کلیه‌فروشی در خط پایان

اطلاعات بیش از 800 هزار بیمار در سامانه بیماری‌های نادر وزارت بهداشت ثبت شده است

سه هزار پیوند کلیه در سال، آماری که رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت از آن خبر می‌دهد. به گفته مهدی شادنوش اقدامات مربوط به تخصیص کلیه در کشور مستقیما تحت‌نظر وزارت بهداشت اتفاق می‌افتد. «پیوند کلیه از فرد زنده هم کاملا مشخص و نظام‌مند شده است.»

آمارها از 52 هزار و 383 بیماری خبر می‌دهند که بر اثر نارسایی‌ کلیه تحت عمل پیوند قرار گرفته‌اند. اگرچه در حال حاضر 37 هزار و 185 بیمار تحت درمان به روش دیالیز هستند. از این تعداد 36هزار و 285بیمار تحت دیالیز خونی‌اند و 900بیمار تحت دیالیز صفاتی. این در حالی است که هزینه یک بیمار دیالیز خونی 75میلیون تومان برآورد می‌شود. اگرچه هزینه یک بیمار دیالیز صفاتی بالغ بر 124میلیون تومان است. هزینه‌هایی که در کشور تحت پوشش بیمه قرار دارند. «در حال حاضر 8هزار و 400 ماشین دیالیز فعال در کشور وجود دارد.»

به گفته شادنوش توزیع دستگاه‌های دیالیز در کشور به‌صورت متوازن انجام نمی‌شود. «توزیع دستگاه‌های دیالیز در هر دانشگاه بسته به تراکم بیماران متفاوت است.» شادنوش ادامه می‌دهد: «به ازای هر دستگاه دیالیز در کشور 4.3 بیمار وجود دارد. در حال حاضر 642 بخش دیالیز خونی در کشور وجود دارد. در عین‌حال برای توسعه بخش‌های دیالیز برنامه سالانه در وزارت بهداشت وجود دارد و حداقل سالانه 500 دستگاه دیالیز به ناوگان دیالیز کشور افزوده می‌شود.»

به اعتقاد شادنوش حدود 90درصد بیماران کلیوی نیازمند پیوند کلیه هستند. اگرچه این موضوع شرایطی دارد و بیمار کلیوی تحت شرایطی می‌تواند عمل پیوند کلیه را انجام دهد. شرایطی مانند نداشتن مشکلات قلبی و گوارشی، بدخیمی‌ها، آنرمالی‌های شکمی و دستگاه ادرار و سن بالا در انجام پیوند کلیه مورد توجه قرار می‌گیرند. باید توجه کرد که تقریبا سالانه حدود 3هزار پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود.

انجام سالانه 3هزار  پیوند کلیه در کشور

به گفته رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت خدمات دیالیز خونی و صفاقی برای بیماران کلیوی در کشور به‌صورت رایگان انجام می‌شود. اگرچه خدمات مربوط به پیوند کلیه هم به‌صورت رایگان است. در عین‌حال داروهای اساسی و موردنیاز بیماران کلیوی هم به‌صورت رایگان در دسترس‌شان قرار می‌گیرد. «برای این بیماران در معاونت درمان بسته‌های حمایتی وجود داشته و هزینه‌های مرتبط با بیماری‌های زمینه‌ای در بیماران کلیوی تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار دارد.»

به اعتقاد شادنوش حدود 90درصد بیماران کلیوی نیازمند پیوند کلیه هستند. اگرچه این موضوع شرایطی دارد و بیمار کلیوی تحت شرایطی می‌تواند عمل پیوند کلیه را انجام دهد. شرایطی مانند نداشتن مشکلات قلبی و گوارشی، بدخیمی‌ها، آنرمالی‌های شکمی و دستگاه ادرار و سن بالا در انجام پیوند کلیه مورد توجه قرار می‌گیرند. باید توجه کرد که تقریبا سالانه حدود 3هزار پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود.

تاکنون ثبت 11 نوع بیماری در این سامانه تمام شده که مجموعا و همراه با بیماران دریافت‌کننده انسولین بیش از 800 هزار نفر در این سامانه ثبت شده‌اند. در عین‌حال برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم که  20 نوع بیماری در سامانه بیماری‌های نادر وزارت بهداشت ثبت شود.

هزار و 242 پیوند کلیه سهم سال 1399

طبق آمارهای سال گذشته 420 مورد پیوند کلیه از اهداکننده زنده و 822 مورد پیوند کلیه از اهداکننده مرگ مغزی انجام شده است. درواقع در مجموع هزار و 242 مورد پیوند کلیه در سال 99 انجام شده است.

شادنوش درباره اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری از خریدوفروش کلیه، می‌گوید: «باید توجه کرد از سال 98 دستورالعمل اجرایی پیوند کلیه از اهداکنندگان زنده در بیمارستان‌های مجاز ابلاغ شد.» از همان زمان لیست انتظار اهداکنندگان زنده و گیرندگان کلیه راه‌اندازی شد و تخصیص عضو کلیه از اهداکنندگان زنده و مرگ مغزی در وزارت بهداشت متمرکز شد.

به گفته شادنوش اقدامات مربوط به تخصیص کلیه در کشور مستقیما تحت نظر وزارت بهداشت اتفاق می‌افتد. «پیوند کلیه از فرد زنده هم کاملا مشخص و نظام‌مند شده است. مردم هم اگر ادعایی در این زمینه می‌شنوند، با دید تردید به آن نگاه کرده و بدانند که کلاهبرداری است.» او ادامه می‌دهد: «راهی غیر از مسیر تعیین شده از سوی وزارت بهداشت برای پیوند کلیه وجود ندارد.»

ثبت اطلاعات بیش از 800 هزار بیمار

به گفته شادنوش اقدام دیگر وزارت بهداشت این است که اطلاعات بیماران پیوند اعضای دریافت‌کننده دارو، در سامانه بیماری‌های نادر وزارت بهداشت ثبت شده است. باید توجه کرد تاکنون ثبت 11 نوع بیماری در این سامانه تمام شده که مجموعا و همراه با بیماران دریافت‌کننده انسولین بیش از 800 هزار نفر در این سامانه ثبت شده‌اند. در عین حال برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم که  20 نوع بیماری در سامانه بیماری‌های نادر وزارت بهداشت ثبت شود.

در ایران، سالانه 3هزار پیوند کلیه انجام می‌شود. همچنین، آمارها از 52 هزار و 383 بیماری خبر می‌دهند که بر اثر نارسایی‌ کلیه تحت عمل پیوند قرار گرفته‌اند

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.