چین: کسانی که با آتش بازی می‌کنند، خواهند سوخت!

نشست مجازی بایدن - شی: سران دو کشور درباره آینده تایوان به یکدیگر هشدار دادند

شی جین پینگ و جو بایدن، روسای‌جمهوری چین و آمریکا، دوشنبه، 15 نوامبر، در نشستی مجازی از طریق ویدیو کنفرانس گفت‌وگو کردند. رسانه‌های دولتی چین این مذاکرات را «صمیمی، سازنده، اساسی و مفید» توصیف کردند.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، در نشستی مجازی به جو بایدن هشدار داد اگر تایوان هر حرکتی به سمت استقلال انجام دهد که از خطوط قرمز پکن عبور کند، چین آماده است «اقداماتی قاطع» اتخاذ کند.

طبق گزارش رسانه دولتی چین از نشست سران، شی همچنین به رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد هرگونه حمایت از استقلال تایوان «مثل بازی با آتش» خواهد بود و افزود: «کسانی که با آتش بازی می‌کنند، خواهند سوخت.»

جو بایدن در پاسخ گفت که ایالات متحده به «سیاست چین واحد» متعهد است و واشینگتن «به‌شدت با تلاش‌های یک‌جانبه برای تغییر وضعیت موجود یا تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان مخالف است».

بایدن به شی جین پینگ گفت که هر دو کشور مسئولیت دارند تا مطمئن شوند رقابت بین دو کشور به سمت درگیری آشکار منحرف نمی‌شود.

در حالی که هر دو رهبر مواضع سیاسی دیرینه خود را در مورد تایوان و سایر موضوعات تکرار کردند، لحن صمیمانه کلی این دو، در این ویدیو کنفرانس -چنانکه شی عبارت «دوست قدیمی من» را درباره بایدن به کار برد- به بازارهای مالی در آسیا رونق فوری داد!

رسانه‌های دولتی چین این مذاکرات را «صمیمی، سازنده، اساسی و مفید» توصیف کردند.

در نشست مجازی بایدن و شی، در حالی که هر دو رهبر مواضع سیاسی دیرینه خود را در مورد تایوان و سایر موضوعات تکرار کردند، لحن صمیمانه کلی این دو -چنانکه شی عبارت «دوست قدیمی من» را درباره بایدن به کار برد- به بازارهای مالی در آسیا رونق فوری داد!

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «دو رهبر واقعا توانایی نوعی تعامل را با یکدیگر داشتند، به‌گونه‌ای که در تماس‌های تلفنی خود کاملا از آن برخوردار نبودند، بنابراین واقعا نوع متفاوتی از مکالمه بود. معتقدم گفت‌وگو محترمانه، صادقانه و صریح بود.» با این حال، این مقام مسئول در مورد دستاوردهای اجلاس مجازی محتاط بود.

این مقام آمریکایی افزود: «این دیدار در واقع در مورد توسعه راه‌هایی برای مدیریت مسئولانه رقابت بود، اما می‌توانیم خطوط ارتباطی را باز نگه داریم. ما با متحدان و شرکای خود کار می‌کنیم و در جایی که نیاز داشته باشیم با چین مقابله می‌کنیم و در عین حال می‌توانیم در جایی که منافع مشترک داریم، با هم کار کنیم.»

یکی از اهداف بایدن در این اجلاس برقراری گفت‌وگوی منظم و عادی بین مقامات آمریکایی و چینی درباره طیفی از موضوعات بود. با این حال، مشخص نیست این دو رهبر تا چه اندازه برای رسیدن به آن پیش رفته‌اند. این مقام آمریکایی گفت که ایجاد نوعی «نرده‌های محافظ» برای رفتار هر دو کشور در مورد تایوان حتی مورد بحث قرار نگرفت.

نشست ویدیو کنفرانسی بین دو رهبر بیش از سه ساعت و نیم به طول انجامید.

نگرانی فزاینده‌ای از رویارویی بر سر سرنوشت تایوان و آزادی کشتیرانی در دریای چین جنوبی وجود دارد. این نشست همچنین زیر سایه خشم جهانی از رفتار چین با جمعیت مسلمان اویغور و هنگ‌کنگ و گسترش حملات سایبری که ایالات متحده چین را مقصر آن دانسته است، برگزار شده است. همچنین اختلافات عمیقی در مورد آنچه هر دو کشور باید برای کاهش بحران اقلیمی در وضعیت اضطراری آب‌وهوایی انجام دهد، وجود دارد و ایالات متحده به‌طور فزاینده‌ای در مورد توسعه سریع نیروها و تجهیزات نظامی متعارف و هسته‌ای چین نگران است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت که امیدوار است این دو مرد «مانند همه بحث‌هایی که تاکنون داشته‌اند» گفت‌وگویی صریح و بی‌پرده داشته باشند و «قوانین راه» را برای رفتار آینده‌شان وضع کنند.

در این نشست بایدن به شی جین پینگ گفت: «ما باید با ایجاد حفاظ عقل سلیم، در جاهایی که با هم اختلاف داریم، شفاف و صادق باشیم و در جایی که منافع مشترک داریم، با هم کار کنیم، به ویژه در موضوعات حیاتی و جهانی مانند تغییرات آب‌وهوایی.»

شی در سخنان آغازین خود لحن آشتی‌جویانه‌ای داشت: «اگرچه ما نمی‌توانیم همدیگر را رودررو ببینیم، اما این نیز بد نیست. از دیدن دوست قدیمی‌ام خیلی خوشحالم.»

به گفته رسانه‌های دولتی چین، شی به بایدن گفت که زمین برای توسعه چین و آمریکا به اندازه کافی بزرگ است و رهبران نباید بازی‌های مجموع صفر انجام دهند.

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.