چگونه در زمستان کرونایی مدارس، مراقب کرونا باشیم؟

پروتکل‌های آموزش‌وپرورش برای بازگشایی مدارس در زمستان با وجود کرونا

کرونا در شرایط سرما کمی سخت‌تر است و موضوع تهویه هوا جدی‌تر می‌شود. در مناطق سردسیر که مدارس از سیستم گرمایشی استفاده می‌کنند بهتر است که هر یک‌ساعت ۱۰ دقیقه در و پنجره‌های کلاس را باز بگذارند تا هوا جریان پیدا کرده و تهویه شود.

شست‌وشوی مرتب و صحیح دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی مناسب، استفاده از ماسک و رعایت بهداشت تنفسی و تهویه مناسب از مواردی است که برای بازگشایی مدارس باید به آنها توجه کرد.

از مدارس انتظار می‌رود که بحث فاصله‌گذاری فیزیکی را به‌شدت رعایت کنند و در صورت تراکم جمعیت، دانش‌آموزان را گروه‌بندی کرده و سپس روزهای حضور دانش‌آموزان در طول هفته را به خانواده‌ها اطلاع دهند.

بوفه‌ها نباید فعالیت کنند

بهتر است که بوفه‌های مدارس هیچ فعالیتی نداشته باشند، اگر دانش‌آموزان مایلند خوراکی یا غذایی مصرف کنند باید از منزل با خود بیاورند و بطری آب نیز به همراه داشته باشند.

تهویه، عنصر کلیدی در بازگشایی مدارس

تهویه فضا، بعد از فاصله‌گذاری اجتماعی عنصر کلیدی دوم بازگشایی مدارس است. در حال حاضر در مدارس برنامه‌ریزی و گروه‌بندی به‌گونه‌ای انجام شده است که بیش از ۱۵ نفر در یک کلاس درس به‌صورت همزمان حضور نداشته باشند. از این حیث جمعیت دانش‌آموزان در کلاس درس کاهش یافته، با این‌حال رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.

پنجره‌ها را حتی در سرما باز نگه دارید

پروتکل‌هایی که آموزش‌وپرورش در نظر گرفته است برای ایام سرد سال و در مناطق سردسیر که مدارس از سیستم گرمایشی استفاده می‌کنند، این‌ گونه است که باید هر یک‌ساعت، ۱۰ دقیقه دروپنجره‌های کلاس را باز بگذارند تا هوا جریان پیدا کرده و تهویه شود؛ نه اینکه درهاوپنجره‌ها به‌صورت کامل باز باشند. درست است که اصل بر کنترل سرایت‌پذیری کووید- ۱۹ است، اما سرما هم مزاحمت ایجاد می‌کند.

دانش‌آموزان لباس گرم بپوشند 

اگر سیستم گرمایشی در کلاس درس روشن است، باید در هر یک‌ساعت زمان آموزش، ۱۰ دقیقه درها باز شوند که هوا عوض شود مدارس این برنامه‌ریزی را انجام می‌دهند که آن ۱۰ دقیقه، زنگ تفریح بچه‌ها باشد. لازم است دانش‌آموزان نیز در این زنگ‌ها پوشش را مراعات کنند تا بعد از بازگشت به کلاس درس، احساس سرما نکنند.

در مناطقی هم که هوا متعادل است، لازم است به دفعات در طول یک‌ساعت درهاوپنجره‌ها باز شوند که هوا به جریان بیفتد. این تاکیدی است که درباره تهویه فضای کلاس باید رعایت شود و به‌نظر می‌رسد که امکان رعایتش هم وجود دارد.

اگر دانش‌آموزی علائم داشت به مدرسه نرود

در صورتی‌که هر یک از علائم بروز بیماری تنفسی و کرونا در دانش‌آموزان دیده شد، باید به اطلاع مسئولین رسانده و از حضور در مدرسه اجتناب شود و در صورت تأیید ابتلا به کرونا، پس از بهبود برای بازگشت به مدرسه لازم است ارزیابی‌ها توسط پزشک معتمد صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.