آموزش‌وپرورش بدون وزیر ماند

«مسعود فیاضی» از کسب اعتماد نمایندگان مجلس برای تصدی پست وزارت آموزش‌وپرورش جا ماند

 آموزش‌وپرورش بدون وزیر ماند. مسعود فیاضی به عنوان دومین گزینه وزارت آموزش‌وپرورش از مجلس رأی اعتماد نگرفت. دومین وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم 115 رأی موافق را با خود همراه کرد. هرچند 140نماینده به وزارت او رأی منفی دادند و پنج نفر هم رأی ممتنع.
وزیر پیشنهادی هفته سختی را پشت سر گذاشت و امروز با مخالفت مجلس برای وزارتش روبه‌رو شد. در هفته‌ای که گذشت از نسبت فامیلی وزیر پیشنهادی با شهردار تهران گفته شد. نحوه مدارج تحصیلی او هم یکی دیگر از حاشیه‌ها بود. حاشیه‌های دیگری که هفته گذشته را بر وزیر پیشنهادی سخت کرد، مخالفتش با موسیقی و ممیزهای مجله رشد بود. اگرچه مطرح بودن نامش در میان طرح صیانت از فضای مجازی هم حاشیه‌هایی برایش ساخت.
از زمان مطرح‌شدن نام فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی مجلس جلسات و نشست‌هایی را با جمعی از فرهنگیان برگزار کرد. البته نمایندگان مجلس، متخصصان تعلیم و تربیت، اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی هم جلساتی با او داشتند. فیاضی در این مدت سعی کرد از برنامه‌هایش بگوید تا به واسطه آنها برخی اقشار را با خود همراه کند.

رئیس‌جمهوری: ما دغدغه‌های نمایندگان در زمینه آموزش‌وپرورش را بررسی کردیم و به فیاضی رسیدیم

رئیس‌جمهوری در جلسه رأی اعتماد به مسعود فیاضی گفته بود؛ محور انتخاب، شایستگی است. به گفته رئیس‌جمهوری رفاقت، قرابت و فشار آوردن رسانه‌ای هم موجب معرفی فردی نمی‌شود. «برای انتخاب وزیر آموزش‌وپرورش کار گروهی انجام شد و با بیش از 20 نفر مصاحبه کردند.» رئیسی در این مجلس گفت فسادستیزی، داشتن روحیه انقلابی، کارآمدی و روحیه تحول از شرایط همه وزراست. «با بررسی‌های انجام‌شده در کارگروه‌ها مشخص شد فیاضی از کسانی است که از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار است. من چند بار با او مصاحبه کردم. دوستان مورد اعتماد هم با او مصاحبه داشتند.»

رئیسی ادامه می‌دهد: «فیاضی کلاس، مدرسه و تعلیم و معلم را می‌شناسد. او همچنین آمادگی اجرای سند تحول را دارد. من با او هم‌حزب و هم‌گروه نبودم و نمی‌دانم به چه کسی رأی داده، اما مهم در انتخاب افراد این است که روحیه انقلابی و با شاخص‌های دولت تطابق داشته باشند. ما دغدغه‌های نمایندگان در زمینه آموزش‌وپرورش را بررسی کردیم و به فیاضی رسیدیم.»

محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی هم از بیش از 20 ابهام نسبت به فیاضی گفت. با کلی‌گویی نمی‌توان کشور را اداره کرد. کمبود نیروی انسانی، نظام رتبه‌بندی معلمان و وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله مطالبی است که وزیر پیشنهادی باید درخصوص آنها برنامه داشته باشد. اداره آموزش‌وپرورش که یک سازمان بزرگ است به فرد متخصص نیاز دارد.

انتخاب فیاضی، نوعی توهین و دهن‌کجی به آموزش‌وپرورش بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد باقری، نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی یکی از مخالفان وزیر پیشنهادی بود. این نماینده مجلس می‌گوید: «آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده است، حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد. آیا با انتخاب ایشان جامعه فرهنگی از ما دلسرد نمی‌شود؟ این امر نوعی توهین و دهن‌کجی به آموزش‌وپرورش است.»

محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی هم از بیش از 20 ابهام نسبت به فیاضی گفت. با کلی‌گویی نمی‌توان کشور را اداره کرد. کمبود نیروی انسانی، نظام رتبه‌بندی معلمان و وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله مطالبی است که وزیر پیشنهادی باید درخصوص آنها برنامه داشته باشد. اداره آموزش‌وپرورش که یک سازمان بزرگ است، به فرد متخصص نیاز دارد.

فیاضی برای حل مشکلات آموزش‌وپرورش راه‌حل دارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر پیشنهادی گفت: «به عقیده اینجانب ایشان می‌تواند یک مدیر اگرچه ناشناخته ولی تحول‌آفرین باشد. وزیر آموزش‌وپرورش باید شخصی باشد که به اهمیت آموزش‌وپرورش باور قلبی داشته باشد که در ایشان به خوبی قابل مشاهده است. رهبری معظم انقلاب بارها نسبت به به‌کارگیری جوانان انقلابی و جهادی تاکید داشتند، اکنون نیز فردی جوان، جهادی و متدین به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده است.»

به باور عباس گودرزی، نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی، فیاضی در بدنه آموزش‌وپرورش نبوده، اما در این دستگاه مأمور به خدمت بوده. به اعتقاد گودرزی او فردی مؤمن و معتقد و آشنا و متعهد به وظایفش است و معتقد به عدل و عدالت و مقابله با ظلم بوده. «فیاضی ذهن فعالی دارد و برای مشکلات راه‌حل دارد. امروز مشکلات آموزش‌وپرورش سیاست‌پژوهی است. فیاضی ذهن برنامه‌ریز دارد.»

به باور عباس گودرزی، نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی، فیاضی در بدنه آموزش‌وپرورش نبود، اما در این دستگاه مأمور به خدمت بوده. به اعتقاد گودرزی او فردی مومن و معتقد و آشنا و متعهد به وظایفش است و معتقد به عدل و عدالت و مقابله با ظلم بوده. «فیاضی ذهن فعالی دارد و برای مشکلات راه‌حل دارد. امروز مشکلات آموزش‌وپرورش سیاست‌پژوهی است. فیاضی ذهن برنامه‌ریز دارد.»

فیاضی: تنها دغدغه‌ام ارتقای آموزش‌وپرورش است

مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس گفت: «یک مدیر تحول‌گرا هستم و نقشه تحول در دست بنده است. بودجه آموزش‌وپرورش در سال گذشته ۱۳.۴درصد کل بودجه بوده است. تنها دغدغه‌ام ارتقای آموزش‌وپرورش است. نزدیک به ۵۰میلیون از جمعیت کشور با این وزارتخانه در ارتباط هستند. بنده در مرکز پژوهش‌های مجلس هستم و شأن نمایندگی را می‌شناسم، به همین خاطر در مورد رأی نمایندگان خاضع هستم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.