«اومیکرون» در نقاط مختلف جهان پدیدار می‌شود

کشورها با ظهور این نوع تازه از کووید به محدودیت‌های جدید متوسل شده‌اند

در سراسر جهان موارد ابتلا به کرونای میکرون در حال شناسایی است. این نوع ابتدا B.1.1.529 نامیده شد. روز سه‌شنبه (23 نوامبر) شناسایی شد و به‌دلیل جهش‌های متعدد که ممکن است منجر به فرار از مصونیت شود، نگران‌کننده است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را نوع نگران‌کننده (VOC) تعیین کرد. این نوع تازه کرونا اومیکرون (Omicron) نام‌گذاری شد.

موارد ابتلا به کرونای جدید اومیکرون (Omicron) در سراسر جهان شناسایی می‌شود. اومیکرون تاکنون در اتریش، استرالیا، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، جمهوری چک، اسراییل، بلژیک و هلند شناسایی شده است. کشورها در پی ظهور این نوع تازه محدودیت‌های جدید سفر  اِعمال کرده‌اند.

مقامات فرانسه روز جمعه پروازهای ورودی از هفت کشور جنوب آفریقا را به حالت تعلیق درآوردند، اگرچه نوع جدید هنوز در فرانسه شناسایی نشده است. اتحادیه اروپا محدودیت سفر برای هفت کشور در جنوب آفریقا -بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، موزامبیک، نامیبیا، آفریقای جنوبی و زیمبابوه – وضع کرده، در حالی که ایالات متحده و کره‌جنوبی این کشورها و مالاوی را هدف قرار داده‌اند.

بریتانیا سفر به این هشت کشور و آنگولا و زامبیا را محدود کرده است. اسراییل شدیدترین ممنوعیت جهان را تا به امروز اِعمال و پس از تایید یک مورد ابتلا به اومیکرون، مرزهای خود را به مدت 14 روز به روی همه خارجی‌ها مسدود کرد.

در بریتانیا مقررات استفاده از ماسک در حمل‌ونقل عمومی به‌شدت اِعمال خواهد شد. Photograph: Victoria Jones/PA

13 اومیکرونی در هلند

با وجود ممنوعیت‌های سفر، واضح بود که ویروس با وجود ممنوعیت پرواز از مرزها عبور می‌کند: 61 مسافر از بیش از 500 مسافر دو پرواز از کشورهای جنوب آفریقا به هلند روز شنبه کرونا مثبت و در آمستردام قرنطینه شدند. مقامات هلندی گفتند که نوع اومیکرون احتمالا در برخی از آن 61 مسافری که آزمایش آنها مثبت بوده است، یافت می‌شود.

حالا مقامات هلندی 13 مورد ابتلا به اومیکرون را تایید کرده و می‌گویند ممکن است موارد بیشتری نیز وجود داشته باشد. به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات بهداشت عمومی هلند یکشنبه تایید کردند که تاکنون آزمایش کرونای 13 نفر که روز جمعه با پروازهایی از آفریقای جنوبی وارد هلند شدند، مثبت و از نوع اومیکرون تشخیص داده شده است. موسسه ملی بهداشت عمومی (RIVM) در بیانیه‌ای اعلام کرد که نوع جدید ممکن است در نمونه‌های آزمایشی بیشتری هم یافت شود.

2 مورد ابتلا به اومیکرون در استرالیا

مقامات بهداشتی در  ایالت نیو ساوت ولز استرالیا تایید کردند دو مسافر خارجی به نوع جدید اومیکرون آلوده شده‌اند. هر دو مسافر شامگاه شنبه از جنوب آفریقا وارد شدند و تحت آزمایش قرار گرفتند. هر دو مورد بدون علامت و در مراکز درمانی ویژه ایزوله هستند و هر دو کاملا واکسینه شده‌اند.

جو بایدن در نانتاکت با رسانه‌ها صحبت می‌کند. Photograph: Tasos Katopodis/Reuters

«چیز زیادی از اومیکرون نمی‌دانیم»

کاخ سفید شنبه اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری و کامالا هریس، معاونش از آخرین وضعیت نوع جدید ویروس کرونای اومیکرون مطلع شده‌اند. بایدن که روز شکرگزاری را با خانواده خود در نانتاکت، ماساچوست می‌گذراند، روز جمعه به خبرنگاران گفت: «ما چیز زیادی در مورد این نوع نمی‌دانیم، جز اینکه نگرانی بسیاری برانگیخته و به نظر می‌رسد به سرعت در حال گسترش است.»

اومیکرون که نخستین‌بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، کشورهایی از جمله ایالات متحده را به اِعمال محدودیت‌های مسافرتی درباره آن کشور و کشورهای دیگر در آن منطقه واداشت.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های فدرال اعلام کرد تا به امروز هیچ موردی از اومیکرون در ایالات متحده شناسایی نشده است.

دکتر آنتونی فائوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی ایالات متحده و مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید، روز شنبه به NBC گفت که اگر این نوع قبلا به ایالات متحده آمده باشد، تعجب نخواهد کرد. هریس در پاسخ به سوالی درباره اقدامات بعدی برای مقابله با تهدید اومیکرون، به خبرنگاران گفت در حال حاضر ما آنچه لازم است، انجام داده‌ایم.

کاخ سفید گفت مقامات ارشد بهداشتی و تیم پاسخگویی به کووید در حال نظارت بر آخرین به‌روزرسانی‌های اومیکرون هستند و به‌طور منظم با مقامات سراسر جهان در تماسند.

موارد ابتلا به کرونای جدید در سراسر جهان شناسایی می‌شود. اومیکرون تاکنون در اتریش، استرالیا، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، جمهوری چک، بلژیک و هلند و … شناسایی شده است. کشورها در پی ظهور این نوع تازه محدودیت‌های جدید سفر  اِعمال کرده‌اند.

اومیکرون در بریتانیا؛ ماسک اجباری شد!

دولت بریتانیا محدودیت‌های جدیدی برای مبارزه با اومیکرون اِعمال می‌کند، در حالی که نخستین موارد ابتلا در این کشور شناسایی شده است.

بوریس جانسون ابراز «اطمینان مطلق» کرده است که مردم امسال نسبت به سال گذشته از کریسمس بهتری لذت خواهند برد، با وجود اِعمال مجدد مجموعه‌ای از محدودیت‌ها -از جمله پوشیدن اجباری ماسک- برای مبارزه با نوع جدید و بسیار قابل انتقال اومیکرون.

ساعاتی پس از گزارش دو مورد ابتلا به نوع جدید در بریتانیا -در ناتینگهام و اسکس- نخست‌وزیر روز شنبه تلاش کرد ترس‌ها در مورد چشم‌انداز قرنطینه قریب‌الوقوعی دیگر را فروبنشاند.

جانسون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پاتریک والنس، مشاور ارشد علمی انگلیس و کریس ویتی، مقام ارشد پزشکی گفت مردم در انگلیس ملزم به استفاده مجدد از ماسک در وسایل نقلیه عمومی و فروشگاه‌ها هستند. داونینگ استریت بعدا تایید کرد که استفاده از ماسک در فروشگاه‌ها و وسایل نقلیه عمومی از «هفته آینده» اجباری می‌شود.

چهار کشور دیگر -مالاوی، موزامبیک، زامبیا و آنگولا- به فهرست ممنوعیت پرواز بریتانیا اضافه شدند که اکنون شامل 10 کشور است.

وقتی از جانسون پرسیده شد مردم چقدر باید نگران باشند و آیا باید برنامه‌های کریسمس خود را تغییر دهند، او گفت هنوز چیزهای بسیاری در مورد نوع جدید ناشناخته است، اما او مطمئن بود بریتانیا به‌دلیل برنامه‌های موفق واکسن و تقویت‌کننده، در موقعیت بسیار قوی‌تری نسبت به سال گذشته قرار دارد.

اعتقاد بر این است که اولین موارد ابتلا به اومیکرون در این کشور به سفر از جنوب آفریقا مرتبط‌ هستند.

دوز سوم برای زیر 40 ساله‌ها

پروفسور آنتونی هارندن، معاون کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی بریتانیا  (JCVI) گفت با ظهور نوع اومیکرون باید انتظار داشت زیر 40 ساله‌ها دوز تقویت‌کننده را زودتر از آنچه قبلا تصور می‌شد، دریافت کنند. در مورد اینکه آیا افراد بالای 18 سال برای دریافت تقویت‌کننده زودتر دعوت می‌شوند یا خیر، او اضافه کرد به افراد 18 تا 39 ساله زودتر از آنچه قبلا پیش‌بینی می‌کردیم، دوز تقویت‌کننده ارایه خواهد شد.

در حالی که غرفه‌ها در بازار کریسمس در اینسبروک، اتریش بسته‌اند، درخت کریسمس چراغانی شده. اتریش تا 12 دسامبر در قرنطینه است و به‌تازگی اولین مورد اومیکرون را شناسایی کرده است. Photograph: Michael Probst/AP

اتریش و نخستین مورد ابتلا به اومیکرون

رویترز گزارش داد اتریش نخستین مورد مشکوک به نوع جدید کرونا، اومیکرون را در تیرول (Tirol) شناسایی کرده است.

مقامات تیرول اعلام کردند آزمایش کووید-19 مسافری که هفته گذشته از آفریقای‌جنوبی بازگشته بود، با نشانه‌هایی از نوع جدید، مثبت شد، هرچند تایید آن نیاز به توالی‌یابی بیشتر در روزهای آینده دارد.

اتریش پیش از این، دوشنبه گذشته با چهارمین قرنطینه ملی ویروس کرونا، زندگی عمومی را متوقف کرده بود و به اولین کشور اروپای غربی تبدیل شد که این اقدام ناخوشایند را در پاییز امسال به‌دلیل افزایش موارد ابتلا به کووید-19 دوباره اِعمال کرد.

منابع: گاردین- نیویورک‌تایمز

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.