تحقیق جهانی: ماسک موثرترین راهکار غیردارویی مهار کرونا

نخستین تحقیق جهانی در نوع خود نشان می‌دهد استفاده از ماسک باعث کاهش 53درصدی شیوع کووید می‌شود

بررسی‌ سیستماتیک و متاآنالیزِ مداخلاتِ غیردارویی برای نخستین‌بار نشان داده است که استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها همگی اقداماتی موثر برای مهار موارد ابتلا به کووید-19 هستند که استفاده از ماسک موثرترین راه شناخته شده است.

نخستین مطالعه جهانی در نوع خود نشان می‌دهد استفاده از ماسک تنها اقدام بسیار موثر بهداشت عمومی برای مقابله با کووید است که میزان شیوع را تا 53درصد کاهش می‌دهد.

واکسن‌ها ایمن و موثرند و جان انسان‌ها را در سراسر جهان نجات می‌دهند، اما بیشتر آنها صددرصد محافظت نمی‌کنند، بیشتر کشورها هم همه را واکسینه نکرده‌اند و هنوز مشخص نیست آیا واکسیناسیون از انتقال انواع نوظهور ویروس‌ کرونا در آینده جلوگیری می‌کند یا خیر.

در سراسر جهان، موارد ابتلا به کووید در این ماه از 250میلیون نفر فراتر رفت. این ویروس هنوز هم هر 90 روز 50میلیون نفر را در سراسر جهان، با وجود نوع بسیار قابل انتقال دلتا، آلوده می‌کند و روزانه هزاران نفر جان خود را از دست می‌دهند.

اکنون بررسی‌ سیستماتیک و متاآنالیزِ (فراتحلیل) مداخلاتِ غیردارویی برای نخستین‌بار نشان داده است که استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها همگی اقداماتی موثر برای مهار موارد ابتلا هستند که استفاده از ماسک موثرترین راه شناخته‌شده است.

محققان در نشریه تخصصی پزشکی  BMJ نوشتند این بررسی سیستماتیک و متاآنالیز نشان می‌دهد که اقدامات محافظت شخصی و اجتماعی، از جمله شستن دست‌ها، پوشیدن ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی با کاهش شیوع کووید-19 مرتبط است.

آنها گفتند که نتایج نشان‌دهنده نیاز به ادامه استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها در کنار برنامه‌های واکسیناسیون است.

بررسی‌ سیستماتیک و متاآنالیزِ مداخلاتِ غیردارویی برای نخستین‌بار نشان داده است که استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها همگی اقداماتی موثر برای مهار موارد ابتلا هستند که استفاده از ماسک موثرترین راه شناخته‌شده است.

مداخلات بهداشت عمومی یا غیردارویی در مبارزه با عفونت‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا مفید شناخته شده‌اند و کشورهای سراسر جهان سعی کرده‌اند از آنها برای مهار گسترش کووید استفاده کنند.

با این‌حال، تاکنون، بررسی‌ها به اندازه کافی قوی نبوده که به متخصصان اجازه دهد در مورد اثربخشی چنین اقداماتی در مقابله با کووید به نتیجه قطعی برسند.

نتایج بیش از 30 مطالعه از سراسر جهان به تفصیل تجزیه‌وتحلیل شد که نشان‌دهنده کاهش آماری معنادار 53درصدی در بروز کووید با استفاده از ماسک و کاهش 25درصدی با رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی است.

همچنین شستن دست‌ها باعث کاهش چشمگیر 53درصدی در بروز کووید شده بود، اگرچه پس از تعدیل تعداد کمی از مطالعات مربوط به شستن دست‌ها، این از نظر آماری معنادار نبود.

به گفته محققان، تجزیه‌وتحلیل دقیق برای سایر اقدامات، از جمله قرنطینه و جداسازی، مقررات منع رفت‌وآمد جهانی و بسته‌شدن مرزها، مدارس و محل‌های کار به‌دلیل تفاوت در طراحی مطالعه، اقداماتی که برای ارزیابی تاثیر مداخلات انجام می‌شود و کیفیت ممکن نیست.

چالش ماسک

بسیاری از کشورها در آغاز همه‌گیری استفاده از ماسک را پذیرفتند، اما تقریبا دو سال بعد، بسیاری از آنها اکنون، برخی یا همه الزامات اولیه خود را کنار گذاشته‌اند!

دولت هلند در این ماه تصمیم گرفت پوشیدن اجباری ماسک صورت را در تلاش برای کاهش جهش اخیر موارد ابتلا مجددا اِعمال کند.

رومانی، جمهوری چک، اسلواکی و لهستان نیز اخیرا قوانین استفاده از ماسک را تشدید کرده‌اند. اما مجارستان که در این ماه شاهد افزایش شدید موارد ابتلا بوده است، در برابر اجباری‌کردن پوشیدن ماسک در فضاهای بسته مقاومت کرده است.

در انگلیس، الزام قانونی برای پوشیدن ماسک در ماه جولای به پایان رسید، به‌جز در مراکز مراقبت‌های بهداشتی و خانه‌های سالمندان، مگر اینکه معاف شوند.

در ولز، ماسک‌ها هنوز از نظر قانونی در وسایل حمل‌ونقل عمومی و در تمام فضاهای عمومی سرپوشیده به غیر از رستوران‌ها مورد نیازند.

در اسکاتلند، در مغازه‌ها، وسایل حمل‌ونقل عمومی و رستوران‌ها، همچنان باید از ماسک استفاده شود. در ایرلند شمالی، ماسک همچنان باید در وسایل نقلیه عمومی و مغازه‌ها پوشیده شود.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، به همراه ماریون دیکسون، مدیر اجرایی پرستاری هنگام بازدید از بیمارستان Hexham در نورثامبرلند . Photograph: Peter Summers/AP

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا پس از اینکه تصویری از او در این ماه، بدون ماسک هنگام بازدید از بیمارستان منتشر شد، هدف انتقاد نماینده ویژه سازمان جهانی بهداشت در امور کووید قرار گرفت.

دکتر دیوید نابارو، نماینده ویژه سازمان جهانی بهداشت در امور کووید‌-۱۹ در پاسخ به سوالی درباره تصاویری از جانسون که بدون ماسک در بیمارستان Hexham General راه می‌رود، به اسکای نیوز گفت: «در جایی که مقادیر فراوانی ویروس منتقل می‌شود، همه باید هر کاری انجام دهند تا از ابتلا به ویروس یا انتقال ناخواسته آن جلوگیری کنند. می‌دانیم که استفاده از ماسک خطر را کاهش می‌دهد، می‌دانیم که حفظ فاصله فیزیکی خطر را کاهش می‌دهد، می‌دانیم که بهداشت با شستن منظم دست‌ها و سرفه‌کردن در ناحیه آرنج خطر را کاهش می‌دهد. باید همه این کارها را انجام دهیم و نباید به هیچ مداخله‌ای به تنهایی، مانند واکسیناسیون، متکی باشیم.»

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.