آلودگی هوا در سایه کرونا گم شده است

آلودگی هوا می‌تواند بیماری‌های ویروسی را گسترش دهد و از آنجا هم که کرونا یک بیماری ویروسی است، آلودگی هوا کار ویروس را آسان کرده

اگر از خارج شهر به سمت تهران سرازیر شوید، تغییر وضعیت هوا کاملا مشخص است. انگار غبار تیره‌رنگی تمام شهر را در آغوش گرفته است. کافی است پایتان به تهران برسد، سنگینی این هوای کثیف را کاملا می‌توانید روی ریه‌هایتان حس کنید. نفس‌هایتان سنگین می‌شود و سوزش گلو سراغ‌تان می‌آید. این روزها صدای سرفه رهگذران بیشتر شنیده می‌شود و سردردهای متوالی و سوزش گلو و بی‌حالی‌های گاه‌و‌بی‌گاه را بیشترمان تجربه می‌کنیم. ماجرا وقتی حساس‌تر می‌شود که هنوز کرونا دست از سرمان برنداشته و همراهی آلودگی هوا و کرونا نگرانی‌ها را از تکرار روزهای سختی که پشت‌سر گذاشته‌ایم، بیشتر می‌کند. برخی از متخصصان بر این باورند که این آلودگی‌ها آنهایی را که به کرونا مبتلا هستند، بیشتر اذیت می‌کند، زیرا هوای آلوده بدن را ضعیف می‌کند و امکان جولان بیماری‌های ویروسی را در بدن افزایش می‌دهد و آنهایی کرونا می‌گیرند، احتمالا با نوع شدیدش دست‌وپنجه نرم کنند. اینها در حالی است که این آلودگی‌های هوا خودش به تنهایی احتمال بستری‌شدن به دلیل مشکلات تنفسی را دو برابر و احتمال محتاج‌شدن به دستگاه‌های تنفسی را سه برابر می‌کند. این آلودگی‌ها می‌تواند بیماری‌های ویروسی را افزایش دهد و نقش پررنگی در تشدید بیماری کرونا دارد.

آلودگی هوا بیماری‌های ویروسی را گسترش می‌دهد

مسعود مردانی، عضو ستاد ملی کرونا از جمله متخصصانی است که معتقد است آلودگی هوا می‌تواند بیماری‌های ویروسی را گسترش دهد و از آنجا هم که کرونا یک بیماری ویروسی است، آلودگی هوا کار ویروس را آسان کرده و می‌تواند در جابه‌جایی این ویروس هم نقش ایفا کند.

او به «شهروندآنلاین» توضیح می‌دهد که آلودگی هوا عوارض ریوی زیادی را می‌تواند ایجاد کند و مهم‌ترین کاری که انجام می‌دهد اختلال در سیستم ایمنی بدن است. با این اتفاق علاوه بر اینکه بیماری‌های زمینه‌ای تشدید می‌شود، امکان درگیری با بیماری‌های جدید نیز وجود دارد.

او تاکید می‌کند افرادی که بیماری‌های تنفسی و قلبی دارند، این روزها قید بیرون رفتن را بزنند و استدلالش هم این است که این آلودگی‌ها بیماری‌های آنها را تشدید می‌کند و سبب می‌شود ریه‌های آنها انسداد پیدا کرده و در صورتی که به کرونا مبتلا شوند، خیلی زود به مرحله حاد برسند.

او بسته‌بودن درها و پنجره‌ها در زمستان را دلیلی بر افزایش احتمال سرایت می‌داند و توضیح می‌دهد که چرخش هوا به دلیل مسدودبودن درها و پنجره‌ها کمتر صورت می‌گیرد و این باعث می‌شود شانس ویروس‌ها و آلاینده‌ها برای نشستن در ریه افراد و امکان انتقال بیماری‌های ویروسی بیشتر شود.

تخریب سلول‌های دفاعی بدن

دکتر حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و رئیس گروه واکنش سریع کووید-۱۹ نیز به «شهروندآنلاین» توضیح می‌دهد که ماهیت آلاینده زیاد تغییر نمی‌کند، اما نکته این است که این ویروس‌ها در بدن رادیکال‌های آزادی تولید می‌کنند که می‌تواند سلول‌های دفاعی بدن را تخریب کند. این ذرات گاهی باعث تخریب کامل سلول شده و گاهی نیز جهش در سلول ایجاد می‌کنند و می‌توانند مشکلات زیادی از جمله سرطان‌ها را در بدن ایجاد کنند.

ویروس‌ها در بدن رادیکال‌های آزادی تولید می‌کنند که می‌تواند سلول‌های دفاعی بدن را تخریب کند. این ذرات گاهی باعث تخریب کامل سلول شده و گاهی نیز جهش در سلول ایجاد می‌کنند و می‌توانند مشکلات زیادی از جمله سرطان‌ها را در بدن ایجاد کنند

او رابطه کرونا و آلودگی هوا را بحث مشترک سیستم ایمنی بدن می‌داند و می‌گوید: «آلودگی هوا در واقع سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و کافی است فردی با این شرایط به کرونا نیز مبتلا شود.»

به‌ گفته او بخش زیادی از ذرات آلاینده از راه سیستم گوارشی و کلیه‌ها دفع می‌شود، اما زمانی که غلظت و میزان ورود مواد سمی به بدن بالا باشد، آسیب‌پذیری بیشتری ایجاد می‌شود.

آلودگی هوا سلول‌های دفاعی بدن را از کار می‌اندازد

او توضیح می‌دهد که وقتی سلول‌های دفاعی بدن دچار مشکل شود، پوشش دفاعی در نقاط مختلف بدن مانند ریه نمی‌تواند درست عمل کرده و در مواجهه با مواد مضر بدن قادر نیست مقاومتی داشته باشد و بلافاصله بیماری عضو مورد حمله را دربرمی‌گیرد. حالا هر چقدر که فرد بیشتر در معرض این آلودگی‌ها قرار بگیرد، سلول‌های بدنش بیشتر تخریب می‌شود، به همین دلیل باید تلاش کرد که مدت زمان حضور در فضای آلوده به شدت کاهش پیدا کند.

سنگین و مخرب

دکتر حسن شاهسواری، متخصص ریه نیز در این‌باره می‌گوید: «ذرات آلاینده اندازه بسیار کوچکی دارند و می‌توانند به راحتی وارد سیستم ایمنی بدن شوند و از آنجا که آنها ذرات فلزات سنگین هستند، می‌توانند اثرات بدی برای بدن به همراه داشته باشند.»

او تاکید می‌کند که سیستم ایمنی بدن انسان به گونه‌ای است که در ابتدا وقتی با این ذرات روبه‌رو می‌شود، تلاش می‌کند مانع از آسیب رساندن این ذرات به سلول‌ها شود، اما وقتی مواجهه طولانی باشد، سلول‌های سرباز کم‌کم توان مقاومت خودشان را از دست می‌دهند و آسیب‌رسانی این سلول‌های بدن افزایش پیدا می‌کند.

آلودگی هوا آسیب‌پذیری دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد و این سبب می‌شود بیماری‌های زمینه‌ای نیز در این میان شدت بیشتری پیدا کنند و آسیب بدن در برابر ویروس‌ها را کاهش دهد

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید می‌کند آنچه که تحقیقات دانشمندان در ایران و جهان نشان می‌دهد این است که آلودگی هوا می‌تواند علایم بیماری کرونا را تشدید کند، زیرا کرونا نیز همانند آلودگی از طریق مجاری تنفسی به بدن وارد می‌شود، به همین دلیل آلودگی هوا می‌تواند هم باعث افزایش ابتلا به کرونا و هم مرگ بیشتر افراد مبتلا به این بیماری شود.

او به این موضوع صحه می‌گذارد که آلودگی هوا آسیب‌پذیری دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد و این سبب می‌شود بیماری‌های زمینه‌ای نیز در این میان شدت بیشتری پیدا کنند و آسیب بدن در برابر ویروس‌ها را کاهش دهد.

آلودگی و کرونا می‌توانند یکدیگر را تشدید کنند

اما در برابر این گروه از متخصصان گروهی نیز بر این باورند که اگر مدیریت درستی در زمان آلودگی اعمال شود، نه‌تنها مشکلی ایجاد نمی‌شود، بلکه می‌توان امیدوار بود که آمار کرونا نیز کاهش پیدا کند.

دکتر کوروش هلاکویی، نایب‌رئیس انجمن اپیدمیولوژی بر این باور است که کرونا ربط چندانی با آلودگی هوا ندارد.

او می‌گوید: «آلودگی هوا در همه شهرها یک اندازه نیست و نمی‌توانیم بگوییم که آلودگی هوا می‌تواند آمار کرونا را در کشور جابه‌جا کند.»

آلودگی هوا می‌تواند سیستم ایمنی را تخریب کند و فردی که به کرونا مبتلا می‌شود و در معرض آلودگی هوا هم هست، بیشتر دچار مشکل می‌شود

از یک سوی دیگر این آلودگی‌ها می‌تواند مفید هم باشد، زیرا در زمان آلودگی مردم کمتر در خارج از خانه تردد می‌کنند و این سبب می‌شود  کمتر در معرض آلودگی قرار بگیرند.»

او با تاکید بر اینکه تاثیر آلودگی هوا روی سیستم ایمنی بدن است، ادامه می‌دهد: «نکته اینجاست که آلودگی هوا می‌تواند سیستم ایمنی را تخریب کند و فردی که به کرونا مبتلا می‌شود و در معرض آلودگی هوا هم هست، بیشتر دچار مشکل می‌شود.

هولاکویی انتقادی نیز به مبحث مدیریتی آلودگی هوا دارد و اعتقاد دارد که خود آلودگی هوا می‌تواند خطرناک‌تر از کرونا باشد، اما توجهی به آن نمی‌شود و در سایه کرونا ناپدید شده است. او به این نکته اشاره  می‌کند که روزی که مدارس باز شد، در پیک آلودگی هوا قرار داشتیم و درست این بود که در این شرایط بازگشایی مدارس به تعویق بیفتد، اما این موضوع اصلا در اولویت نبود.

این متخصص اپیدمیولوژی خود آلودگی را دلیلی بر ابتلا به کرونا نمی‌داند، اما به این موضوع نیز تاکید دارد که آلودگی‌ها در برخی از مواقع می‌تواند به اندازه کرونا خطرناک باشد و باید برای مهار آن برنامه‌ریزی‌های درستی انجام شود.

او معتقد است که عکس این ماجرا نیز صحت دارد، یعنی خود کرونا شرایط آلودگی هوا را تشدید می‌کند و در توضیح آن هم می‌گوید از زمانی که کرونا آمده، تمایل برای استفاده از خودروهای شخصی بیشتر شده و این ماجرا در شرایطی که وارونگی هوا رخ می‌دهد، بسیار خطرناک‌تر است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.