دختران فوتبالیست دوباره گل کاشتند

درباره تیمی که اتحاد مردان و زنان به موفقیتش کمک کرد

نماینده ایران در مسابقات جام باشگاه‌های زنان آسیا در شرایطی عنوان نایب قهرمانی را به‌دست آورد که مورد حمایت اعضای تیم ملی فوتبال بزرگسالان بود.

فوتبال زنان ایران طی ماه‌های گذشته دستاوردهای بزرگی به‌دست آورده و باعث شده موجی از شادی و امید بر پیکره جامعه زنان و دختران فوتبالدوست تزریق شود. زنان فوتبالیست ایرانی گام محکمی در مسیر ترقی و پیشرفت برداشته‌اند که نویدبخش روزهای پرفروغی است. پس از تاریخ‌سازی شاگردان مریم ایراندوست در تیم ملی فوتبال زنان و کسب مجوز حضور در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا برای اولین بار در تاریخ حالا یک تیم باشگاهی از فوتبال زنان ایران موفق شد افتخار بزرگ دیگری را به‌دست آورد.

اولین حضور و اولین افتخار

رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا در بخش زنان در شرایطی برگزار شد که برای اولین بار یک تیم از ایران در آن شرکت داشت و به‌خوبی از نام کشور دفاع کرد. یاران مریم جهان نجاتی در تیم فوتبال سیرجان که حمایت و پشتیبانی باشگاه سیرجان را به‌دنبال داشتند برای نخستین بار گام در دومین دوره رقابت‌های جام باشگاه‌های زنان آسیا نهادند. تیم سیرجان با دوسوم از بازیکنان بومی و میانگین سنی ۲۰ سال در حالی در رقابت‌ها شرکت کرد که اسفند سال ۹۹ آخرین بازی آنها در مسابقات لیگ برتر بود. پس از آن شاگردان جهان نجاتی حدود ۸۰ جلسه تمرینی و دو بازی درون اردویی برگزار کردند و آماده حضور در مهم‌ترین مسابقات جام باشگاه‌های زنان آسیا شدند.

این مسابقات برای دومین دوره به‌صورت آزمایشی برگزار شد. سال نخست مسابقات با حضور تیم‌های قدرتمند شرق آسیا برگزار شد و قرار بود در دومین دوره مسابقات در دو گروه غرب و شرق انجام شود و تیم‌های اول و دوم هرگروه به‌صورت ضربدری برای جام قهرمانی رقابت کنند اما امسال نیز رقابت گروه شرق به‌ دلیل شیوع کرونا لغو شد تا دومین سال نیز در یک گروه مسابقات پیگیری شود و در نهایت تیم امان اردن با شکست تیم سیرجان جام قهرمانی مسابقات غرب آسیا را از آن خود کند.

مسیری که زنان ایران طی کردند

نماینده ایران در بازی نخست مقابل بنیادکار ازبکستان شروع خوبی داشت و دقیقه ۵ بازی، رقیه جلال نسب نخستین گل را برای سیرجان به ثمر رساند. گل دوم بازی نیز با یک ضربه چیپ در دقیقه ۶۵ توسط زهرا علیزاده در دروازه بنیادکار جا خوش کرد. ازبک‌ها نیز در دقیقه ۷۵ تک‌گل خود را به ثمر رساندند تا بازی نخست با نتیجه دو بر یک به سود دختران ایران خاتمه یابد.

پس از پیروزی ارزشمند مقابل بنیادکار، شاگردان جهان نجاتی در دومین بازی برابر گوکولام هند صف‌آرایی کردند و تک‌گل پیروزی‌بخش سیرجان در دقیقه ۶۸ در یک ضربه ایستگاهی توسط افسانه چتر نور ثبت شد. ضربه ایستگاهی که به‌دنبال خطای شدید دروازه‌بان هند روی زهرا علیزاده منجر شد تا این بازیکن تاثیرگذار پیش از دیدار حساس با اردن مصدوم و دست جهان نجاتی در بازی آخر مقابل اردن خالی‌تر شود.

در بازی حساس با تیم امان اردن، تیمی که 10 بر 9 ملی‌پوش در اختیار داشت و از دل رقابت‌های لیگ کشورش با کسب پنج جام قهرمانی در اردن گام در مسابقات گذاشته بود، جهان نجاتی، علیزاده و شبنم بهشت را به‌دلیل مصدومیت در اختیار نداشت و در اواسط نیمه دوم به اجبار مجبور به استفاده از بهشت شد. سیرجان در دیدار حساس با اردن موفق نشد به تساوی یا پیروزی برسد تا در نخستین تجربه، جام قهرمانی غرب آسیا را از آن خود کند اما تجربه‌ای عالی در یک رویداد بین‌المللی به‌دست آوردند.

موفقیت با اتحاد مردان و زنان

تیم سیرجان در نخستین تجربه حضورش در جام باشگاه‌های آسیا عنوان نایب قهرمانی رقابت‌های غرب آسیا را کسب کرد و حالا امید می‌رود این تیم و سایر تیم‌های باشگاهی ایران حرفه‌ای‌تر مسیر را ادامه دهند و این حمایت بیشتر اسپانسرها و مسئولان ارشد ورزشی را می‌طلبد. در گام نخست دختران فوتبالیست پتانسیل و استعداد خود را به نمایش گذاشتند تا نام تیم باشگاهی زنان ایران در آسیا طنین‌انداز شود.

تیم فوتبال زنان سیرجان 3 بازی در این دوره از مسابقات داشت و پیش از هر بازی یکی از ملی‌پوشان تیم ملی مردان در تماس تصویری به بازیکنان سیرجان قوت قلب دادند که ارزش کار آنها از دید فوتبالدوستان مخفی نیست. علیرضا جهانبخش پیش از بازی با بنیادکار ازبکستان، محمدحسین کنعانی‌زادگان پیش از بازی با گوکولام هند و دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی پیش از بازی با امان اردن هرکدام در تماس‌های تصویری برای دختران فوتبالیست آرزوی موفقیت کردند. همدلی میان فوتبالیست‌های مرد و زن ایران در کنار حمایت برابر فدراسیون‌نشینان در ادامه می‌تواند به ظهور موفقیت‌های بزرگ‌تری منجر شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.