مشکل ترانزیت و گاز با ترکمنستان حل شد

رئیسی: سطح روابط با تاجیکستان سه برابر افزایش یافته است

رئیس‌جمهور با تشریح برنامه‌ها و دستاوردهای سفر به ترکمنستان اظهار امیدواری کرد نتایج این سفر در عرصه عمل موجب ارتقاء سطح روابط و همکاری های کشورمان با کشورهای همسایه باشد.

شهروند آنلاین: سید ابراهیم رئیسی یکشنبه شب پس از بازگشت از سفر به ترکمنستان به منظور شرکت در اجلاس سران اکو گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از موسسین سازمان اکو پیام های مختلفی داشت و در این نشست همه اعضای این سازمان منطقه‌ای بر افزایش روابط اقتصادی کشورهای عضو تاکید داشتند.
رئیس‌جمهور گفت: دستاوردها و موفقیت هایی که سازمان همکاری اقتصادی تاکنون داشته، کافی نیست و باید گام‌های بلندتری در مسیر توسعه همکاری‌های اقتصادی برداشته شود.

رئیس جمهور با اشاره به دیدارهای دوجانبه با سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس اکو اظهار داشت: مهمترین محور گفت‌وگو با روسای جمهور استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری بود.

رئیسی تحولات افغانستان را از دیگر محورهای گفت‌وگو با سران کشورها دانست و گفت: در گفت‌وگوهای خود بر استقرار حکومت فراگیری که بتواند همه اقوام و گروه‌های سیاسی افغانستان را نمایندگی کند، تاکید کردیم چرا که استقرار چنین حکومتی، می تواند هم برای افغانستان امنیت ساز باشد و هم نگرانی کشورهای همسایه افغانستان را برطرف کند.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار و گفت‌وگو با رئیس جمهور ترکمنستان اظهار کرد: موضوع محوری در این دیدار توسعه روابط اقتصادی و رفع مشکل ترانزیت و گاز بود که این موضوعات حل و فصل شد و قرار شد مسئله ترانزیت به گونه ای حل شود که ارتباط با کشورهای مختلف تسهیل شود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: موضوع گاز هم که دچار وقفه شده بود مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به انعقاد قرارداد منتهی شد و امیدواریم پس از این هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود نداشته باشد.

رئیسی خاطرنشان کرد: احساس ما در نشست با سران کشورها این بود که بین جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورها مسائلی وجود دارد که در جریان دیدار و گفت‌وگوها بسیاری از این مسائل به راحتی حل و فصل شد

رئیس‌جمهور افزود: به عنوان مثال پس از سفر به تاجیکستان و دیدار و گفت و گو با رئیس جمهور این کشور، سطح تبادلات و روابط تجاری و اقتصادی ایران با تاجیکستان حدود سه برابر افزایش یافته است.

رئیسی تاکید کرد: سیاست همسایگی، دولت جواب داده است و باید همچنان بر تداوم توسعه روابط با کشورهای همسایه پافشاری کرده و زمینه فعالیت تجار و فعالان اقتصادی را با این کشورها از نظر سیاسی تسهیل کنیم.

رئیسی با اشاره به دیدار با بازرگانان و تجار و فعالان اقتصادی در ترکمنستان اظهار کرد: در این نشست فعالان اقتصادی مشکلات جدی خود را مطرح کردند و برای رفع این مشکلات انعقاد قرارداد گازی و رفع مشکل ترانزیت، می تواند شرایط مناسبی برای فعالیت تجار و بازرگانان در ترکمنستان فراهم کند و دستگاه‌های دیگر نیز باید مشکلات تجار بازرگانان را پیگیری و برطرف کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.