سیزدهمین رییس

دکتر پیرحسین کولیوند پس از 6سال ریاست در اورژانس کشور به هلال احمر بازگشت

دهم آبان بود که با برگزاری جلسه شورای عالی هلال احمر از میان 22 کاندیدای ریاست هلال احمر کشور، «پیر حسین کولیوند» و «محمد جعفریان» هر کدام به ترتیب با کسب 13 و 8 رای به عنوان گزینه های پیشنهادی برای ریاست جمعیت هلال احمر ایران به رئیس جمهور معرفی شدند. حالا بعد از 20 روز از برگزاری این انتخابات رئیس جمهور با صدور حکمی پیر حسین کولیوند را به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر منصوب کرد. «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» در این حکم آورده است:«انتظار دارد با تشریک مساعی کلیه دستگاه‌های ذیربط و اهتمام به «عدالت‌محوری»، «روحیه انقلابی»، «مردم‌مداری»، «پاکدستی و فسادستیزی» و «قانون‌مداری» با مشارکت و همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و تعامل مؤثر با سازمان صلیب سرخ جهانی در ارائه خدمات امدادی و بهداشتی درمانی به هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی به اقشار نیازمند و آسیب‌دیده، تسکین آلام بشری و تعمیق صلح و دوستی پایدار میان ملت‌ها مجدّانه کوشا باشید.»
کولیوند در طول 28 سال خدمت خود، 8 سالی را در خط مقدم حوزه بحران فعالیت داشت؛ چه آن زمان که به عنوان رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران مشغول بود چه دورانی که سکان اورژانس کشور را در دست داشت.

متولد مهرماه سال 1350 در روستای گل زرد از توابع تویسرکان است . روستایی زیبا و کوهپایه ای با مردمانی ساده و البته کوشا و خستگی ناپذیر .خانواده اش ارادت خاصی به ائمه معصومین به خصوص امام حسین داشتند. پدرش غلامحسین نام داشت و او را پیرحسین نامید. روستازاده ای که عاشق درس و پیشرفت علمی بود. جذبه و شجاعتش از همان کودکی او را در راس هر کاری می نشاند .مبصر همیشگی کلاس درس در مدرسه ! البته درس و مشق باعث نشد تا او مهارت‌های یدی و سختی مثل کار در آجرپزی یا جوشکاری را تجربه نکند به قول خودش کار جوهره مرد است .

18 ساله بود که در رشته کاردانی هوش بری، پذیرفته شد و موفق شد در سال 70 با اخذ مدرک کاردانی از دنشگاه فارغ التحصیل شود . اما این ابتدای راه کار برای مرد روزهای سخت بود. کسی که در اوج جوانی هراسی از کسب تجربه های جدید نداشت به خاطر همین بعد ازکمی کسب تجربه در تویسرکان، سال 74 به تهران مهاجرت کرد. حضورش در پایتخت، فصل جدید زندگی پیرحسین را رقم زد. با پشتکاری که داشت بلافاصله موفق شد در بیمارستان خاتم الانبیا مشغول به کار شود. به قول قدیمی ها هنوز جای پایش در بیمارستان خشک نشده بود که سکان هدایت اتاق عمل این بیمارستان بزرگ را عهده دار شد. بعد از این که دوره قلب و ریه مصنوعی (پمپیست) را در دانشگاه علوم پزشکی ایران گذراند جزو اولین نفراتی بود  که مدرک کاردیوپرفیوژنیست را دریافت کرد. اما هیچ کدام از این ها رضایت پیرحسین را جلب نکرد به خاطر همین تحصیل در رشته کارشناسی مدیریت را در پیش گرفت؛ ارشد را MBA خواند و موفق شد با اخذ مدرک دکترای تخصصی مدیریت در رشته منابع انسانی با گرایش رفتار سازمانی خود را به نقطه اهدافش نزدیک کند.

3 سال از آمدنش به تهران نگذشته بود که سال 77 به عنوان مدیر بیمارستان مدینه از سوی مرکز حج و زیارت پزشکی انتخاب شد. کارنامه موفق 14 ساله کولیوند در بیمارستان مدینه آن هم در ایام سخت حج باعث شد تا در کنار ریاست بیمارستان خاتم الانبیا از سال 79، پست های پر مسئولیتی چون معاونت مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر(در سال 93) و ریاست بیمارستان مدینه (در سال 94) را عهده دار شود.

 

مدیریت حوادث

کولیوند در طول سالهای خدمتش ثابت کرده بود که مرد عمل است و می تواند بحران ها را مدیریت کند. به خاطر همین در سال 92 به عنوان رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر ایران انتخاب شد. هرچند کولیوند در مصاحبه هایی اعلام کرده بود این پست مدیریتی را به میل و اراده خود انتخاب نکرده است اما ماهیت کار در جمعیت هلال احمر باعث شد تا از هیچ تلاشی برای ارائه خدمت به حادثه دیدگان و مردم نیازمند در زمان وقوع حوادث کم نگذارد. شروع کار او در جمعیت هلال احمر ایران همراه با وقوع حوادث و بلایای زیادی بود. به همین دلیل هم او از این دوران، به عنوان سخت‌ترین دوران کاری‌اش یاد می‌کند.

مرداد ماه 95 فصل کوچ کولیوند از جمعیت هلال احمر به جبهه دیگری در حوزه بحران بود؛ ان هم سازمان اورژانس کشور. ورود او به سازمان اورژانس کشور هم با وقوع حوادث زیادی در کشور همزمان شد. از زلزله و سیل های مرگبار در کشور گرفته تا شیوع کرونا . کولیوند همیشه از خدمات اورژانس و جمعیت هلال احمر در زلزه کرمانشاه به عنوان کارنامه درخشان دو سازمان حوزه بحران یاد می کند و می گوید :«از حضور به موقع امدادگران در مناطق زلزله زده که بگذریم‏، اورژانس در زلزله کرمانشاه افتخارات بزرگی رقم زد. در کمتر از ۷۲ ساعت ۱۹۸۰ عمل جراحی موفق داشتیم. در کمتر از ۱۵ ساعت ۶ بیمارستان سیار در منطقه احداث کردیم. ۷ هزار و ۳۵۰ مصدوم را در کمتر ۲۰ ساعت به سایر شهر‌ها انتقال دادیم. ۱۰۰ عمل پیوند عضو موفق انجام شد و… که همگی از افتخارات این نظام است.»

پیر حسین کولیوند بعد از 6 سال خدمت در اورژانس کشور به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر ایران انتخاب شده است. او حالا با کوله باری از تجارب اندوخته در بخشهای مختلف مدیریت بحران سکان هلال احمر ایران را به دست می گیرد.

 

توجه ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در راستای پیشبرد اهداف جمعیت

دکتر پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر در جریان دیدار با نماینده ولی فقیه در هلال احمر با اشاره به این که تقویت تشکل های جوانان در دستور کار خواهد بود، از توجه ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در راستای پیشبرد اهداف جمعیت خبر داد.

وی افزود: از خداوند نیز سپاسگزارم که توفیق خدمت به مردم را نصیب کرد و این توفیق همراه با اعتماد رئیس جمهوری منجر به این شد تا بار دیگر در این مجموعه به مردم خدمت کنم.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به این که 4 سرفصل جهت پیشبرد امور جمعیت هلال احمر در دستور کار است، گفت: جوانان، داوطلبان، خیرین، امدادگران، اعضای شورای عالی و سایر مسئولین جمعیت هلال احمر امروز باید در کنار ما حاضر بوده تا بتوانیم 4 سرفصل مورد توجه را پیش ببریم و کیفیت خدمت رسانی در هلال احمر را ارتقا دهیم.

کولیوند خاطرنشان کرد: مسئولین گذشته در هلال احمر تلاش های زیادی کرده اند و قدردان خدمات آن ها هستیم. امروز ما نیز بر مبنای بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص گام دوم انقلاب اسلامی عمل خواهیم کرد. در همین راستا امدادرسانی و فعالیت های امدادی را در اولویت قرار می دهیم. همچنین به دنبال شکل گیری تشکل های جوانان هستیم تا بتوانیم با استفاده از نیروی جوان اهداف انقلابی جمعیت را پیش ببریم.

وی افزود: امروز ضرورت دارد تا نعمت جمهوری اسلامی و ولی فقیه را قدر بدانیم و با اتکا به این نعمت ها گام های مثبتی در جمعیت هلال احمر برداریم. در عرصه بین المللی نیز تلاش خواهیم کرد تا با همکاری با کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان، هم افزایی داشته و ارتباطات خود را تقویت کنیم و در صورت نیاز در هر نقطه جهان متناسب با اهداف نظام به فعالیت پردازیم.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم با اتکا به نیروهای موجود جمعیت هلال احمر و بدنه هلال احمر این جمعیت را به شکوفایی رسانیم. هلال احمر مجموعه ای است که خدمت به مظلومین را در دستور کار دارد و ما نیز در همین راستا عمل خواهیم کرد و از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر نیز در این مسیر استفاده خواهیم کرد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.