آبی‌های عربستان، پرافتخارترین تیم قاره کهن

تیم‌های ایرانی در رده باشگاهی کاملا از جمع تیم‌های پرافتخار جدا شده‌اند

تیم الهلال عربستان با پیروزی مقابل پوهانگ استیلرز به هشتمین قهرمانی قاره‌ای خود رسید و به‌تنهایی در صدر جدول پرافتخارترین تیم‌های آسیا ایستاد.

فصل 2021 لیگ قهرمانان آسیا در حالی به پایان رسید که این بار نماینده غرب آسیا موفق شد جام را بالای سر ببرد تا در فاصله سه سال، برای دومین بار بر بام آسیا بنشیند. الهلال تاکنون 2 بار قهرمانی ACL را به‌دست آورده، 2 بار جام باشگاه‌های آسیا را بالای سر برده، 2 بار جام در جام آسیا را فتح کرده و 2 بار هم در سوپرکاپ آسیا به پیروزی رسیده تا در مجموع با 8 قهرمانی پرافتخارترین تیم آسیا لقب بگیرد.

این در حالی است که پیش از الهلال تیم الاتحاد موفق شد به نخستین تیم آسیایی با دو قهرمانی در ACL  تبدیل شود و حالا آبی‌پوشان ریاض توانستند به رکورد این تیم برسند.

در جدول پرافتخارترین تیم‌های لیگ قهرمانان آسیا تیم الهلال حالا صدرنشین است. آنها علاوه بر دو جامی که در سال‌های 2019 و 2021 به‌دست آوردند، دو بار هم با شکست برابر وسترن سیدنی و اوراواردز به مدال نقره رسیدند. پس از الهلال، الاتحاد، گوانژو، اولسان هیوندای و چونبوک موتور تیم‌هایی هستند که دو بار قهرمان شده‌اند و جدی‌ترین تهدید علیه آبی‌پوشان ریاض محسوب می‌شوند. از بین نمایندگان ایران، پرسپولیس با دو نایب قهرمانی، ذوب‌آهن و سپاهان با یک نایب قهرمانی در این جدول دیده می‌شوند اما هیچ تیمی از ایران در حد فاصله سال‌های 2002-2021 که لیگ قهرمانان برگزار شده، قهرمانی آسیا را به‌دست نیاورده است.

اما پیش از اینکه لیگ قهرمانان تشکیل شود، مسابقات باشگاهی آسیا در دو تورنمنت جام باشگاه‌ها و جام‌درجام برگزار می‌شد. قهرمان لیگ‌های معتبر به تورنمنت نخست راه پیدا می‌کردند و قهرمان جام حذفی به تورنمنت دوم می‌رفتند. الهلال و استقلال توانستند در جام باشگاه‌ها دو بار قهرمان شوند و باتوجه به دو نایب قهرمانی، بالاتر از سایر تیم‌هایی که موفق به دبل شدند، قرار گرفته‌اند. الهلال در سال‌های 7-1986 توانست دو بار متوالی قهرمان شود و استقلال در سال‌های 1970 و 1991 این جام را به‌دست آورد. مکابی تل‌آویو و تایلند فارمرز بانک دیگر تیم‌هایی هستند که دو مرتبه قهرمان جام باشگاه‌ها شدند. پاس ایران نیز یک‌بار موفق شد جام باشگاه‌های آسیا را به‌دست آورد.

با احتساب افتخارات تیم‌ها در رقابت‌های جام‌درجام آسیا و سوپرجام آسیا، الهلال در مجموع با 8 قهرمانی و 5 نایب قهرمانی و سابقه 13 فینال آسیا با اختلاف، پرافتخارترین تیم آسیاست. نکته جالب اینکه در مجموع تمام رقابت‌های آسیایی تیم‌های ایرانی 11 بار توانسته‌اند به بازی نهایی راه پیدا کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.