمایشگاه آثار نقاشی‌اش را ظاهرا به پیشنهاد لیلی گلستان برگزار می‌کند که بعد از دیدن شماری از تابلوهای مسعود کیمیایی به او پیشنهاد برپایی نمایشگاه داده است.

در شرایطی که تاکنون کمتر کسی نقاشی‌های مسعود کیمیایی را دیده؛ اما، فضای پرتب‌وتابی در فضای مجازی پیرامون این نمایشگاه به‌وجود آمده است که تا حد زیادی به سابقه ذهنی مخاطبان از سینماگرانی که دست به فعالیت در وادی هنرهای تجسمی زده‌اند، برمی‌گردد. خود مسعود کیمیایی اما عقیده دارد که آثار نقاشی‌اش در همان راستای همیشگی آثارش هستند. او در این زمینه به سعید مروتی- یکی از منتقدین نزدیک به مسعود کیمیایی- گفته: «خب به هر جهت نقاشی‌ها به نمایش درخواهد آمد و دیده خواهد شد، اما آنها که نقاشی‌ها را دیده‌اند، مثل خانم گلستان، می‌گویند عین فیلم‌هایم است. یعنی شاید بشود گفت نقاشی به‌معنای مرسوم و متداولش نیست‌. همانطور که «زخم عقل» ربطی به مجموعه اشعار روز نداشت یا «جسد‌های شیشه‌ای» و «سرودهای مخالف ارکستر ندارند» با رمان‌های مرسوم ادبیات معاصر خیلی نسبتی نداشت؛ یک جور فردیت و امضای خاص که در هر کار کیمیایی نمود می‌یابد.»

یادگاری از سال‌های دور- کیمیایی در کنار احمد شاملو
یادگاری از سال‌های دور- کیمیایی در کنار احمد شاملو

حالا باید دید فرجام این نمایشگاه چگونه خواهد بود و جایگاه کیمیایی را در وادی هنر ایران دچار چه تغییراتی خواهد کرد. البته خود مسعود کیمیایی ظاهرا از نتیجه کار راضی و به فرجام آن امیدوار است که گفته «تن به انتشار کاری که احساس کنم پایین‌تر از حد فیلمسازی‌ام است یا به شکلی که به آن ممکن است لطمه بزند، نمی‌دهم.»

گفتنی است که قرار است روز 29 آبان، در بیست‌ویکمین دوره جشن سینمایی و تلویزیونی حافظ، جایزه یک عمر فعالیت هنری به مسعود کیمیایی اهدا شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.