ایران به دنبال آتش‌بس فوری

برای پایان درگیری ارمنستان و آذربایجان ازهمه ظرفیتها استفاده می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمادگی خودمان را اعلام کردیم تا از همه ظرفیت‌ها برای پایان دادن به درگیری ارمنستان و جمهوری آذربایجان استفاده کنیم.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری با اشاره به تنش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، اظهار کرد: ما ۶ مهر شاهد اتفاق ناگواری در مرزهای خودمان بودیم و درگیری که بین دو کشور دوست و برادرمان ارمنستان و آذربایجان اتفاق افتاده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: وزیر امور خارجه بلافاصله در چارچوب دیپلماسی فعال و سیاست همسایگی با وزرای خارجه دو کشور صحبت مفصلی داشتند و آمادگی خودمان را اعلام کردیم تا از همه ظرفیت‌ها برای پایان دادن به این درگیری استفاده کنیم.

خطیب زاده به سفر وزیر خارجه عراق به تهران اشاره و تاکید کرد: وزیر امور خارجه عراق علاوه بر ملاقات با آقای ظریف، دیدارهایی را با رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی هم داشتند و در موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگوهای مفصلی صورت گرفت.

وی در ادامه گفت: آقای ظریف در سوم مهر در یک سفر کاری کوتاه عازم مسکو شدند و گفتگوهایی را با همتای خودشان در مسکو داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزیر خارجه در همان سفر مسکو در نشست مجازی وزرای خارجه کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز و سیکا سخنرانی داشتند و درخصوص نقش محوری آن سازمان در پیشبرد چندجانبه گرایی و تضمین همکاری‌های فراگیر صحبت کردند.

خطیب‌زاده در رابطه با دیدگاه وزارت خارجه در مورد اظهارات نخست وزیر کویت و دعوت از ایران برای کاهش تنش در خلیج فارس اظهار کرد: پاسخ ایران قبلا داده شده است و ایران از همان ابتدا به ویژه در چند سال اخیر مکرراً راهکارهایی را برای ساز و کار منطقه‌ای مطرح کرده است و مهمترین آن طرح صلح هرمز است‌. طبیعی است که ما ضمن استقبال از اظهارات مطرح شده فکر می‌کنیم هرچه زودتر بتوانیم گفتگوهای فراگیر در خلیج فارس را تحت عنوان گفتگوهای درون‌زا برای صلح و امنیت پهنه آبی خلیج فارس داشته باشیم.

وی در رابطه با درگیری میان ارمنستان و آذربایجان و رایزنی‌های صورت گرفته برای عدم تکرار این اتفاقات و نقش ایران در این راستا بیان کرد: اتفاق خوبی نیفتاده و فضای منطقه بیشتر از این، ظرفیت این خشونت ها را ندارد. ما گفتیم هر چه زودتر گفتگوها آغاز شود بهتر است و آتش بس ترک مخاصمات تنها راه حل ایران بوده و تغییری نکرده است و راهکار نظامی راهکار مناسبی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما با دقت کامل و از نزدیکی و با حساسیت بالا در حال پیگیری درگیری منطقه هستیم و قطعا به دنبال آتش بس فوری هستیم و ظرفیت خود را در این راستا فعال نگه خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان تصریح کرد: چند وقت پیش این سوال را فرد دیگری پرسید که من نصف روزه بعد از انتخابات به ایران می‌رسم باید ذهنش را جمع و جور کند که نصف روزه به نتیجه با ایران خواهد رسید.

سعید خطیب زاده افزود:‌ ترامپ هیچ فهم درستی از ماهیت روابط بین الملل و روابط آمریکا و ایران ندارد. مشاورین ایشان قرار نیست بفهمند که چه اتفاقی افتده است. نه مذاکره‌ای بوده و نه هست و نه انجام خواهد شد اینها مصرف داخلی دارد شاید به درد ترامپ بخورد. راه روشن است. ترامپ باید خطای خود را بپذیرد و این جنگ غیربشری و همه جانبه و تحریم‌های ظالمانه را متوقف کند و تمام خسارت‌هایی که به ملت ایران از مسیر این جنگ وارد کرده، جبران کند. شاید وقتی اینها را انجام داد در گوشه‌ای از اتاق برجام جایی برای خود پیدا کند.

خطیب‌زاده عنوان کرد: موضع ما روشن است و جواب ما همان است که بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.