راز سرقت‌های میلیاردی از خانه‌های پایتخت

3 سارق حرفه‌ای در 2 پرونده جداگانه گرفتار پلیس شدند

پلیس آگاهی پایتخت راز دو پرونده سرقت‌های میلیاردی از خانه‌ها را فاش کردند. آنها سه سارق حرفه‌ای خانه‌های پایتخت را گرفتار کردند. دزدانی که با ترفندها و شگردهای خاصی، خانه‌ها را هدف سرقت‌های سریالی خود قرار می‌دادند. دو نفر از آنها با ایجاد طرح دوستی با مالباختگان وارد خانه‌ها شده و دست به سرقت‌های بزرگ می‌زدند. یکی دیگر از سارقان دستگیرشده نیز از خانه‌های غرب پایتخت 2میلیارد تومان پول و طلا برده است. دو نفر از سارقان نیز تحت تعقیب پلیس آگاهی هستند.

نخستین پرونده مربوط به شانزدهم تیرماه امسال است. آن روز پرونده‌ای با موضوع سرقت منزل در کلانتری 110 شهدا تشکیل شد. پرونده برای پی‌جویی قضائی به  پایگاه ششم پلیس آگاهی ارجاع شد.

محتویات پرونده و اظهارات شاکی حاکی از آن بود که ساعت 03:00 بامداد سیزدهم تیر ماه  شاکی خانه خود را در آدرس خیابان هفده شهریور، به قصد مسافرت ترک می‌کند. او پس از دو روز به محل سکونت خود مراجعه و مشاهده می‌کند اسباب و اثاثیه خانه به هم ریخته است. سارق یا سارقان با ورود به داخل آپارتمان شاکی اقدام به سرقت اموالی از قبیل طلاجات، پول نقد، اسناد ملکی، چند چک و غیره به ارزش تقریبی 400میلیون تومان از داخل گاوصندوق خانه کرده‌اند.

با اعلام این شکایت موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان تیم مبارزه با سرقت منزل پایگاه قرار گرفت. در این راستا ضمن تحقیق جامع از مالباخته، ماموران پلیس برای انجام تحقیقات میدانی به محل سرقت رفتند. بر اساس مشاهدات صورت‌گرفته این فرضیه برای کارآگاهان متصور شد که سارقان با اطلاع از عدم‌حضور ساکنان و محل نگهداری اموال مسروقه در گاوصندوق با در اختیار داشتن کلید به داخل خانه وارد شدند. آنها پس از سرقت با صحنه‌سازی و به هم ریختن لوازم و سرقت اقلام خرد از جمله تلویزیون و لپ‌تاپ سعی در به تصویر کشیدن حرفه‌ای‌بودن سرقت را داشته‌اند.

ردپای سارقان آشنا

در راستای کشف حقیقت و زوایای پنهان پرونده در بررسی کارشناسی ردپایی از سارقان به دست آمد. همچنین با پرس‌وجو از همسایگان و شاهدان حاضر در محل مشخص شد یک روز پس از خروج مالباخته دو نفر جوان در مجتمع محل سکونت تردد داشته و وسایلی را داخل پتو مخفی کرده و از آن مکان انتقال داده‌اند.

با اخذ مشخصات فیزیکی و ظاهری دقیق افراد دیده شده و ارایه آن به شاکی و خانواده، هویت متهمان به اسامی امید و کسری که هر دو از دوستان پسر شاکی بودند، شناسایی شد. از فرزند شاکی نیز تحقیق به عمل آمد. او گفت که متهمان از دوستان صمیمی او بودند که به دفعات به خانه آنها تردد ‌کرده و بعضا در زمان مسافرت‌های طولانی‌مدت خانواده به بهانه ماندن نزد او چند شبانه‌روز در آنجا حضور داشته‌اند. این پسر نیز به لحاظ اطمینانی که به متهمان داشته، کلید را در اختیار آنان قرار داده تا هنگام خروج از خانه در را قفل کنند.

تحقیقات کارآگاهان روی افراد مظنون متمرکز و با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین و علمی کشف جرم ارتکاب سرقت توسط امید و کسری برایشان محرز شد.

پس از هماهنگی‌های قضائی متهمان در مخفیگاه‌شان دستگیر شدند. متهمان گفتند: «با اطلاع از نبود شاکی در خانه و با پیشنهاد و همدستی کسری موقعیت را مناسب تشخیص دادیم. با استفاده از کلید یدکی که در اختیار داشتیم، وارد خانه شاکی شده و اموال را پس از سرقت در انباری خانه کسری مخفی کردیم.»

سرهنگ «سیدقاسم موسوی‌فر» رئیس پایگاه ششم پلیس آگاهی پایتخت با اعلام این خبر گفت: «با ارجاع پرونده مشابه دیگری به همین شیوه متهمان به هر دو سرقت مشابه اعتراف کردند. سارقان پس از تکمیل تحقیقات پلیسی برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.»

سارقان حرفه‌ای غرب تهران

دومین پرونده نیز مربوط به دستگیری سارقان هنگام دزدی از یک خانه بود. یکی از سارقان محتویات منازل در غرب تهران در عملیات پلیسی دستگیر شد. دو نفر دیگر نیز متواری شدند.

این پرونده با وقوع سرقت‌های متوالی در غرب تهران روی میز ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت. با وقوع این دزدی‌های سریالی، موضوع رسیدگی به پرونده در دستور کار تیم عملیات کلانتری 137 نصر قرار گرفت.

با رصدهای اطلاعاتی و تحقیقات محلی مشخص شد که راننده و دو سرنشین یک خودرو سواری پراید، سرقت را انجام داده‌اند.

ماموران کلانتری 137 نصر پس از دریافت این اطلاعات مهم در راستای دستگیری سارقان گشت‌زنی‌های شبانه‌روزی را آغاز کردند. تا اینکه جمعه شب گذشته، متهمان را هنگام سرقت از یک خانه مشاهده کردند.

متهمان پس از مشاهده گشت انتظامی کلانتری از محل متواری شدند. در یک تعقیب و گریز پلیسی یکی از سارقان پس از شلیک چند تیر هوایی دستگیر و به کلانتری منتقل شد. دو نفر از سارقان متواری شدند. همچنین در تحقیقات مشخص شد خودرو پراید چندی قبل از مرکز تهران سرقت شده است. متهمان سابقه‌دار نیز تحت تعقیب پلیس آگاهی بودند.

متهم  پس از انتقال به کلانتری در بازجویی‌ها به جرم خود مبنی‌بر سرقت منزل به ارزش 20میلیارد ریال با همکاری همدستانش در غرب تهران اعتراف کرد.

سرهنگ «جلیل موقوفه‌ای» رئیس پلیس پیشگیری پایتخت با اعلام این خبر گفت: «شناسایی و دستگیری دو سارق متواری در دستور کار این پلیس قرار دارد. همچنین تحقیقات پلیسی کشف جزئیات پرونده ادامه دارد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.