زمینگیری سارقان حرفه‌ای در 8 پرونده جداگانه

با اجرای یک طرح ویژه و جهادی در هفته گذشته، سرقت منزل نسبت به هفته قبل آن ۳۳ درصد کاهش یافت

بیشتر از دو هفته است که طرح ویژه مقابله با سرقت آغاز شده؛ طرحی که برای کاهش انواع سرقت از سوی پلیس آگاهی پایتخت اجرا می‌شود. در این طرح ۱۴۰ اکیپ ویژه توسط پلیس پیشگیری تهران تشکیل شده است. اکیپ‌های ویژه‌ای که در سطح شهر برای دستگیری سارقان، اقدامات جدی‌تری را در پیش گرفته‌اند. حالا همین اقدامات در قالب این طرح ویژه، باعث کاهش سرقت در پایتخت شده است. به‌طوریکه صبح دیروز فرمانده انتظامی تهران بزرگ از کاهش 33 درصدی سرقت منزل در هفته گذشته نسبت به هفته قبل خبر داد. طرح ویژه مقابله با سرقت فقط در عرض 24 ساعت، منجر به دستگیری 14 سارق در هشت پرونده جداگانه شده است.

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه مقابله با سرقت اولویت برنامه‌های پلیس پایتخت است، درباره این طرح به «شهروند» گفت: «اکنون بیش از دو هفته است که طرح ویژه مقابله با سرقت را آغاز کردیم. مقابله با سرقت نیز در بین سرقت‌ها از اولویت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل ۱۴۰ اکیپ ویژه در این رابطه توسط پلیس پیشگیری تهران تشکیل شده است. این پلیس اقدامات ارزنده‌ای در بحث مقابله با سرقت انجام داده است. به نحوی‌ که با اجرای این طرح ویژه و جهادی در هفته گذشته سرقت منزل نسبت به هفته قبل آن ۳۳ درصد کاهش یافت.»

رحیمی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته درباره ساماندهی معتادان متجاهر نیز گفت: «بین 7 تا ۱۰ هزار معتاد متجاهر در سطح شهر داریم که باید ظرفیت پذيرش و نگهداری این افراد فراهم شود. پلیس حتی مسئولیت قانونی برای جمع‌آوری این افراد ندارد اما این افراد را جمع می‌کنیم. در صورت آماده شدن ظرفیت‌، در مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت این افراد را جمع‌آوری خواهیم کرد. منتها باید دیگر دستگاه‌های مختلف مسئول در زمینه معتادان متجاهر، اقدامات خود را انجام دهند.»

فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره افزایش کلانتری‌ها نیز گفت: «این را مکررا گفتم که ۱۱ سال قرار است در گام نخست حداقل ۴۰ کلانتری در تهران ایجاد شود اما اتفاق قابل ذکری در این رابطه صورت نگرفته است. امیدواریم دستگاه‌های مسئول در این حوزه از جمله شهرداری، استانداری، وزارت مسکن‌وشهرسازی به کمک نیروی انتظامی بیایند تا در سطح شهر تهران در این بخش اقدام اثرگذاری انجام دهيم.»

اعتراف به سرقت

این در حالی است که پلیس آگاهی در عرض 24 ساعت چندین سارق را دستگیر و راز هشت پرونده سرقت را فاش کرد.

یکی از این پرونده‌ها مربوط به سرکلانتری پنجم پلیس پیشگیری پایتخت است. در این حوزه دو سارق حرفه‌ای محتویات داخل خودرو در غرب تهران، دستگیر شدند.

ماجرای این پرونده با وقوع سرقت‌های متوالی محتویات داخل خودرو در غرب تهران کلید خورد. موضوع رسیدگی به پرونده در دستور کار ماموران کلانتری ۱۷۹ خلیج‌فارس قرار گرفت. به‌دلیل حساسیت موضوع، تيم عمليات کلانتري با رصد اطلاعاتی و بازبینی دوربین‌های مداربسته هویت و خودرو پراید سفیدرنگ دو سارق ۲۵ و ۳۰ ساله را در غرب تهران شناسایی کردند.

ماموران کلانتری ۱۷۹ خلیج‌فارس پس از دریافت این اطلاعات با گشت‌زنی‌های هدفمند و شبانه‌روزی، خودرو مذکور را مشاهده و پس از تعقیب نامحسوس، سارقان را هنگام ارتکاب جرم دستگیر کردند. در بازرسي از خودروی سارقان مقدار زیادی اموال مسروقه از جمله ضبط و باند، وسایل کارگاهی ساختمانی، پروژکتور و سنگ فرز همراه با دیگر آلات سرقت کشف شد.

سارقان پس از انتقال به کلانتری ۱۷۹ خلیج‌فارس در بازجویی‌ها پس از مشاهده مدارک و مستندات موجود به جرم خود مبنی بر سرقت محتویات داخل خودرو از شهروندان غرب تهران اعتراف کردند.

سارقان حرفه‌ای ریموت‌کنترل

دومین پرونده نیز مربوط به سارقان حرفه‌ای ریموت‌کنترل خودروها بود. باند سارقان حرفه‌ای ریموت‌کنترل یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی، منهدم شد.

روز گذشته با توجه به گزارش حراست یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی مبنی بر سرقت تعداد زیادی سوئیچ و ریموت‌کنترل خودروهای تولیدی از داخل مجموعه شرکت، موضوع در دستور کار عوامل عملیات کلانتری 154 چیتگر قرار گرفت.

حراست این شرکت اعلام کرد: «مدتی است متوجه سرقت سوئیچ و ریموت‌کنترل خودروهای تولید خود شده‌ایم. به‌تازگی در سایت دیوار فرد ناشناسی اقدام به انتشار آگهی فروش این محصولات کرده است. عوامل عملیات کلانتری 154 چیتگر پس از هماهنگی با مرجع قضائی با شماره تلفن نشردهنده آگهی فروش محصولات فوق قرار صوری گذاشته و فرد را با سه عدد سوئیچ مربوطه دستگیر کردند.

فرد دستگیرشده در کلانتری با بازجویی‌های فنی صورت‌گرفته به جرم خود اعتراف کرد. او گفت: «70 سوئیچ، ریموت و چیپ این محصولات را طی چندین مرحله خریداری کردم. در این خصوص حدود ۴ میلیون تومان در چند نوبت تراکنش بانکی به حساب شخصی به هویت معلوم واریز کردم.»

بازداشت کارمند دزد

در تحقیقات و بررسی‌های به‌عمل آمده از حراست شرکت مذکور مشخص شد فرد موردنظر و فروشنده این محصولات به متهم، یکی از کارمندان این شرکت بوده که در قسمت تولید مشغول به‌کار است.

پس از هماهنگی با مرجع قضائی، ماموران به این شرکت خودروساز مراجعه کردند. آنها فرد مذکور را به دفتر حراست دعوت و پس از حضور در محل با مشاهده مدارک جمع‌آوری شده به جرم خود اعتراف کرد.

سرهنگ «جلیل موقوفه‌ای» رئیس پلیس پیشگیری پایتخت در خصوص این پرونده گفت: «با متخلفان و مجرمان به جد برخورد می شود و هیچگونه اغماضی صورت نمی‌گیرد. به شهروندان توصیه می‌کنیم در خرید از سایت‌های اینترنتی دقت لازم را داشته باشند. پس از تشکیل پرونده، متهمان برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.»

دستگیری سارقان منزل

دستگیری دو سارق حرفه‌ای و سابقه‌دار خانه‌های پایتخت نیز یکی دیگر از این پرونده‌ها بود. آنها به شیوه بالکن‌روی، دست به دزدی‌های سریالی می‌زدند و اموال باارزش بیش از 8 منزل مسکونی در غرب تهران را سرقت کردند.

این پرونده نیز به‌دنبال سرقت از خانه‌های شهروندان با شيوه‌وشگرد بالکن‌روي به پايگاه دوم پليس آگاهي ارجاع شد. با تجميع اطلاعات، کارآگاهان برای کشف جرم و شناسایی سارقان با بررسي صحنه‌های سرقت و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین و علمی کشف جرم، موفق شدند سرنخی از سارقان بدست آورند. رد پای دو سارق حرفه‌ای و سابقه‌دار به نام‌های «جعفر» و «مرتضی» در سرقت‌ها کشف شد.

پس از هماهنگی‌های قضائی، متهمان که از سارقان سابقه‌دار و ساکن شهرستان‌های غربی استان تهران بودند تحت‌تعقیب کارآگاهان قرار گرفتند. در نهایت در یک عملیات غافلگیرانه، هر دو متهم دستگير شدند. آنها به سرقت از منازل شهروندان مناطق غرب تهران به شیوه بالکن‌روی، اعتراف کردند.

با دستگیری «جعفر» و «مرتضی»، تاکنون 8 نفر از مالباختگان که ارزش اموال‌شان بیش از 12 میلیارد ریال بوده،  نيز شناسايي شده‌اند. تلاش کارآگاهان در راستاي شناسايي ساير محل‌های سرقت و مالباختگان احتمالی با جديت ادامه دارد.

100 سرقت

دو سارق حرفه‌ای لوازم و محتویات داخل خودرو نیز از دیگر دستگیری‌های 24 ساعت گذشته در پایتخت است. این سارقان به بیش از 100 سرقت به ارزش تقریبی 10 میلیارد ریال اعتراف کردند.

با بررسی فيلم دوربين‌هاي مداربسته محل سرقت، مشخص شد سارقان با يک پرايد به محل سرقت مراجعه می‌کردند. پس از حصول اطمينان از وجود اموال گرانقيمت در خودروها و نيز بررسی موقعیت دوربين مداربسته، محل را ترک می‌کردند. چندی بعد با تغيير زاويه ديد دوربين و پوشاندن پلاک، اقدام به تخريب قفل خودروی شاکي کرده و اموال آن شامل سيستم صوتي، مدارک و پول نقد به ارزش تقريبي 40 ميليون تومان را سرقت مي‌کنند.

در بررسي‌هاي انجام شده تصاوير سارقان به‌دست آمد. هویت یکی از آنان که سابقه‌دار نیز بوده است، به نام «امید» مشخص شد. سارق دوم به نام «شاهین» نیز در تحقیقات تکمیلی شناسایی شد.

در نهایت کارآگاهان در يک عمليات غافلگيرانه و پليسي موفق شدند «امید» و «شاهین» را دستگير کنند.

هر دو متهم به جرم خود اعتراف کردند. آنها گفتند: «با تخريب قفل  يا شيشه خودروهای پارک‌شده شهروندان اقدام به سرقت لوازم و محتويات داخل خودرو مي‌کردیم. حدود 100 سرقت به اين شيوه و شگرد انجام داده‌ایم. ارزش تقریبی سرقت‌ها 10 میلیارد ریال است.»

سارقان خودرو در حسن‌آباد

سارقان خودروی شهروندان در حسن‌آباد نیز در این طرح دستگیر شدند. به‌دنبال وقوع يك فقره سرقت خودرو در محدوده حسن‌آباد، شناسايي و دستگيري متهم در دستور كار كلانتري 176 حسن‌آباد قرار گرفت. با رصد ميداني و تحقيقات تخصصي، مشخص شد سرقت توسط چهار جوان صورت گرفته كه هويت سارقان و محل حضورشان شناسايي شد.

تيم عمليات كلانتري176 حسن‌آباد طي يك عمليات ضربتي و غافلگيرانه، متهمان را در مخفيگاه‌هاي خود دستگير و برای بررسي بيشتر به كلانتري176 حسن‌آباد منتقل کردند.

در تحقيقات انجام شده متهمان به جرم خود اعتراف کردند و پس از پايان تحقيقات و تشكيل پرونده، آنها تحويل مرجع قضائی شدند.

دستگیری سارق خودرو در محل جرم

سارق لوازم خودروی شهروندان در حوالی شهرک گلستان دستگیر شد. عصر روز دوشنبه ماموران پایگاه دوم پلیس امنیت عمومی پایتخت در راستای ارتقای امنیت عمومی درحال گشت‌زنی در محدوده شهرک گلستان بودند. آنها در یکی از خیابان‌ها به فردی مشکوک شدند. این فرد در حال بررسی و شکستن شیشه یک خودرو بود. او بلافاصله و در یک اقدام ضربتی دستگیر که در این حین نیز خودروی وی که در گوشه‌ای پارک بود، شناسایی شد.

در بازرسی از این خودرو یک قبضه اسلحه شکاری، 13 گرم موادمخدر، یک قبضه سلاح سرد و تعدادی  از آلات و ادوات مصرف موادمخدر(شیشه) کشف شد. متهم پس از انتقال به پلیس امنیت ضمن اعتراف به جرم خود برای سیر مراحل قضائی به دادسرا معرفی و خودروی او نیز به پارکینگ منتقل شد.

دستگیری سارق منزل

همچنین سارق حرفه‌ای و سابقه‌دار منزل نیز دستگیر شد. ارزش تقریبی سرقت‌های او 10 میلیارد ریال برآورد شده است.

تحقیقات کارآگاهان حاکی از آن بود که «وحید» از سارقان حرفه‌اي و داراي 4 سابقه سرقت از منزل است. با انجام اقدامات پليسي و بهره‌گيري از شیوه‌های نوین و علمی کشف جرم محل اقامت متهم در غرب استان تهران شناسایی شد. متهم که قصد فرار از طبقه چهارم ساختمان را داشت با اقدام ضربتی کارآگاهان دستگير شد. در بازرسي از خانه او680 ميليون ريال پول نقد، يک قبضه سلاح شکاري و تعدادي ساعت گرانبها کشف‌وضبط شد.

پس از انتقال وحید به پلیس آگاهی، او در بازجویی به جرم خود اعتراف کرد. او گفت: «ساعات اولیه شب با پرسه زدن در خیابان‌های شمال تهران خانه‌هایی که چراغ‌شان خاموش بود را شناسایی می‌کردم. بعد از آن با تخريب توپي در آپارتمان وارد خانه شده و اقدام به سرقت اموال باارزش مي‌کردم.»

وحید در بازجویی‌ها به سه سرقت به شیوه تخریب قفل در آپارتمان اعتراف کرد.

سارق دينام كولر با 25 سرقت

سارق دينام كولرهاي بازار حرم حضرت عبدالعظيم الحسني(ع)، در شهرري، نیز یکی دیگر از پرونده‌هاست.

به‌دنبال وقوع چندين سرقت دينام كولر از مغازه‌هاي بازار حرم حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) تيم عمليات كلانتري 172 حضرت عبدالعظيم(ع)، اقدام به پوشش نقاط آلوده و جرم‌خيز بازار کردند.

در نهایت عوامل عمليات كلانتري 172 حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) متوجه شخصي روبه‌روي پشت‌بام يكي از مغازه‌های بازار شدند. در نهایت طي يك عمليات ضربتي متهم كه با مشاهده ماموران از محل متواري شد، را دستگير كردند.

در بررسي‌هاي انجام شده مشخص شد، متهم همزمان دينام 10 دستگاه كولر را باز كرده و در حال خارج كردن از محل بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.