خصوصی‌سازی سرخابی‌ها؛ تحقق رویا بدون چوب جادویی؟

با روی کار آمدن وزیر جدید، بار دیگر پرونده خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس هم باز شده است

وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده موافق واگذاری سرخابی‌هاست و مخالفتی با این اتفاق ندارد؛ اما او از همین حالا 4 سال برای رقم زدن این اتفاق فرصت خواهد داشت.

حتی غیرفوتبالی‌ها هم خیلی خوب می‌دانند که خصوصی‌سازی دو باشگاه پرطرفدار پایتخت در یکی، دو دهه اخیر تبدیل به یک رویا شده و مسئولان سازمان تربیت‌بدنی و وزارت ورزش در دوره حضور خود شعارهایی را در این خصوص داده‌اند؛ شعارهایی که هیچ‌وقت رنگ و بوی واقعیت به خود نگرفته است. همین چند هفته قبل بود که این دو باشگاه به‌خاطر بدهی‌های کلان خود در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیا قرار داشتند و مالکیت مشترک آنها نیز یکی از دردسرها بود. به همین خاطر برای جلوگیری از رخ دادن یک اتفاق تلخ باید هرچه سریع‌تر رویای خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس به واقعیت تبدیل شود.

پروسه واگذاری قبلی به بن‌بست خورد

اواخر دی‌ماه سال گذشته بود که وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد افزایش سرمایه دو باشگاه مدنظر قرار گرفته است و باید بدانیم که سرمایه یکی از این باشگاه‌ها، یک و دیگری ۱۰ میلیون تومان بود، اما هم‌اکنون سرمایه یک باشگاه به ۷۰۱ میلیارد و سرمایه دیگری به ۷۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین تمامی گزارشات مالی و حسابرسی‌ها به‌صورت دقیق از سوی سازمان مستقل حسابرسی ایران مدنظر قرار گرفته است و سایر گزارش‌ها تا دوهفته آینده بررسی می‌شود و منتظر تصمیم شورای پذیرش در این رابطه خواهیم بود.

اما سوم خردادماه سال‌جاری، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که فرآیند خصوصی‌سازی در بودجه ۱۳۹۸ دیده و اقداماتی آغاز و در شهریور آن سال اعلام شد که با توجه به وضعیت دو باشگاه امکان خصوصی‌سازی در آن مقطع وجود ندارد و از مهرماه سال ۱۳۹۸ اقدامات بسیار زیادی انجام شد تا شرایط ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه فراهم شود و برای شفاف‌سازی حساب‌های آنها، به مدت چند سال حسابرسی صورت گرفت و شرایط سودوزیان‌ها، بدهی‌های گذشته مشخص و افزایش سرمایه پیدا کردند و ۲ ورزشگاه به استقلال و ۲ ورزشگاه به پرسپولیس تعلق گرفت و برندهای آنها ارزشگذاری شد و مجموع اقدامات صورت‌گرفته، آنها را آماده ورود به بازار سرمایه کرده است.

او با اشاره به اینکه مصوبه هیأت عالی خصوصی‌سازی اخذ شده است، عنوان کرد که در عین‌حال مصوبه شورای عالی بورس گرفته شد و در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار دارند و فکر می‌کنم اقدامات در مرحله پایانی قرار داشته و این احتمال وجود دارد که توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذاری انجام شود، اقدامی که دو باشگاه و وزارت ورزش و جوانان باید انجام می‌دادند صورت گرفته و بر اساس فرآیند اداری در بازار پایه فرابورس واگذار خواهند شد.

همزمان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان، در مورد وضعیت نامشخص خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس تصریح کرد: «چیزی که بر عهده وزارت ورزش بوده تماما انجام شده است و سازمان خصوصی‌سازی سه ماه زمان برد تا مصوبه اعلام کند و فعلا هم منتظر هستیم این دو باشگاه، چه زمانی وارد بازار پایه می‌شوند.»

سجادی موافقت رئیس‌جمهوری را هم گرفت

اما حالا بعد از گذشت نزدیک به سه ماه از قرار گرفتن حمید سجادی در رأس ورزش ایران، از او در خصوص برنامه‌اش برای واگذاری سرخابی‌ها سوال شده است. وزیر ورزش و جوانان نیز در این باره می‌گوید: «آماده واگذاری هستیم و مشکلی نداریم، اتفاقا مصوبات این کار را نیز دریافت کردیم و از اینجا به بعد خدمت همکاران عزیزمان در وزارت امور اقتصاد و دارایی هستیم. منتظر هستیم تا سازمان خصوصی‌سازی به سمت واگذاری برود. از نظر ما کارها انجام و مجوزها را گرفتیم و موافقت نهاد ریاست‌جمهوری، شخص آقای رئیس‌جمهوری و معاونت حقوقی ایشان را دریافت کردیم و مطالعات نیز انجام شد و خدمت همکاران عزیز در وزارت اقتصاد و امور دارایی منعکس شد تا به سمت سازمان خصوصی‌سازی برود و  کارها انجام شود.»

سجادی که تاکید کرده حتی شخص رئیس‌جمهوری هم با خصوصی‌سازی دو باشگاه پرطرفدار فوتبال ایران موافقت کرده، می‌افزاید: «از نظر ما هیچ مانعی وجود ندارد و سازوکارهای نهایی آنجا انجام می‌شود. موافق واگذاری هستیم و مخالفتی نداریم و دعا می‌کنیم زودتر این شرایط انجام و به سمت خصوصی‌سازی پیش بروند. روال کار نیز مشخص شده است و اینکه چند درصد اول شروع می‌شود نیز مدون شده است تا به قول‌مان عمل کنیم. البته بیشتر زحمت را دولت قبل و آقای سلطانی‌فر کشیده بود و به پای خودمان نزنیم. یکسری زحمات کشیده شده بود و مقدمات انجام شده بود و عزیزان ما زحمت کشیده بودند و به فرآیندی رسیده بودند و ما این فرآیند را ادامه دادیم. چوب جادو نداریم که یکدفعه بزنیم و باید در ورزش قدردان باشیم. قبل از ما زحمت زیادی کشیده شده بود و نشست‌های مختلفی با مجلس و قسمت‌های مختلف گذاشته بودند و ما به مراحل نهایی رسیدیم. در یک برنامه نیز گفته بودم که اگر بخواهیم دو، سه ماه می‌توانیم انجام بدهیم و زوتر از موعد انجام دادیم و منتظریم این کار در حوزه دیگری نهایی شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.