یونیسف: جوانان به جهان خوش‌بین‌تر از والدین‌شان هستند

یونیسف در آستانه روز جهانی کودک (شنبه، 20 نوامبر) از نتایج تحقیقی جهانی خبر داده که نشان می‌دهد جوانان نسبت به پدران‌شان، خوشبینانه‌تر به جهان می‌نگرند

«امروز جوانان جهان امیدوارترند، جهانی‌تر فکر می‌کنند و مصمم‌اند که جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنند. جوانان امروزی نگرانی‌هایی برای آینده دارند، اما خود را بخشی از راه‌حل می‌دانند.» اینها را یونیسف در آستانه روز جهانی کودک (شنبه، 20 نوامبر) گفته و از نتایج تحقیقی جهانی خبر داده مبنی بر اینکه جوانان نسبت به پدران‌شان، خوشبینانه‌تر به جهان می‌نگرند.

جوانان اغلب با نگرشی تیره‌وتار تصور می‌شوند که چشم‌بسته و بی‌توجه به درست و غلط‌بودن آن به رسانه‌های اجتماعی وصل‌اند و از بحران آب‌وهوایی مضطربند، همچون دیگر مسائل مهم و فوری!

اما به نظر می‌رسد تحقیقی جهانی که به سفارش یونیسف، آژانس کودکان سازمان ملل متحد انجام شده، این عقیده عمومی را تحت تاثیر قرار داده است. این تحقیق تصویری از کودکانی ترسیم می‌کند که معتقدند جهان با هر نسلی در حال بهبود است، حتی در حالی که آنان از نگرانی و بی‌تابی برای تغییر در گرمایش جهانی گزارش می‌دهند.

مطالعه بین نسلی مهمی که گالوپ (Gallup) به‌مناسبت روز جهانی کودک برای یونیسف انجام داد، دو گروه سنی را در 21 کشور – 15 تا 24 سال و 40 سال به بالا که از گروه‌های مختلف اجتماعی-اقتصادی بودند- بررسی کرد تا نگرش‌ها را مقایسه کند.

نتایج حاکی از آن است که این نسلِ جوان نسبت به بزرگ‌ترهای خود دارای فکری مثبت‌تر و جهانی‌تر است، نسبت به آنچه در رسانه‌های اجتماعی می‌خواند شکاک است (فقط 17درصد از جوانان گفتند برای کسب اطلاعات به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی «بسیار» اعتماد دارند) و سرمایه‌گذاری بیشتری در علم، امکان همکاری جهانی و نهادهای بین‌المللی می‌کند.

جوانان شرکت‌کننده در این بررسی همچنین معتقد بودند دوران کودکی بهتر شده و نظرشان این بود که مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و ایمنی جسمی برای آنان بهتر از نسل والدین‌شان است.

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف گفت: «دلایل برای بدبینی در جهان امروز کم نیست: تغییرات آب‌وهوایی، این بیماری همه‌گیر، فقر و نابرابری، افزایش بی‌اعتمادی و رشد ناسیونالیسم. اما در اینجا دلیلی برای خوش‌بینی وجود دارد: کودکان و جوانان نمی‌خواهند جهان را با لنز تاریک بزرگسالان ببینند.»

این گزارش نتیجه می‌گیرد: «جوانانی که در جهانی دیجیتالی‌تر، درهم‌تنیده‌‌تر و متنوع‌تر متولد شده‌اند، دنیا را تا حد زیادی برای کودکان مکانی بهتر از جایی که والدین‌شان در آن بزرگ شده‌اند، می‌بینند؛ دنیای امن‌تر و غنی‌تر که به کودکان آموزش بهتر، فرصت‌ها و امید برای آینده می‌دهد.

در عین حال، جوانان از خود راضی نیستند. آنان گزارش می‌دهند که با بیماری‌های سلامت روان بیشتر دست به گریبانند. در میان دریایی از اطلاعات نادرست و دروغ‌پراکنی، آنان از اعتماد اندک به منابع اطلاعاتی می‌گویند که بیشترین استفاده را از آنها می‌کنند!»

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف گفت: «دلایل برای بدبینی در جهان امروز کم نیست: تغییرات آب‌وهوایی، این بیماری همه‌گیر، فقر و نابرابری، افزایش بی‌اعتمادی و رشد ناسیونالیسم. اما در اینجا دلیلی برای خوش‌بینی وجود دارد: کودکان و جوانان نمی‌خواهند جهان را با لنز تاریک بزرگسالان ببینند.»

او در مقایسه جوانان با نسل‌های قدیمی‌تر گفت: «امروز جوانان جهان امیدوارترند، جهانی‌تر فکر می‌کنند و مصمم‌اند که جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنند. جوانان امروزی نگرانی‌هایی برای آینده دارند، اما خود را بخشی از راه‌حل می‌دانند.»

به‌طور کلی، این داده‌ها نشان می‌دهد جوانان محصول «جهانی‌شدن» هستند (39درصد احساس می‌کردند بیشتر بخشی از جهان هستند تا ملت یا منطقه خود، در مقایسه با 22درصد از گروه 40سال به بالا).

راهپیمایی جوانان اوگاندایی در اعتراض به وضعیت اقلیمی. این نظرسنجی نشان داد جوانان نسبت به بزرگ‌ترهای خود تفکرشان جهانی‌تر است و خوش‌بین‌ترند. Photograph: Isaac Kasamani/AFP/Getty

این نظرسنجی -که در طول پاندمی انجام شد- همچنین نشان داد جوانان به‌طور کلی به دولت‌های ملی، دانشمندان و رسانه‌های خبری بین‌المللی به‌عنوان منابع اطلاعات دقیق اعتماد بیشتری دارند.

با این‌حال، آنان از مشکلاتی که جهان با آن روبه‌رو است، آگاه بودند:

بیشتر جوانان از خطرات جدی که در کمین کودکان آنلاین است، آگاه بودند، مانند دیدن محتوای خشونت‌آمیز یا صریح جنسی (78درصد) یا مورد آزار و اذیت قرار گرفتن (79درصد).

در حالی که 64درصد از کسانی که در کشورهای کم‌درآمد و متوسط‌ هستند، معتقد بودند کودکان از نظر اقتصادی بهتر از والدین خود خواهند بود، جوانان در کشورهای پردرآمد اعتقاد چندانی به پیشرفت اقتصادی نداشتند. در آنجا، کمتر از یک‌سوم پاسخ‌دهندگان جوان معتقد بودند کودکان امروزی از نظر اقتصادی بهتر از والدین خود رشد خواهند کرد.

بیش از یک‌سوم از جوانان گزارش کردند اغلب عصبی یا مضطرب‌اند و تقریبا از هر پنج نفر یک نفر گفت اغلب احساس افسردگی می‌کند یا علاقه چندانی به انجام کارها ندارد.

به‌طور متوسط، 59درصد از جوانان گفتند کودکان امروزی برای موفقیت، بیشتر از والدین خود تحت فشارند.

جو دالی، همکار ارشد گالوپ گفت: «اگر از آنان نپرسیم، نمی‌توانیم بفهمیم در ذهن جوانان چه می‌گذرد. نظرسنجی یونیسف اهمیت شنیدن از نسل بعدی و درک دیدگاه‌های آنان را تقویت می‌کند.»

این نظرسنجی مواردی از همسویی و پیوند چند نسلی را نشان داد، به‌ویژه در مورد آب‌وهوا، اهمیت آموزش، همکاری جهانی و آژانس کودکان. در مقابل، خوش‌بینی و ذهنیت جهانی انعکاس‌دهنده برخی از عمیق‌ترین شکاف‌هاست.

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.