سیگنال‌هایی برای کاهش قیمت دلار

دلیل هیجانی‌شدن بازارها چیست؟

افزایش قیمت دلار نسبت به ابتدای سال‌جاری تا به حال بی‌سابقه بوده است. اما با وجود بالا رفتن نرخ ارز، چندین سیگنال برای کاهش قیمت دلار شکل گرفته است.

قیمت دلار امروز افزایشی بود. دلار کار خود را با ۲۸هزار و ۴۰۰ تومان آغاز کرد، اما ساعتی بعد به ۲۸هزار و ۷۰۰ تومان هم رسید. اگرچه برخی از کانال‌های خرید و فروش ارز، قیمت دلار را تا ۲۸هزار و ۹۰۰ تومان هم عنوان کردند. یعنی یک قدمی کانال ۲۹هزار تومان. افزایش قیمت دلار نسبت به ابتدای سال‌جاری تا به حال بی‌سابقه بوده است. اما با وجود بالا رفتن نرخ ارز، چندین سیگنال برای کاهش قیمت دلار شکل گرفته است. کدام سیگنال‌ها قیمت دلار را کاهش می‌دهند؟

طی چند روز گذشته خبرهای خوشی از بازار ارز منتشر شد. براین اساس «علی نادری» مدیرعامل ایرنا در توییتی اعلام کرد که اخیرا بیش از سه‌ونیم میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته و بخش قابل توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری کشور است.

مدیرعامل ایرنا در توییتی اعلام کرد که اخیرا بیش از سه‌ونیم میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته و بخش قابل توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری کشور است

همچنین پس از انتشار این خبر آماری از میزان معاملات ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی منتشر شد که نشان از بهبود وضعیت معاملات در این بازارها بود. براساس این گزارش؛ میزان معاملات ارز در سامانه نیما یا همان سامانه‌ای که در آن، نیاز ارزیِ واردکنندگان تامین می‌شود، در دوره منتهی به هفته سوم آبان ماه به ۳میلیارد و ۷۱۵میلیون دلار رسید. این روند، نشان‌دهنده افزایش ۷۰درصدی در این مدت و حاکی از بهبود تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان است، به طوری که میزان معاملات از ۴۱۸میلیون دلار در هفته دوم مهر، به ۷۲۷میلیون دلار در هفته سوم آبان افزایش یافته است.

همزمان با افزایش حجم معاملات، روند قیمتی در سامانه نیما، به طور نسبی کاهش یافته و از ۲۳هزار و ۴۱۵ تومان به ۲۳هزار و ۲۶۲ تومان رسیده است.

در بازار متشکل ارزی یا همان بازار صرافی‌ها که به عنوان مرجع معاملات ارز به صورت اسکناس در کشور شناخته می‌شود، در یک ماه گذشته، حدود ۲۸۲میلیون و ۴۹۳هزار دلار اسکناس با میانگین هر دلار، ۲۶هزار و ۸۱۰ تومان معامله شد. حجم ارز اسکناس عرضه‌شده در این بازار هم، روند افزایشی داشته و از ۲۵میلیون و ۲۱۰هزار دلار، به ۵۶میلیون و ۶۶۷هزار دلار رسیده که نشان‌دهنده‌ بهبود روند تامین ارز و عرضه اسکناس مورد نیاز متقاضیان در این بازار است.

4 سیگنال مثبت و 3 سیگنال منفی

کارشناسان با توجه به شرایط موجود دلار به چهار سیگنال مثبت و سه سیگنال منفی اشاره می‌کنند:

اولین سیگنال مهم اظهارات جدید کامالا هریس، معاون جو بایدن درباره بازگشت آمریکا به برجام است. او روز گذشته در سخنرانی خود اعلام کرده بود که تمایل واشینگتن برای بازگشت به برجام روشن است. او گفته بود: «ما به دنبال بازگشت مجدد هستیم و منتظر مذاکرات هستیم و امیدواریم که این مذاکرات پرثمر باشند. در این راستا ما در کنار متحدان‌مان قرار داریم.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم با اظهاراتش درباره لغو تحریم‌های ضدایرانی احتمالا سیگنال مهم دیگری را به بازار ارز ایران بدهد. لاوورف گفته بود: «ما در مذاکرات وین درباره توافق برنامه هسته‌ای ایران در ۲۹ نوامبر، خواستار اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها علیه تهران خواهیم شد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) تماس نگرفتن دولت جدید ایران با او را «حیرت‌انگیز» توصیف کرد. رافائل گروسی به خبرنگاران گفت: «من هیچ تماسی با این دولت که از بیش از پنج ماه پیش روی کار آمده است، نداشته‌ام.»

سیگنال سوم برای کاهش قیمت ارز میزان معاملات ارز در سامانه نیماست که در هفته سوم آبان ماه به ۳میلیارد و ۷۱۵میلیون دلار رسیده و با رشد ۷۰درصدی روبه‌رو شده است. همچنین همزمان با افزایش حجم معاملات، روند قیمتی در سامانه نیما، به طور نسبی کاهش یافته و از ۲ هزار و ۴۱۵ تومان به ۲۳هزار و ۲۶۲ تومان رسیده است.

از طرف دیگر علی نادری، عضو تیم رسانه‌ای دولت هم دو روز پیش در حساب کاربری خود در صفحه توییتر خبر داده بود که بیش از ۳.۵میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته و بخش قابل توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری کشور است.

اما در کنار این سیگنال‌های مثبت، قیمت دلار در چند روز گذشته کمتر نشده است. شاید یک دلیل عمده این است که معامله‌گران به نتیجه‌بخشی مذاکرات در کوتاه‌مدت امیدوار نیستند.

از طرف دیگر، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) تماس نگرفتن دولت جدید ایران با او را «حیرت‌انگیز» توصیف کرد. رافائل گروسی به خبرنگاران گفت: «من هیچ تماسی با این دولت که از بیش از پنج ماه پیش روی کار آمده است، نداشته‌ام.» همین موضوع احتمالا اثر منفی در قیمت دلار داشته باشد.

آخرین سیگنالی هم که در حال حاضر باعث رشد قیمت دلار در بازار می‌شود، احتمال صدور قطعنامه علیه ایران است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.