3500 چادر در مناطق زلزله زده نصب شد

خانه های هلال نقش مهمی در ساماندهی بحران زلزله داشتند

5روز از وقوع دو زلزله بزرگ 6.4 ریشتری استان هرمزگان با مرکزیت شمال بندرعباس می گذرد. دو زلزله ای که به فاصله یک و نیم دقیقه از هم اتفاق افتاد و با ترک انداختن به دیوار خانه ها، ریزش کوهها و تکانه های شدید ترس و دلهره ای عجیب به جان مردم منطقه انداخت. موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرده از روز یکشنبه 23 ابان تا 9 صبح روز چهارشنبه 26 ابان 152 پس لرزه در حوالی شهر فین استان هرمزگان ثبت شده است. همین رعشه هایی که در این روزها زیر سایه زلزله به جان مردم منطقه افتاده است آرامش را از آنها سلب و کمتر کسی حاضر به اسکان در خانه های ترک خورده منطقه هستند. موضوعی که ماموریت امدادگران جمعیت هلال احمر را در توزیع چادر و ایجاد اردوگاه های گروهی برای مردم بیشتر کرده است به طوری که بنابرا اعلام مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان تا روز چهارشنبه بالغ بر 3 هزار و 500 تخته چادر بین زلزله زده ها توزیع شده و جمعیت قابل توجهی نیز در اردوگاه های اضطراری اسکان یافته اند.

درست است با زلزله های 6.4 ریشتری هرمزگان در شمال بندرعباس، بیشتر از مناطق شهری، این خانه های روستایی بودند که خسارت دیدند، اما در حاشیه شهر بندرعباس نیز خانه های بافت فرسوده شهری، دست کمی  از خانه های روستایی نداشتند. بافتی شهری محرومی که اعضای جوان خانه هلال آن ها از همان لحظات اولیه برای امدادرسانی به مردم و ارزیابی خسارت ها دست به کارشدند. «میلاد جهانگیری» مدیر خانه هلال کوثر آیندگان در محله حاشیه نشین کوی گلستان بندرعباس یکی از این جوانهای داوطلب هلال احمری است که همراه با دوستانش از یکشنبه تا به کنون علاوه بر پوشش امدادرسانی به هم محله های خود از محله های همجوار محروم هم غافل نشده و حسابی پای کار است:« خانه های محله کوی گلستان، کمربندی و شهرک امام رضا از محله های فرسوده حاشیه شهر هستند که متاسفانه خانه های ساده و کوچکش بی شباهت به خانه های روستایی نیست و در زلزله های اخیر ترک های ریز و درشت زیادی بر پیکره اشان خورده است. به خاطر همین ترک ها مردم جرات حضور در خانه های خود را نداشتند لذا در همان روز نخست با ایجاد اردوگاهی نسبت به استقرار خانواده ها و توزیع کمک های اولیه بین آنها اقدام کردیم.»

او و دوستانش می کوشند تا آرامش روحی و روانی را در منطقه حاکم کنند:« مردم حسابی وحشت زده هستند و رسالت ما بعد از امدادرسانی اولیه ، برقراری این ارامش روحی و روانی است که با کمک 400 نیروی اموزش دیده در خانه هلال کوثر آیندگان مشغول این کار هستیم.»

لکه گیری مناطق زلزله زده ادامه دارد

مختار سلحشور مدیرعامل جمعیت هلال احمر استن هرمزگان هم از خانه های هلال به عنوان یکی از ظرفیت های مهم منطقه در امداد رسانی به زلزله زده ها یاد می کند و می گوید:« عملکرد خانه های هلال در زلزله اخیر نشان داد ما به اهداف خود که همان توانمندسازی جوامع محلی در بحران بود رسیده ایم . امروز خانه های هلال در هر بحرانی بدون فوت وقت در منطقه بحران زده حاضرند و با ارائه خدمات اولیه سرعت امدادرسانی را بالا می برند.»

به گفته او تا روز چهارشنبه بالغ بر 3500 چادر برای اسکان اضطراری بین زلزله زده ها توزیع شده است :« علاوه بر چادر امدادگران در قالب 20 تیم  امدادی مستقر در مناطق در حال توزیع پتو، موکت و اقلام غذایی بین زلزله زده ها هستند .»

درست است حدود چهار روزی از وقع زلزله گذشته و ارزیابی های اولیه صورت گرفته است اما لکه گیری مناطق هر روز ادامه دارد :« بیش از 60 روستای ما در شمال بندرعباس از زلزله خسارت دیدند که بیشترین خسارت ها در مناطق فین، رضوان، سیاهو و روستاهای زیر مجموعه آنها اتفاق افتاد.درست است در روزهای نخست ارزیابی های اولیه توسط امدادگران انجام شده اند اما با توجه به پس لرزه های مداوم هر روز کار لکه گیری مناطق خسارت دیده را دنبال می کنیم.»

سلحشور که همراه امددگران و داوطلبان هلال احمر از همان ساعات اولیه ووقع زلزله در کنار مردم زلزله زده حاضر بوده و هست به هم استانیهای خود اطمینان می دهد نیروهای هلال احمر تا پایداری کامل شرایط در مناطق حاضرند و به ارائه خدمات امدادی به مردم خواهند پرداخت.»

ترس مردم از پس لرزه ها اجازه بازگشت انها به خانه هایشان را نمی دهد به خاطر همین تقاضای دریافت چادر در منطقه بالاست اما سلحشور می گوید اولویت با خسارت دیده های زیاد است مردمی که خانه هایشان قابل سکونت است اگر هراسی از پس لرزه ها دارند بهتر است از فضای اردوگاه ها استفاده کنند.»

او از مردم زلزله زده می خواهد با غلبه بر ترسشان و همکاری با امدادگران شرایط ارائه خدمت بهتر از سوی جمعیت هلال احمر را برای خود فراهم کنند:« برای برقراری آرامش روحی و روانی بین مردم از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم.

8 روستا خسارت بیشتر دیدند

حضور مسئولان در مناطق بحران زده همواره قوت قلب مردم در مواقع بحران بوده و هست . مدیران ارشد جمعیت هلال احمر ایران با درک این موضوع از یکشنبه تا ظهر روز چهارشنبه از ترک منطقه خودداری کردند تا با حضورشان کنار مردم و نظارت بر روند امدادرسانی آرامش را برای مردم زلزله زده زده برقرار کنند. «محمد قوسیان» ظهر روز چهارشنبه قبل حین برگشت به تهران در گفتگوی تلفنی با شهروند از تداوم امدادرسانی جمعیت هلال احمر در مناطق زلزله زده خبر داد:« از روز نخست با تمام توان در مناطق زلزله زده حاضر بودیم و تلاش کردیم ارامش را به اهالی 64 روستای تحت  تاثیر زلزله برگردانیم. »

به گفته قوسیان 8 روستای هرمزگان متحمل خسارت های بیشتری شدند:« پس از ارزیابی میدانی 61 روستا و ارزیابی تلفنی 76 روستا از طریق خانه های هلال و دهیاران، مشخص شد که بیشترین تخریب در 8 روستای گیشان غربی، آب شیرین، ذرتو بالا و پایین، رودشور، گوهره، چلو و چاه کل صورت گرفته است.»

کمک قم و یزد به زلزله زده ها

بعد از وقوع زلزله هرمزگان استانهای همجوار هم به یاری مردم زلزله زده آمدند.جمعیت هلال‌احمر استان‌های یزد و قم، هر کدام 340 دستگاه چادر امدادی برای کمک به زلزله‌زدگان، به استان هرمزگان ارسال کردندبه گفته .« محسن حرازی‌زاده یزدی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد تاکنون سه دستگاه خودرو سنگین، دو فوسو و یک دستگاه تریلی شامل 340 عدد چادر امدادی بارگیری و به منطقه‌ای زلزله زده هرمزگان ارسال شده است:« همچنین امداد هوایی استان با تیم پرواز به صورت آماده‌باش کامل هستند تا در صورتی که استان هرمزگان اعلام نیاز کند با هماهنگی سازمان امداد و نجات، امداد هوایی استان یزد به منطقه زلزله اعزام می‌شود.»

علاوه بر این پنج تیم تخصصی آوار، یک تیم آنست با دو سگ جست‌وجو و نجات یزد در حال آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز به منطقه زلزله‌زده اعزام شوند.

حرازی‌زاده یزدی با بیان اینکه استان یزد امکان ارسال پهپاد جست‌وجوی امدادی به منطقه را دارد می گوید:« با توجه به اینکه بحث‌های روانی در حوادث و بلایا اتفاق می‌افتد تیم‌های حمایت روانی که در اصطلاح تیم سحر هستند از سوی معاونت امور جوانان اعلام آمادگی کردند که اگر استان هرمزگان نیاز داشت این تیم هم اعزام ‌شود.»

جمعیت هلال احمر قم نیز 340 چادر امدادی به هرمزگان ارسال کرد به گفته محمد رضا بهرامی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم این کمک ها براساس اصول هفتگانه جمعیت به منظور کمک به زلزله زدگان، کمک های بشردوستانه خود را به استان هرمزگان ارسال کرده است.

اعلام شماره حساب هلال‌احمر برای کمک به زلزله‌زدگان هرمزگان

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، شماره حساب این جمعیت برای دریافت کمک‌های مردمی به مناطق متاثر از زلزله در هرمزگان را اعلام کرد.

محمد نصیری گفت: بعد از وقوع زلزله در استان هرمزگان، نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر بلافاصله با حضور در منطقه متاثر از زلزله اقدام به امدادرسانی کردند و اسکان اضطراری زلزله‌زدگان، توزیع چادر و اقلام زیستی در ساعات اولیه انجام شد.

نصیری افزود: با توجه به خساراتی که به ساکنین این مناطق وارد شده، شماره حساب بانک ملت (4978654134)هلال احمر استان هرمزگان، برای افرادی که از ساعات اولیه وقوع زلزله، پیگیر واریز کمک‌های نقدی خود بودند اعلام شده است.

نصیری ادامه داد: علاوه بر این شماره حساب؛ کد دستوری #76*112* برای سهولت واریز در اختیار خیرین قرار دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.