این دختر تنها نیست

بعد از ردشدن ادعای عجیب اردنی‌ها، حالا دروازه‌بان تیم‌ملی می‌خواهد از آنها شکایت کند

دروازه‌بان تیم‌ملی فوتبال بانوان در ماجرای اتهام عجیبی که درخصوص جنسیتش مطرح شده بود، نه‌تنها مورد حمایت اهالی فوتبال قرار گرفت، بلکه AFC نیز پشت او ایستاد.

تیم‌ملی فوتبال بانوان ایران چندی پیش موفق شد در ورزشگاه بنیادکار شهر تاشکند در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر ۲ اردن را شکست دهد و برای اولین بار به جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۲ صعود کند. اردنی‌ها که نتوانستند مسأله شکست برابر تیم‌ملی زنان ایران را هضم کنند، با نوشتن نامه‌ای به AFC خواسته‌اند تا این نهاد درباره جنسیت زهره کودایی، دروازه‌بان تیم‌ملی زنان ایران تحقیق کند؛ دروازه‌بانی که ستاره تیم‌ملی در جریان این تورنمنت و به ویژه بازی با اردن بود.

این ماجرا در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت و بسیاری آن را توهین‌آمیز قلمداد کردند. در اینباره کتایون خسرویار، سرمربی سابق تیم‌ملی ایران نیز ادعای اردنی‌ها علیه دروازه‌بان تیم ذوب‌آهن را رد کرده و گفته است: «ما با هم، هم‌تیمی بودیم و هشت سال با او زندگی کردم. او یکی از دوستان صمیمی من است. زهره در گرفتن ضربات پنالتی مهارت دارد.»

موجی از حمایت‌ها در فضای مجازی شکل گرفت؛ از مردم و علاقه‌مندان به ورزش بگیر تا همبازیان زهره کودایی در تیم‌ملی و البته برخی از اهالی فوتبال. مریم ایراندوست سرمربی تیم‌ملی فوتبال زنان ایران اولین نفری بود که در حمایت از سنگربان تیم‌ملی، شکایت اردنی‌ها را یک فرافکنی دانست و همه شایعات را تکذیب کرد؛ در ادامه همبازیان کودایی به تمجید از او پرداختند.

سعید آذری، مدیرعامل سابق ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان که در دوران مدیریتی ذوب‌آهن سابقه همکاری با کودایی را دارد، در پستی اینستاگرامی به حمایت از این دروازه‌بان فوتبال ایران پرداخت و نوشت: «در دنیایی که خیلی از مردهایش فقط از مردبودن جنسیتش را دارند، ولی وقتی اسم مرد وسط  می‌آید  سینه چاک صفت مردانگی می‌شوند، تو بانوی باوقار خودت هستی، قهرمان بزرگی که در چند روز اخیر آماج حملات و هتاکی بسیاری از این مردنماها شده‌است. آنان که از مردانگی که معلوم نیست چرا صفت برتر قرار گرفته نیز فقط مذکربودن را دارند. باز هم بجنگ از اظهارنظرها و هتاکی‌ها ناامید نشو یعنی حق نداری که ناراحت شوی، چون تو نماینده تمام دخترانی هستی که دارند برای دیده‌شدن در فوتبال بین‌المللی تلاش می‌کنند تا طلایه‌دار و راهگشای موفقیت‌های بزرگ برای زن‌های این سرزمین باشند.»

بالاخره بعد از چند روز کنفدراسیون فوتبال آسیا پاسخ ادعای حسین‌بن علی، رئیس فدراسیون فوتبال اردن را داد: «زهره کودایی دروازه‌بان تیم‌ملی فوتبال ایران جنسیت زن دارد و شکایت اردنی‌ها رد است.»

اما به نظر می‌رسد کار به اینجا ختم نشده و حالا بعد از ردشدن این ادعا از سوی AFC این زهره کودایی است که می‌خواهد از فدراسیون فوتبال اردن شکایت کند. در خبرها آمده دروازه‌بان تیم‌ملی ایران به خاطر اتهامی که فدراسیون فوتبال اردن به او زده، درخواست غرامت یک‌میلیون دلاری داشته است. البته این موضوع فعلا از سوی اردنی‌ها رد شده: «فدراسیون فوتبال اردن هیچ درخواستی برای پرداخت غرامت به بازیکن ایران دریافت نکرده و برخلاف شایعاتی که در فضای مجازی و رسانه‌ای مطرح شده، مکاتبه‌‎ای در این‌خصوص با این فدراسیون انجام نشده است. آنچه ما انجام دادیم ارسال درخواست رسمی به کنفدراسیون فوتبال آسیا جهت تعیین و اعلام رسمی جنسیت دروازه‌‎بان تیم‌ملی ایران بوده که تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم. این اولین بار نیست که جنسیت بازیکنان تیم‌ملی بانوان ایران بررسی می‌شود، پیش از این در سال ۲۰۱۵ هم برخی از فدراسیون‌های دیگر چنین درخواستی را مطرح کرده بودند.»

این دختر بختیاری اهل اهواز که سختی‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته و حتی در مقطعی مشغول به کار نجاری هم بوده است، حالا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و این فرصتی است تا او توانایی‌هایش را درون چارچوب دروازه تیم‌ملی فوتبال بانوان در سطوح بالاتر هم نشان دهد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.