آخرین درس آقامعلم روستا

گفت‌وگوی «شهروندآنلاین» با پدر «محمد روانان» که در آتش سوخت تا مادر و مادربزرگش زنده بمانند

این بار محمد روانان شد فرشته نجات. دانشجوی معلمی که مادر و مادربزرگش را از شعله‌های آتش نجات داد، اما خودش گرفتار شد. حالا نام او هم در لیست قهرمانان دهه 70 و 80 قرار می‌گیرد. او جانش را داد تا زندگی ببخشد. او منجی شد تا مادر و مادربزرگش نسوزند، اما خودش اسیر شعله‌های آتش شد. هیچ راه فراری نداشت. در محاصره آتش قرار گرفت. انفجار کپسول، راه نجات را بر او بست و نفس را از او گرفت. تنش را سوزاند. روستاییان سررود شهرستان کلات نادر نیشابور در 25 آبان ماه صبح تلخی را پشت‌سر گذاشتند.

ساعت 8 صبح بود. علی و مادر و مادربزرگش در خانه تنها بودند. انفجار نخست رخ داد. کپسول آبگرمکن منفجر شد. محمد سریع دست به کار شد. مادر و مادربزرگ را از پنجره راهی بیرون کرد. همسایه‌ها صدای انفجار را شنیدند که روانه خانه آقای روانان شدند. شعله‌های آتش از خانه زبانه می‌کشید. پتو آوردند. محمد مادربزرگش را ابتدا از پنجره به بیرون فرستاد.

آتش سوزی روستا

ارتفاع پنجره تا زمین 10 متری بود. روستاییان با پتو منتظر ایستاده بودند. مادربزرگ روی پتو افتاد. نوبت مادر بود. او را هم محمد از پنجره راهی کرد. همسایه‌ها مادر را به سختی گرفتند. منتظر محمد شدند. اما ناگهان صدای انفجار دوم روستاییان را وحشت‌زده کرد. انفجار هولناکی بود. روستاییان از فاصله 10متری محمد را صدا می‌زدند، اما هیچ پاسخی نشنیدند.

محمد سوخت

صحنه‌های تلخی ثبت شده بود. پسری که با فداکاری جان مادر و مادربزگش را نجات داده بود، خودش در آتش سوزان سوخت. خانه هم خاکستر شد. همزمان آتش‌نشانی و اورژانس رسیدند. آتش خاموش شد. پیکر سوخته دانشجوی معلم روستا به پزشکی‌قانونی منتقل شد و مادر و مادربزرگ هم به بیمارستان. مادر 30درصد سوختگی دارد و مادربزرگ 40درصد. مادر اما از ناحیه کمر هم دچار مشکل و شکستگی شده است.

معلم فداکار

زندگی‌‌مان خاکستر شد

«همه زندگی‌مان خاکستر شد. هیچ نداریم. تمام مدارک‌مان آتش گرفته است. خرج بیمارستان هم بالاست.» این را پدر محمد به «شهروندآنلاین» می‌گوید. برای خرج شکستگی کمر همسرم مجبور شدیم یک گاو و گوساله بفروشیم. خانه‌مان چوبی بود. در زیر خانه طویله قرار داشت. خانه سوخت، اما طویله دچار خسارت نشد. من به جز محمد دو دختر و یک پسر دیگر هم دارم. اما زندگی‌مان نابود شد. هیچ پولی برای ساخت خانه و خرج درمان همسر و مادر خانمم ندارم. ما ماندیم و لباس تن‌مان. مدارک هویتی‌مان هم آتش گرفت.»

همه زندگی‌مان خاکستر شد. هیچ نداریم. تمام مدارک‌مان آتش گرفته است. خرج بیمارستان هم بالاست. برای خرج شکستگی کمر همسرم مجبور شدیم یک گاو و گوساله بفروشیم.هیچ پولی برای ساخت خانه و خرج درمان همسر و مادر خانمم ندارم. ما ماندیم و لباس تن‌مان. مدارک هویتی‌مان هم آتش گرفت.

ققنوس ایذه‌ای

محمد هم در کنار علی لندی قرار می‌گیرد، همان ققنوس ایذه‌ای که جان زن همسایه و مادرش را نجات داد. علی لندی پسر فداکار با صدای فریاد زنان خانه همسایه به میانه آتش رفت. زن همسایه از ترس بی‌حرکت مانده بود، هرچند که آتش بر صورت و دستانش حمله‌ور شده بود، اما موج سوزان آتش درصدد بود تا جان مادر ۸۰ساله را هم بگیرد. در آن مهلکه آتش بی‌امان، تن به شعله‌ها زد. فرشته نجات آپارتمان شماره ۶۷ منطقه چهارراه هلال‌احمر ایذه شد.

گاو و گوساله ام را فروختم تا خرج عمل همسرم را بدهم

آتش سوزی
آتش خانه آقا معلم را خاکستر کرد

پدر محمد که غمی بی‌امان گلویش را چنگ می‌زند، به سختی از آخرین دقایق زندگی پسرش به «شهروندآنلاین» می‌گوید: «من کشاورز هستم. گاهی هم دامداری می‌کنم. صبح برای سرک‌کشیدن به دام‌ها به پایین خانه آمده بودم که گروهی از شرکت مخابرات به روستایمان آمده بودند. برای کمک پیش‌ آنها رفتم. سیم‌ها اتصالی کرده بودند. کلنگ اول را که زدم، صدای دادوفریاد را شنیدم.

سرم را بالا گرفتم دیدم از خانه ما شعله آتش زبانه می‌کشد. چند متری بیشتر نبود. اما یادم نمی‌آید چطور آن را طی کردم. به خانه که رسیدم، محمد را دیدم که با عجله مادر 50ساله و مادربزرگ 70ساله‌اش را راهی کرده است. یکی‌یکی آنها را از پنجره بیرون فرستاد و مردم هم با پتو آنها را از آن فاصله 10متری می‌گرفتند. اما انفجار امان نداد و جان محمد را گرفت.»

داوطلبانه آموزش می‌داد

محمد روانان دانشجوی رشته آموزش ابتدایی واحد دانشور نیشابور بود. دو سال دیگر فارغ‌التحصیل می‌شد. دانشجویی منضبط که در طرح جهادی در مناطق مختلف به آموزش دانش‌آموزان ابتدایی می‌پرداخت. محمدزاده، مسئول روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان این را به «شهروندآنلاین» می‌گوید.

محمد دو روز در هفته به صورت داوطلبانه  در طرح جهادیبه دانش‌آموزان پایه ابتدایی آموزش می‌داد. اما از آنجا که در زمان کرونا کلاس‌ها برگزار نمی‌شد، متوجه شدیم محمد روانان در روستایشان و شهرستان کلات نادر در تابستان به دانش‌آموزان پایه ابتدایی آموزش می‌دهد و به صورت یک کار خیرخواهانه کلاس‌های رفع اشکال در آموزش‌وپروش برگزار می‌کند. پسر متدین و آرامی بود. آرزویش معلمی بود، اما فداکارانه جان داد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.