تهران، زمین فوتبال ندارد

باشگاه‌های تهرانی آواره شده‌اند و بازی‌هایشان را به استان‌های همجوار می‌برند

فقر زمین مسابقه فوتبال در پایتخت سبب شده تا حواشی زیادی برای تیم‌های تهرانی پیش بیاید. حتی شاهد هستیم که برخی تیم‌ها بازی‌هایشان را به یک استان دیگر می‌برند.

شاید باورتان نشود که شهر تهران با این همه ساختمان و اداره و وزارتخانه و ارگان و نهاد و… فقط یک ورزشگاه استاندارد برای برگزاری مسابقات فوتبال دارد! شاید اگر ورزشگاه آزادی را نیز از تیم‌های پایتخت‌نشین بگیرید دیگر هیچ چیز از فوتبال در تهران باقی نماند.

در سال‌های گذشته فوتبال ایران همواره درگیر مشکل زمین برای برگزاری مسابقات یا حتی انجام تمرینات تیم‌ها بوده است. در حالیکه اولین لازمه یک مسابقه فوتبال وجود یک زمین مناسب است اما فوتبال ایران واقعا از خراب بودن اولین پله رنج می‌برد و به‌نظر می‌رسد بی‌توجهی یا چشم‌پوشی مدیران و مسئولان فوتبالی، ورزشی و مرتبط با این امر، مشکل را تشدید می‌کند.

بحث رسیدگی به زمین‌ها مسأله‌ای مربوط به تیم‌ها و باشگاه‌ها نیست. اغلب تیم‌های فوتبال ایران، دولتی هستند و حتی زمین تمرینی مختص به خود را هم ندارند. البته این وضعیت برای تیم‌های خصوصی هم وجود دارد و آنها نیز برای تهیه زمین تمرین دچار مشکل هستند. به این ترتیب زمین‌های مختلف که در اختیار نهادها و سازمان‌های متفاوت هستند مورد استفاده تیم‌ها قرار می‌گیرد اما عدم رسیدگی و نبود نظارت دقیق به‌خصوص در فاصله اتمام یک فصل تا شروع فصل جدید باعث خرابی شدید این زمین‌ها می‌شود.

برای هفته ششم لیگ برتر هم گفته می‌‌شود شاید دیدار پیکان و فجرسپاسی در ورزشگاه دستگردی برگزار شود که این زمین هم در مسابقه هفته گذشته لیگ دسته اول بین سایپا و خیبر خرم‌آباد مورد انتقاد قرار گرفت!

ورزشگاه داریم، استاندارد نیست!

فوتبال ایران از لحاظ کمیت زمین چمن دچار فقر و مشکل نیست اما خرابی و کیفیت بد آنها، فقر عجیبی را به‌وجود آورده است. این مشکل در پایتخت به علت تعدد تیم‌ها بیشتر به چشم می‌آید. نه تنها تیم‌های لیگ برتری بلکه تیم‌های لیگ یکی هم صدای اعتراض‌شان به کیفیت زمین‌ها بلند شده و هفته‌ای نیست که موردی در اعتراض به وضعیت نامناسب زمین‌ها وجود نداشته باشد. در هفته چهارم لیگ یک دیدار دو تیم سایپا و ویستا توربین قرار بود در ورزشگاه کارگران برگزار شود اما این مسابقه به شهر قدس منتقل شد.

بعدا مشخص شد ایراد سازمان لیگ به سکوها و رختکن کارگران باعث این انتقال بوده در حالی‌که کیفیت زمین این ورزشگاه به‌مراتب بهتر از شهر قدس است. با این‌حال بازی در شهرقدس برگزار شد و باشگاه سایپا اعلام کرد کیفیت بد این زمین اجازه بازی را از هر دو تیم گرفت.

قیمت‌های گزاف اجاره ورزشگاه

اجاره بهای بالا در کنار کیفیت نامناسب زمین شهر قدس باعث انتقال یک مسابقه (پیکان- ذوب‌آهن)به ورزشگاه انقلاب کرج شد که شرایط نامناسب این ورزشگاه نیز پس از بازی، فریاد ذوب‌آهن را بلند کرد. ورزشگاه انقلاب کرج شاید برای میزبانی مسابقات لیگ یک هم دچار مشکل باشد و ناآمادگی این ورزشگاه برای انتقال ناگهانی یک بازی لیگ برتری به‌خوبی نمایان شد. مسلما تیم ذوب‌آهن که در شهر خودش شرایط خوبی را در ورزشگاه فولادشهر چه از نظر کیفیت چمن و چه از نظر امکانات ورزشگاه دارد، با ناراحتی از انقلاب کرج خارج می‌شود.

نکته دیگر اینکه ورزشگاه شهرقدس برای این مسابقه از تیم میزبان مبلغی در حدود 60میلیون دریافت کرده، این در حالی است که از تیم لیگ برتری پیکان برای میزبانی از ذوب‌آهن در این ورزشگاه مبلغی حدود 150میلیون تومان خواسته شده بود! با وجود اینکه تمام شرایط برگزاری مسابقه مانند حضور آمبولانس یکسان است، مشخص نیست چرا باید بین مسابقه لیگ یکی و لیگ برتری تا این حد تفاوت هزینه وجود داشته باشد.

برای هفته ششم لیگ برتر هم گفته می‌‌شود شاید دیدار پیکان و فجرسپاسی در ورزشگاه دستگردی برگزار شود که این زمین هم در مسابقه هفته گذشته لیگ دسته اول بین سایپا و خیبر خرم‌آباد مورد انتقاد قرار گرفت! این در حالی است که ظاهرا به تیم لیگ برتری هوادار هم توصیه شده بازی‌های خود را در ورزشگاه دستگردی برگزار کند.

دردی که دوا نمی‌شود

تمام این موارد مشکلات برگزاری مسابقات هستند و در کنار آن موارد بیشتری برای مشکل تمرین کردن تیم‌ها وجود دارد. چندی پیش عباس تیموری، دبیر هیأت فوتبال استان تهران در گفت‌وگو با فارس به این مساله اشاره کرد این استان در امکانات سخت‌افزاری مشکل دارد و حل این مشکل نیازمند توجه بیشتر دستگاه‌های مربوطه مانند شهرداری یا شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی است. قاعدتا دریافت هزینه از تیم‌ها برای رسیدگی بهتر به بخش‌های مختلف ورزشگاه‌هاست اما متاسفانه سال‌به‌سال علی‌رغم بدتر شدن کیفیت چمن‌‌ها، بخش‌های دیگر مانند رختکن‌ها، سرویس‌های بهداشتی و… نیز وضعیت بد و بدتری پیدا می‌کنند.

به‌عنوان مثال تهیه مایع دستشویی برای سرویس بهداشتی باید یک کار روتین باشد اما خالی بودن مخزن آن نشان می‌دهد که مسئول ورزشگاه توجهی به این بهداشت و تمیزی در مجموعه تحت مدیریت خودش ندارد. به این ترتیب باید پرسید اجاره‌ای که تیم‌ها می‌دهند، دقیقا در چه زمینه‌ای هزینه می‌شود؟

چرا کسی به فکر احیای تختی نیست؟

یکی از ورزشگاه‌های خوب پایتخت در سال‌های گذشته تختی بود. ورزشگاهی که از نظر معماری یکی از زیباترین‌هاست اما چمن آن شرایط مناسبی ندارد. آخرین بار این ورزشگاه دو سال پیش مورد استفاده در لیگ برتر قرار گرفته و حالا مشکلات موجود، مسئولان را بر آن داشته تا به فکر احیای چمن آن بیفتند. مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان تهران در این خصوص گفته است: «در کنار آن برای استادیوم تختی که فکر می‌کنم آخرین بازی در آن مربوط به 2 سال پیش است، بررسی مجدد کردیم و مشورت فنی گرفتیم. اعتباری هم برای تعویض چمن این استادیوم در نظر گرفتیم. ابلاغ آن هم شده، منتظر تخصیص اعتبار هستیم تا پیمانکار سریعا شروع به‌کار کند و بتوانیم چمن را بازسازی و بعد از 2 سال در اختیار تیم‌های تهرانی قرار بدهیم.»

او افزود: «برای تمرین هم یک زمین چمن مصنوعی وجود دارد که عمر آن هم برای تمرین کفاف نمی‌دهد ولی توانستیم کاری کنیم زمینی را کنار زمین اصلی تختی داشته باشیم. چمنی که الان قرار است تغییر پیدا کند را آنجا دپو می‌کنیم تا حالت گلخانه‌‌ای شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.