سونامی آسیب‌های‌ اجتماعی در پی وقوع کرونا!

تصویری «هولناک» از سونامی آسیب‌های‌ اجتماعی با شیوع کرونا براساس آمارها

 کشورگشایی پاندمی کووید-19 حالا واقعیت تلخ پذیرفته‌شده شهروندان جهانی است. پاندمی که هجومش تنها به ریه و جسم شهروندان خلاصه نشده و حالا صاحب‌نظران از آسیب‌های روانی پاندمی می‌گویند. آسیب‌هایی که به زعم کارشناسان این حوزه در کوتاه‌مدت نمود یافته و جوامع را با مشکلات جدیدی روبه‌رو خواهند کرد. حکمرانی پاندمی کرونا ارتباط آدم‌ها را محدود کرد تا شهروندان تنهایی، دلهره و ناامیدی را تا حدودی تجربه کنند. هرچند این همه‌گیری فراموش نکرد تا اقتصاد را هم نشانه برود و جوامع را با آسیب‌های مختلف رودررو کند. آسیب‌هایی که به زعم رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی نیازمند تدبیری جدی هستند. به گفته روزبه کردونی در غیاب تدوین و اجرای سیاست‌های کارآمد در قبال اثرات اقتصادی و اجتماعی پاندمی، تاثیرات اجتماعی نمود بیشتری یافته‌اند.

30.6درصد جمعیت کل کشور زیر خط فقر

پاندمی کووید-19 مرز کشورها را زیرپا گذاشت تا قربانیان تازه‌ای برای خود دست‌وپا کند. همه‌گیری که اقتصاد را هم نشانه رفت تا اغلب جوامع از رکود در این دوران بگویند. ایران هم از این امر مستثنا نبوده است و اثرات اقتصادی ردپایش را بر آن گذاشته.

طبق آمارهای موسسه عالی پژوهش اجتماعی 30.6درصد جمعیت کشور زیر خط مطلق فقر قرار گرفته‌اند؛ در سال 99.  اگرچه این آمارها در سال‌های 96 و 97 به ترتیب 15.5 و 21.6درصد بوده‌اند. آمارهایی که تنها یک معنی دارند دوبرابر شدن جمعیت زیر خط فقر طی سه سال که بی‌شک همه‌گیری کرونا در آن تاثیرگذار بوده است.

نرخ تورم خانوارهای روستایی به حدود 50درصد رسیده و جمعیت زیر خط فقر مطلق مناطق شهری روی 31.8 درصد ایستاده است. هرچند این فقر در مناطق روستایی هم افزایش را به خود دیده و حالا آمارها از جمعیت زیر خط فقر 54درصد روستایی می‌گویند. به گفته کردونی نرخ تورم ۱۲ماهه منتهی به مهرماه برای خانوار روستایی به عدد 49.6 درصد رسیده؛ طبق گزارش مرکز آمار. رقمی که در سال 97 روی 20.6درصد ایستاده بود.

آمار و اعداد افزایشی تنها به خط فقر و تورم محدود نمی‌شوند. طبق اعلام سازمان ثبت احوال کشور سال گذشته 183هزار و 182طلاق در کشور ثبت شده است. آماری که در سال 98 به 176هزار و 812 رسیده بود و این یعنی افزایش 4درصدی طلاق.

آمار و اعداد افزایشی تنها به خط فقر و تورم محدود نمی‌شوند. طبق اعلام سازمان ثبت احوال کشور  سال گذشته 183هزار و 182طلاق در کشور ثبت شده است. آماری که در سال 98 به 176هزار و 812 رسیده بود و این یعنی افزایش 4درصدی طلاق.

آمارهای هولناکی از افزایش آسیب‌ها در همه‌گیری

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی از افزایش 77درصدی خشونت‌های خانگی در کلانشهرها در دوران همه‌گیری خبر می‌دهد. آماری مبنی بر پژوهش دانشگاه علوم پزشکی ایران. هرچند طبق اعلام پزشکی‌قانونی خودکشی با قرص برنج هم افزایش 35درصد داشته، نسبت به سال قبل.

به گفته سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در سال‌جاری 970هزار ترک تحصیل ثبت شده است. اگرچه بیش از 3میلیون و 200هزار دانش‌آموز هم به ابزار هوشمند آموزش مجزای دسترسی نداشتند. در کنار این اخبار طبق اعلام فرمانده پلیس حمل سلاح در پایتخت افزایش یافته؛ همزمان با همه‌گیری کووید-19.

سازمان بهزیستی هم از افزایش نزاع و سه برابر شدن اختلاف میان زوجین خبر می‌دهد. رئیس پلیس امنیت اقتصادی هم از افزایش پرونده‌های اختلاس گزارش می‌دهد. با استناد به گفته‌های رئیس پلیس امنیت اقتصادی در 6ماهه امسال از حیث پرونده افزایش 61درصد ثبت شده است. در بحث تعداد متهم هم افزایش 94درصدی بوده و از نظر ارزش ریالی 33درصد نسبت به 6ماهه سال گذشته افزایش داشته.

اگرچه رشا و ارتشا 357درصد نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ریالی افزایش داشته است. کردونی در ادامه از گزارش‌هایی درخصوص گسترش کودک‌آزاری و افزایش فقر در گروه‌های آسیب‌پذیر خبر داد. گروه‌هایی مانند سالمندان، زنان سرپرست خانوار. اگرچه به باور او اشتغال‌های از بین رفته همراه با تاثیرپذیری شدید کارگران غیررسمی از کرونا را هم باید به این آسیب‌ها اضافه کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.