گرسنگی در انتظار بیش از 22میلیون افغانستانی

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ هشدار داد

بر اساس گزارش آی‌پی‌سی، 22میلیون افغانستانی در بازه زمانی آذر تا اسفند ماه سال‌جاری دچار بحران یا گرسنگی شدید خواهند بود. مدیر عملیات کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ بعد از بازدید 6 روزه از افغانستان خواستار یافتن راه‌های خلاقانه برای نجات میلیون‌ها افغانستانی از گرسنگی و قحطی شد.

به گزارش نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از افغانستان، دومنیک استیلهارت، مدیر عملیات کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ اظهار داشت تحریم‌هایی که قرار بود حاکمان کابل را تنبیه کند، اکنون بدل به مانعی برای میلیون‌ها نفر در مسیر دستیابی به ضروریاتی شده که برای بقا به آنها نیازمندند.

استیلهارت گفت جامعه بین‌المللی در شرایطی که افغانستان در لبه پرتگاه یک فاجعه ساخته دست بشر است، از این کشور روی برگردانده است.

به گفته او تحریم‌های بانکی هم اقتصاد این کشور را در وضعیت سقوط قرار داده و هم امکان کمک‌های دوجانبه را محدود کرده است.

او با اشاره به اینکه پنج ماه است کارکنان بخش عمومی حقوق دریافت نکرده‌اند، گفت این افراد اکنون پولی برای خرید غذا ندارند و در نتیجه فرزندان‌شان گرسنه می‌مانند و به شدت لاغر می‌شوند و نهایتا می‌میرند.

استیلهارت که به بیمارستان میرویس رفته بود، گفت که تعداد کودکانی که دچار ذات‌الریه، اسهال و ازدست‌دادن آب بدن می‌شوند، در مقایسه با مرداد ماه امسال بیش از دو برابر شده است.

او با اشاره به فرا رسیدن زمستان نسبت به بحران جدی غذا در این کشور هشدار داد.

بر اساس گزارش آی‌پی‌سی،  22میلیون افغانستانی در بازه زمانی آذر تا اسفند ماه سال‌جاری دچار بحران یا گرسنگی شدید خواهند بود.

خشکسالی و فروپاشی اقتصادی باعث افزایش سوءتغذیه در این کشور شده و گرانی مواد غذایی، پروتیین و سایر مواد مغذی را از سفره مردم بیرون رانده است.

صلیب‌سرخ جهانی از این هفته پشتیبانی از 18 بیمارستان منطقه‌ای و استانی در افغانستان را آغاز کرده است. قرار است این پشتیبانی برای 6 ماه ادامه پیدا کند.

استیلهارت از کشورهای جهان خواست با افغانستان کار کنند تا به این ترتیب از فروپاشی کامل خدمات اساسی مانند بهداشت و آموزش جلوگیری شود.

او همچنین خواستار آن شد که ملاحظات سیاسی در مسیر اقدامات بشردوستانه قرار نگیرد و یافتن راه‌حلی سیاسی برای جلوگیری از عواقب بشردوستانه غیرقابل جبران را ضروری دانست.

مدیر عملیات کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ همچنین با اشاره به موانع ارسال کمک‌های بشردوستانه در مسیر کشورها و بانک‌ها خواهان مستثنی‌کردن سازمان‌های بی‌طرف بشردوستانه از این موانع شد.

او ضمن تاکید بر افزایش عملیات بشردوستانه صلیب‌سرخ جهانی اذعان کرد که نیازهای به تعویق افتاده و فعلی این کشور فراتر از ظرفیت هر سازمان بشردوستانه‌ای است و بر اساس گزارش آی‌پی‌سی، 22میلیون افغانستانی در بازه زمانی آذر تا اسفند ماه سال‌جاری دچار بحران یا گرسنگی شدید خواهند بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.