تو در این زمان خواهی مرد و به جهنم خواهی رفت!

ادامه ترک‌تازی کره‌ای‌ها در دنیای سریال‌سازی

منتقدان «عازم جهنم» را تفسیری زیرکانه از مرگ، خطا، گناه و بخشش در زندگی انسان‌ها نامیده‌اند.

شهروندآنلاین: درست در روزهایی که دنیا حواسش به اعدام یک جوان اهل کره‌شمالی به خاطر قاچاق سریال «بازی مرکب» بود؛ جنوبی‌ها با یک سریال جدید ترسناک رکورد این سریال را شکستند. سریال رکوردشکن «عازم جهنم» نام دارد. یک فانتزی ترسناک که با صدرنشینی در فهرست سریال‌های پربازدید نتفلیکس خود را یک‌شبه به یک پدیده جهانی تبدیل کرده است.

پادشاهی کره‌ای‌ها

منبع اقتباس سریال «عازم جهنم»
منبع اقتباس سریال «عازم جهنم»

ترک‌تازی کره‌ای‌ها همچنان ادامه دارد. چه در دنیای سینما، چه در وادی موسیقی و البته چه در سریال‌سازی! هنوز زیاد از آن روزی نگذشته که فیلم «پارازیت» در مراسم کن و بعدتر هم در اسکار تقریبا تمام جوایز مهم آکادمی را به خود اختصاص داد. در دنیای موسیقی هم کی‌پاپ و نماینده جهانگیرش گروه «بی‌تی‌اس» سال‌هاست که سلطنتی بی‌جانشین به راه انداخته‌اند و با تماشاگران و فروش‌های میلیونی‌شان دنیا را تسخیر کرده‌اند…

حالا در زمینه سریال‌سازی هم شاهد تکرار این بازی هستیم: هنوز دو ماه از داستان شگفت‌انگیز رکوردشکنی سریال «بازی مرکب» نگذشته. سریالی که کمتر کسی در دنیاست که آن را ندیده باشد. سریالی که علاوه بر دریافت نقدهای بسیار مثبت، در بیش از 90 کشور دنیا نیز یکی از پربیننده‌ترین مجموعه‌های نتفلیکس بود و در پایان هفته چهارم انتشار نیز با بیش از ۱۱۱میلیون بیننده، رکورددار دنیا شد و از سریال «بریجرتون» که در مدت زمان مشابه ۸۲میلیون بیننده داشت، جلو زد و عنوان «پربیننده‌ترین سریال نتفلیکس» را به خود اختصاص داد.

جالب این‌ است که موفقیت «بازی مرکب» برای کره‌ای‌ها پایان بازی نبود و بازی برایشان ظاهرا همچنان ادامه داشت. این بار با سریالی دیگر به نام «عازم جهنم» که سنت رکوردشکنی‌های زود به‌ زود و کوتاه‌مدت سریال‌ها را ادامه داده و کمتر از دو ماه بعد از «بازی مرکب» با شمار شگفت‌انگیز بینندگان و گردش مالی عجیب‌وغریبش دنیا را یک بار دیگر متوجه کره‌جنوبی کرده است. اتفاقی که می‌توان آن را تعبیر رویا یا پیش‌بینی معاون بخش تامین محتوای نتفلیکس نامید که با اشاره به اسکار «پارازیت» و محبوبیت گروه‌های کی‌پاپ «بی‌تی‌اس» و «بلک‌پینک» گفته بود که «مردم دنیا عاشق داستان‌ها، هنرمندان و فرهنگ کره‌ای خواهند شد» و بر همین اساس بنا بر یک سرمایه‌گذاری ۵۰۰میلیون دلاری برای تامین محتوای کره‌ای گذاشته بود.

«عازم جهنم»

«عازم جهنم» یک مجموعه تلویزیونی کره‌ای به کارگردانی یون سانگ-هو بر پایه وب‌تون به همین نام از خودش درباره انسان‌های گناهکاری است که بعد از آگاهی از تاریخ و ساعت مرگ خود به خشن‌ترین شکل ممکن به قتل می‌رسند. سریال نیز به عنوان محصولی از نتفلیکس که از این وب‌تون اقتباس شده، داستان جمعی از فرشتگان فراطبیعی را روایت می‌کند که از ناکجاآبادی که ظاهرا جهنم است، به نسخه فانتزی زمین اعزام می‌‌شوند تا انسان‌ها را به جهنم بفرستند. داستانی که می‌تواند دارای ابعاد مذهبی- معناگرا نیز به شمار آید. به هر حال در این سریال موجودات ماورایی به یکباره به‌صورت وهم‌آلود پیش‌بینی خود را از تاریخ و زمان دقیق مرگ ساکنان گناهکار یک شهر آرام بر زبان آورده و سپس ناگهان موجودات دیگری در برابر فرد گناهکار ظاهر شده و او را به جهنم می‌برند…

«عازم جهنم» که نخستین درام کره‌ای بود که در فستیوال تورنتو حضور پیدا می‌کرد و قسمت آزمایشی‌اش نخستین‌بار در همان جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۲۱ در بخش مجموعه‌های تلویزیونی ساعات پربیننده به نمایش درآمد؛ در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱ از نتفلیکس منتشر شد و دقیقا فردای انتشار تبدیل به پربازدیدترین مجموعه نتفلیکس در جهان شد و از «بازی مرکب» پیشی گرفت. گفتنی است که فصل اول سریال «عازم جهنم» در ۶ قسمت ساخته شده و هنوز اطلاعات دقیقی درباره زمان ساخت و انتشار فصل دوم این سریال منتشر نشده است.

یک سریال عالی

فارغ از رکوردشکنی «عازم جهنم» در زمینه تعداد بینندگان و دریافت عنوان پربازدیدترین سریال نتفلیکس؛ این سریال در میان منتقدان نیز محبوبیت عجیب‌وغریبی به دست آورده و از این نظر نیز مسیر موفقیت «بازی مرکب» را ادامه داده است. تا جایی که در سایت «راتن‌تومیتوز» به عنوان جدی‌ترین سایت نقد فیلم و سریال؛ «عازم جهنم» نظر مثبت صددرصد منتقدان حرفه‌ای سایت و 73درصد آرای مثبت کاربران سایت را به دست آورده است. این سریال از نظر منتقدان نمره 8 (از 10) را به دست آورده است.

منتقد گاردین درباره «عازم جهنم» گفته: «این سریال به طرز عجیبی سریال خوبی است؛ حتی بهتر از بازی مرکب و شاید بهتر از خیلی از سریال‌هایی که تا به امروز به نمایش درآمده‌اند.»

منتقد لس‌آنجلس تایمز هم به ریشه‌های سریال «عازم جهنم» پرداخته: «مسأله‌ای که در این سریال مطرح می‌شود که تو در این زمان خواهی مرد؛ مستقیما از فیلم حلقه برگرفته شده است، اما لحن این سریال بیشتر به سریال‌هایی چون بازماندگان و بازگشته‌ها نزدیک است که آنها نیز به ضعف انسان‌ها در مقابله با حوادث غیرمترقبه آخرالزمانی پرداخته‌اند. اما با این حال به نظر می‌رسد عازم جهنم بهتر از دو سریال دیگر توانسته ضعف‌های انسانی و زمان اندک باقیمانده تا نابودی کامل این دنیا را به تصویر کشد.»

منتقد سایت راجر ایبرت نیز  به سریال «عازم جهنم» نگاه مثبتی داشته و نوشته که «این سریال تلفیقی از وحشتی بزرگ با هدفی تفکربرانگیز درباره گناه است.» این منتقد همچنین ادعا کرده که «شاید هیولاهای خشم سریال عجیب و غیرقابل باور باشد، ولی جنون و وحشت سریال کاملا باورپذیر است.»

نویسنده نیویورک‌تایمز هم «عازم جهنم» را «روایتی پیوسته از وحشت و جنایت» نامیده و البته «تفسیری زیرکانه از مرگ، خطا، گناه و بخشش در زندگی انسان‌ها»…

پربازدیدهای نتفلیکس

نتفلیکس هفته گذشته جدول پربازدیدهای خود را منتشر کرد که در آن سریال «عازم جهنم» رتبه اول سریال‌های نتفلیکس را به‌ خود اختصاص داده و سریال‌های «بازی مرکب»، «نارکوس: مکزیک» و «کابوی بیباپ» نیز به‌ترتیب در رده‌های دوم، سوم و چهارم جدول قرار گرفته‌اند…

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.