بزرگ‌ترین آزمون بایدن: تورم در امریکا

کیوسک؛ نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های جهان؛ دوشنبه، 15 نوامبر 2021

انفجار در لیورپول انگلستان و غیبت ملکه پس از 22 سال در مراسم قربانیان جنگ جهانی اول بر صفحه نخست روزنامه‌های انگلیسی حاکم بود. واشینگتن‌پست گفته تورم به بزرگ‌ترین آزمون بایدن تبدیل می‌شود؛ هرچند از «محو شدن امید در سودان جنوبی» هم غافل نشده. نیویورک‌تایمز هم از «آنچه تاکنون درباره کاهش اثربخشی واکسن می‌دانیم» گفته است.

دیلی‌تلگراف

دیلی‌تلگراف در گزارش اصلی خود بر انفجار روز یکشنبه در بیمارستان زنان لیورپول متمرکز است که به دستگیری سه نفر به اتهام اقدام تروریستی منجر شد. گزارش گفته: «در این انفجار یک مرد مسافر تاکسی کشته شد و راننده این وسیله نقلیه در بیمارستان بستری است و وضعیتش ثابت گزارش شده است. (خودروی منفجرشده یک تاکسی بود که پیش از انفجار توقف کرده بود.)»

این روزنامه می‌افزاید که پلیس چندین ساختمان را در سراسر شهر به‌دلیل ترس از طرح گسترده‌تر تفتیش کرد. پلیس، آتش‌نشانان و کارشناسان خنثی‌سازی بمب در محل حادثه حاضر شدند.

تصویر بزرگی از این خودرو تاکسی که آتش گرفته، صفحات نخست چندین روزنامه انگلیسی را تسخیر کرده است.

این انفجار همزمان با مراسم یادبود قربانیان جنگ جهانی اول روی داد. این مراسم به یاد قربانیان جنگ جهانی اول و کسانی که در درگیری‌های گذشته جنگیدند و جان باختند هرساله برگزار می‌شود و مراسم مشابهی هم در بناهای یادبود جنگ در سراسر بریتانیا برگزار می‌شود.

واشینگتن‌پست

«تورم به بزرگ‌ترین آزمون بایدن تبدیل می‌شود» عنوان گزارش واشینگتن‌پست است. در گزارش آمده: «تورم به‌عنوان چالش اقتصادی تعیین‌کننده ریاست‌جمهوریِ بایدن نمایان می‌شود، بدون اینکه راه‌حل واضحی در دست باشد. طبقه متوسط ​با سختی‌های جدیدی مواجه است و بایدن را برای آن مقصر می‌داند.

آمریکا در حال بیرون آمدن از این همه‌گیری است و با بزرگ‌ترین جهش تورمی خود در دهه‌های اخیر مواجه است، زیرا افزایش حیرت‌آور و مداوم قیمت‌ها تهدیدی است که روند بهبود را تضعیف و نوع کاملا جدیدی از چالش‌های اقتصادی را برای ریاست‌جمهوریِ بایدن ایجاد می‌کند.»

«محو شدن امید در سودان جنوبی» عنوان گزارشی در صفحه نخست است که با تصویر اصلی همراه شده. در گزارش آمده: «سودان جنوبی، جوان‌ترین کشور جهان، عمیقا در بحران است، اما توجه خارجی در حال محوشدن است. در حالی که سودان جنوبی دهمین سالگرد استقلال خود را جشن می‌گیرد، این جوان‌ترین کشور جهان در مرحله‌ای حساس قرار دارد. با وجود اینکه جنگ داخلی عملا در سال 2018 پایان یافت، خشونت چنان ریشه دوانده که 1.6میلیون نفر در داخل کشور آواره‌اند و 2.3میلیون نفر دیگر در کشورهای همسایه.»

نیویورک‌تایمز

«آنچه تاکنون درباره کاهش اثربخشی واکسن می‌دانیم» عنوان گزارش نیویورک‌تایمز است که با نموداری این کاهش را بررسی کرده است. در این گزارش می‌خوانیم: «مطالعات نشان می‌دهد واکسن‌های کووید برای بیشتر افراد در برابر بیماری‌های شدید محافظت‌کننده است، اما محافظت در برابر عفونت کاهش یافته است.

تحقیقی در بریتانیا، تاثیر واکسن‌ها را در برابر کرونای دلتا در بلندمدت آزمایش کرد. این آزمایش نشان داد واکسن فایزر/بایون‌تک دو هفته پس از تزریق دوز دوم، حدود 90درصد در پیشگیری از عفونت علامت‌دار موثر است، اما این اثربخشی بعد از پنج ماه به 70درصد کاهش می‌یابد. مطالعه‌ای مشابه دریافت محافظتی هم که واکسن مدرنا ارایه می‌دهد، در طول زمان کاهش می‌یابد.

یک مطالعه در ایالات متحده و مطالعه دیگری در کانادا اثربخشی واکسن‌ها را در جلوگیری از هر نوع ابتلا به دلتا، چه علامت‌دار و چه بی‌علامت، بررسی کرده‌اند. اگرچه آنها سطوح مختلفی از کاهش را مشاهده کردند، اما هر دو مطالعه نشان داد محافظت واکسن‌ها در برابر بیماری به مرور زمان کاهش می‌یابد.»

تایمز

برخی از روزنامه‌های انگلیسی هم در صفحه نخست علاوه بر انفجار لیورپول، سلامتی ملکه بریتانیا هم برایشان مهم بود. تایمز، گاردین، مترو، دیلی میرور، دیلی‌اکسپرس و دیلی‌میل از جمله روزنامه‌هایی بودند که به این موضوع توجه نشان دادند.

روزنامه تایمز کاترین، دوشس کمبریج، همسر شاهزاده ویلیام را به عنوان تصویر اصلی خود در غیاب ملکه برگزیده است؛ همچون چند روزنامه دیگر. تایمز خبر داده ملکه بریتانیا به علت رگ به رگ شدن کمرش مراسم روز یکشنبه یادبود قربانیان جنگ در لندن را از دست داد که نخستین‌بار در 22 سال گذشته است.

کاخ باکینگهام گفت ملکه از اینکه نمی‌تواند در این مراسم شرکت کند، مأیوس شده است. بیستم اکتبر پزشکان پس از آنکه ملکه یک شب در بیمارستان بستری شد، به او توصیه کردند تا اواسط نوامبر (ماه جاری میلادی) استراحت کند. اگر ملکه در این مراسم شرکت می‌کرد، اولین حضور عمومی او پس از بستری‌شدن در بیمارستان در ماه گذشته بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.