به شماره افتادن نفس پایتخت

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر: انبارهای متروی تهران خالی از قطعات

شهروندآنلاین- قطار زیرزمینی در پایتخت قدمتی یک‌دهه‌ای دارد. قطاری که چندی پیش باخت را در رالی متروی جهانی قبول کرد. باختی که دوباره ضعف شبکه حمل‌ونقل عمومی در تهران را به رخ کشید. سهم مترو از سفرهای شهری تنها یک‌ششم جهان و تعداد مسافرانش روزانه یک‌سوم است. اگرچه تراکم مسافران متروی پایتخت 3برابر گزارش شده است. این در حالی است که رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر معتقد است باید برای متروی تهران فکری اساسی شود. به اعتقاد سیدجعفر تشکری‌هاشمی، متروی تهران نیازمند اقدامات عاجل و ضربتی است. «اورهال کردن قطارها در اولویت اقدامات عاجل برای مترو قرار دارد.» به گفته تشکری‌هاشمی اگر امروز شهروندان شاهد آلودگی هوا و ترافیک‌اند نتیجه تفکرات غلطی است که مدیران قبلی شهر اجرا کردند. «در سال‌های اخیر مدیران ادعا می‌کردند شهر را ارزان اداره می‌کنند. درواقع موضوع نگهداشت در شهر به‌شدت آسیب دیده است.»

به اعتقاد او امروز با شبکه اتوبوسرانی ضعیف، عدم‌نوسازی خودروها و حتی عدم‌تعمیر خودروها مواجه هستیم. «متروی تهران که آثارش را در چند روز گذشته دیدیم، نتیجه تفکرات غلط گذشته است.» به گفته تشکری‌هاشمی به‌شدت نیازمند تامین قطعات هستیم. واگن‌های مترو به عمر فرسودگی خود رسیده و نیازمند اورهال قطارهای مترو هستیم. اگر شهردار تهران به‌فوریت در این زمینه اقدام نکند با مشکلاتی جدی‌تر در حمل‌ونقل شهروندان روبه‌رو خواهیم شد.

واگن‌های مترو به عمر فرسودگی خود رسیده و نیازمند اورهال قطارهای مترو هستیم. اگر شهردار تهران به‌فوریت در این زمینه اقدام نکند با مشکلاتی جدی‌تر در حمل‌ونقل شهروندان روبه‌رو خواهیم شد.

متروی تهران نیازمند افراد متخصص است

موتورسیکلت‌ها بیش از 6برابر یک خودرو، یورو 2، آلودگی تولید می‌کنند. وسایلی که متاسفانه معاینه فنی برایشان اجباری نیست و کارگروه آلودگی هوا همچنان روش‌های قدیمی خود در تصمیم‌گیری برای هوای تهران را در پیش گرفته است. واقعیت امر این است که موتورسیکلت‌های کاربراتوری، خودروهای گازوییلی، خودروهای فرسوده با ایجاد سولفور و واکنش شیمیایی و تبدیل شدن به ذرات معلق باعث آسیب به هوای شهر تهران می‌شوند. این در حالی است که کمتر از 5درصد خودروهای فرسوده در سال‌های اخیر نوسازی و جایگزین شده‌اند. اگرچه موتورسیکلت‌های برقی هم جایگزین موتورسیکلت‌های کاربراتوری نشدند.

به اعتقاد تشکری‌هاشمی امروز متروی تهران نیازمند طرح آنی‌وفوری است و اورهال کردن قطارها در اولویت اقدامات عاجل برای مترو قرار دارد. «متروی تهران نیازمند افراد متخصص است. انتظار داریم شهردار در انتصابات خود، موضوع تخصص و دانش را بیشتر مورد توجه قرار دهد. از شهردار می‌خواهیم در انتصابات خود حزب‌الهی و انقلابی بودن را لحاظ کند اما به تخصص و دانش نیز توجه کند.»

40میلیون موتورسیکلت آلاینده و 100 هزار کامیون در تهران تردد می‌کند

«تردد و تنفس مردم دچار اختلال شده است.» عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران هم از وضعیت ترافیک و آلودگی هوا در تهران گلایه کرده است. ناصر امانی تذکر درباره آلودگی را دفاع از جایگاه و حیثیت شورا عنوان کرده. «متاسفانه کسانی که 8 سال در اختیار داشتند و هیچ کاری نکردند به ما انتقاد می‌کنند که آلودگی هوا در محرمانگی شورای ششم است. ما را متهم می‌کنند در مورد آلودگی هوا پشت درهای بسته هستیم، اما اینگونه نیست و باید آنها پاسخگو باشند.»

امانی از نزدیک شدن به وضعیت هشدار درخصوص آلودگی هوا می‌گوید. «ما مسئولیم و باید در مورد کارهایی که انجام می‌دهیم مردم را توجیه کنیم.» امانی از ایجاد آلودگی برخی خودروهای شهرداری هم گلایه دارد. «هرچند مجبوریم چراکه اتوبوس‌های فرسوده باید به مردم خدمت ارایه کنند.»

این عضو شورای شهر معتقد است مساله آلودگی هوا در تهران با جلسه و تشکیل ستاد حل نمی‌شود. به باور او آلودگی هوای تهران عمدتا ناشی از ترافیک و تحرک وسایل نقلیه است. «40میلیون موتورسیکلت آلاینده و 100 هزار کامیون در تهران تردد می‌کند و با جلسه و هشدار و نصیحت کار پیش نمی‌رود.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.