قلیان‌ها برای که چاق می‌شوند؟

پلمپ‌ موقت 17هزار واحد صنفی، صنعتی و کارگاهی به دلیل رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی و معرفی 40هزار واحد به دستگاه قضائی؛ این آمار اشاره به عملکرد بازرسان وزارت بهداشت دارد.

کرونا رکورد وحشتناک دیگری از خود بر جای گذاشت؛ مرگ هر ایرانی در هر 7دقیقه. در یک سوی این معادله بحث حساس پروتکل‌های بهداشتی قرار دارد و سوی دیگر آن خفتن در گور در زیر تلی از آهک و خاک.

آمار ارایه‌شده از سوی مهندس محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درباره وضعیت اماکن صنفی و کارگاهی یک نکته مهم دیگر هم در پی دارد و آن اینکه: «در سایه توجه به این مهم که کرونا نه درمان قطعی دارد و نه واکسنی در دسترس، تنها راه برای گریز از آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.»

جالب‌تر اینکه حجم عمده‌ای از واحدهای متخلف را سفره‌خانه‌ها تشکیل می‌دهند.تجربه ثابت کرده است که یک پای اصلی اماکنی نظیر سفره‌خانه‌ها، قلیان‌هایی است که به صورت عادی و سفارشی ارایه می‌شود.

ازطرفی مدت‌هاست که قبح استعمال قلیان در میان خانواده‌های ایرانی ریخته و کار به جایی رسیده است که قلیان جزو لوازم سفرهای کوتاه و بلند است؛ چه درون‌شهری و چه برون‌شهری. طبق برآوردها در هر یک ساعت استفاده از قلیان هر فرد معادل 100 تا 200 نخ سیگار دود را روانه ریه‌های خود می‌کند.

عفونت‌های جدی ازجمله سل و هپاتیت به عنوان نتایج اشتراک‌گذاری قلیان عنوان شده و این در حالی است که یکی از راه‌های انتقال کرونا هم همین نوع اشتراک‌گذاری بیان شده است.

کسی که در یک مجلس دورهمی شروع به استعمال تنباکوهای مختلف با قلیان می‌کند، خطرات استنشاق منوکسیدکربن را به جان می‌خرد و خود را مستعد ابتلا به سرطان می‌کند؛ سرطان ریه، سرطان مری، بیماری مزمن انسداد ریه، حملات آسم، سرطان دهان، سرطان‌ مثانه، سرطان معده و… از عوارض روی‌آوردن به قلیان یاد شده است.

حال تصور کنید دود قلیان که از طریق مخاط دهان و حنجره وارد بدن افراد می‌شود، ویروس کرونا را هم با خود داشته باشد.

این شرایط چه احساسی را در شما پدید می‌آورد؛ دچار فروپاشی روحی می‌شوید یا همین لحظه بزرگ‌ترین تصمیم زندگی‌تان را می‌گیرید و به کمپین نه به تنباکو می‌پیوندید؟

واقعا چاق‌کردن قلیان با کرونا و در شرایط اضطراری کنونی چه لطفی دارد؟ زندگی آن‌قدر سرگرمی‌های متنوع دارد که فریب دودهای حلقوی و رقصنده با مرگ را نخوریم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.