حکایت آن شلوار آبی که جهان را تسخیر کرد

شلوار جین برای نخستین بار حوالی‌ 1500 میلادی در ایتالیا اختراع شد

تقریبا اغلب ما صاحب حداقل یک شلوار جین در کمدمان هستیم. این شلوار در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین انواع البسه در دنیاست. «جین» شلواری بود که اعضای نیروی دریایی ایتالیا هنگام خدمت می‌پوشیدند. در واقع واژه «جین» از نام شهر «جنوآ» در ایتالیا گرفته شده است.

1. لوی اشتراوس کسی بود که نخستین بار در دهه 1870 پوشیدن جین را در بین مردم رواج داد. او این لباس را برای معدن‌کاران و سایر افراد در طبقات کارگر درست کرد، چرا که مقاوم و کم هزینه بود.

2.شخص لوی اشتراوس، که خالق برند معروف لیوایز Levis است، هیچ‌وقت شلوار جین نپوشید. او به عنوان یک تاجر بسیار ثروتمند معتقد بود شلوار جین برای افراد فقیرتر ساخته می‌شود!

3. روز 20 می، به عنوان «روز تولد شلوار جین آبی» شناخته می‌شود، چراکه لوی اشتراوس درست در این روز، ایده‌اش را در دفتر ثبت اختراعات به ثبت رساند. لوی اشتراوس در ۲۶ سپتامبر ۱۹۰۲ در سن ۷۳ سالگی درگذشت. او هرگز ازدواج نکرد و تمام کارخانه و ثروتش به خواهرزاده‌هایش به ارث رسید.

4. با این‌که ده‌ها سال است شلوار جین وجود دارد، اما فراگیری‌اش در بین مردم به شکل امروزی، از آمریکا و از دهه 1960 شروع شد. در آن زمان، پوشیدن این مدل شلوار به عنوان نشانه‌ای از عصیان در بین جوان‌ترها تلقی می‌شد. به همین علت بسیاری از شرکت‌ها و موسسات ورود کسانی که جین می‌پوشیدند را ممنوع اعلام کرده بودند.

5. ما معمولاً شلوار جین را با رنگ آبی می‌شناسیم، اما رنگ آن در واقع نیلی‌رنگ است. چراکه «نیلی» بهترین رنگ برای پنهان کردن لکه روغن و آلودگی‌های روی لباس کارگران معدن و ملوانان بود.

6. در آمریکا، هر شخص به طور متوسط هفت عدد شلوار جین دارد! همچنین سالانه در حدود 450 میلیون شلوار جین در این کشور فروخته می‌شود. جیمز دین هنرپیشه جوانمرگ آمریکایی در فیلم «شورش بدون دلیل» با پوشیدن جین روحیه ماجراجوی خود را به نمایش گذاشت و باعث محبوبیت این شلوار در دهه 1950 شد. البته بد نیست بدانید جرج بوش پسر سال 2001، اعلام کرد کارمندان دولت در دفاتر کار مجاز به پوشیدن شلوار جین نیستند!

7. در دهه‌های 50، 60 و 70 شلوار جین گشاد و راحت محبوبیت بسیار زیادی داشت، اما در حال حاضر بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند شلوار جین تنگ‌تر بپوشند.

8. در سال 1936، برای نخستین بار دوختن مارک روی لباس‌ها رسمیت پیدا کرد. این مارک‌ها روی شلوار جین دوخته می‌شدند.

9. در حال حاضر بسیاری از کسانی که شلوار جین می‌دوزند، ویژگی‌های فیزیکی افراد مثل قد، سایز، اندازه‌ دور ران و اندازه‌ جیب‌ها را در نظر می‌گیرند. این اندازه‌گیری‌ها در گذشته چندان رعایت نمی‌شدند.

10. داخل لباس‌های جین سفید است، تنها به این دلیل که فقط قسمت بیرونی آن را رنگ می‌کنند و قسمت‌های داخلی رنگ نمی‌شوند!

11. قدیمی‌ترین شلوار جینی که تا کنون کشف شده، سال 1998 در یک معدن قدیمی پیدا شد. این شلوار در آن زمان 115 سال داشت.
12. جیب کوچکی که در ورودی جیب بزرگ‌تر شلوار جین وجود دارد، برای ساعت جیبی طراحی شده است.

13. Yoshida Kogyo Kabushiki Kaisha شرکتی است که 90 درصد زیپ‎‌های شلوار جین در جهان را تولید می‌کند. سر واژه‌ YKK که روی اغلب زیپ‌های شلوار جین دیده می‌شود به نام این شرکت اشاره دارد.

14. شاید باور نکنید اما از یک عدل پنبه، می‌توان 225 عدد شلوار جین تهیه کرد. همچنین هر سال حدود 2 میلیارد و 286 میلیون متر پارچه جین در جهان تولید می‌شود!

برگردان از factshop

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.