کارگروه تحریم‌ها شروع به‌کار کرد

باقری: جمع‌بندی ۶ دور مذاکرات قبلی یک پیش‌نویس است نه یک توافق

رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران با ۱+۴ گفت: آنچه از ۶ دور مذاکرات قبلی پیش روی ماست یک پیش‌نویس است نه یک توافق و پیش‌نویس محل مذاکره است

شهروند آنلاین: نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام به ریاست مشترک علی باقری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با حضور هیأت‌های ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا عصر روز دوشنبه برگزار شد.

هیأت ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسأله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران با ترکیبی حقوقی‌-اقتصادی در این جلسه حضور یافته است.

دو معاون دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی‌ودارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی از جمله اعضای هیأت ایرانی حاضر در نشست وین بودند.

 باقری : تا وقتی در مورد همه‌چیز توافق نشده باشد در مورد هیچ‌چیزی توافق نشده است

علی باقری پس از نشست روز دوشنبه ایران و ۱+۴ در جمع خبرنگاران گفت: «در نشست امروز دو دستور کار داشتیم، یکی درباره وضعیت اجرای برجام و دیگری چشم‌انداز اعضا به وضعیت پیش رو به‌ویژه مذاکرات بود. هرکدام از کشورها دیدگاه خود را بیان و ایران هم تصریح کرد که عامل وضعیت کنونی، اقدام آمریکا در نقض برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و خروج از برجام است و سایر اعضا هم بر این موضع تاکید داشتند.»

او ادامه داد: «نکته دیگر که در نشست تاکید شد، بحث استمرار این وضعیت است، یعنی سیاست فشار حداکثری آمریکا که در پی خروج آمریکا از برجام علیه ایران اتخاذ شد ادامه دارد در حالی که دولت فعلی با سیاست‌های قبلی مخالفت داشته و دارد.»

رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران با ۱+۴ گفت: «آنچه از ۶ دور مذاکرات قبلی پیش روی ماست یک پیش‌نویس است نه یک توافق و پیش‌نویس محل مذاکره است.» علی باقری در این ارتباط ادامه داد: «تا وقتی در مورد همه‌چیز توافق نشده باشد در مورد هیچ‌چیزی توافق نشده است.»

او افزود: «بر این اساس همه مباحثی که در ۶ دور گفت‌وگوهای وین به یک جمع‌بندی رسیده قابل مذاکره است و این مورد اذعان همه طرف‌های گفت‌وگو در نشست روز دوشنبه هم بود.»

اولیانوف: گفت‌وگوها بسیار موفقیت‌آمیز آغاز شدند

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین با اشاره به پایان یافتن نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که مذاکرات کاملا موفقیت‌آمیز آغاز شده‌ است.

 میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز دوشنبه در توییتی نوشت: «نشست کمیسیون مشترک برجام تمام شد. شرکت‌کنندگان توافق کردند که گام‌های فوری بیشتری طی هفتمین دور مذاکرات – که آغاز کاملا موفقیت‌آمیزی داشته است – اتخاذ کنند.»

انریکه مورا: روز اول، کارگروه تحریم‌ها 

انریکه مورا پس از پایان نشست افتتاحیه کمیسیون برجام در وین در جمع خبرنگاران گفت: «مذاکرات برای دو روز آینده ادامه دارد.»

انریکه مورا در ادامه گفت: «کارگروه تحریم‌ها فردا شروع به‌کار می‌کند؛ کارگروه هسته‌ای هم در روز بعد.»

او افزود: «ایران پذیرفته است که بر اساس شش دور اول مذاکرات، کار جلو برود، اما می‌خواهد «حساسیت‌های سیاسی» دولت جدید تهران در مذاکرات گنجانده شود.»

مورا در پاسخ به اینکه انتظار و تصور جلسه وزرای خارجه را می‌توان داشت، گفت: «نه به این‌ زودی‌ها.»

او در بخشی از سخنانش گفت از اینکه به وین بازگشتیم خوشحالم. حس فوریتی برای بازگرداندن برجام به جایگاه خود وجود دارد اما هیچ بازه زمانی مقطوعی برای آن وجود ندارد.

او ادامه داد: «من نسبت به مذاکرات نه خوشبین و نه بدبین هستم. من دیدگاه مثبتی نسبت به این دارم که تمامی هیأت‌ها عزم خود برای تعامل را ابراز کردند.آنها درک می‌کنند که رفع تحریم‌ها در ازای تعهدات میسر خواهد شد و آنها( ایران)  موافقند که به گفت‌وگو درخصوص تعهدات هسته‌ای ادامه دهند.»

رایزنی سه‌جانبه چین، روسیه و آمریکا در پایان روز اول مذاکرات وین 

نمایندگان روسیه، چین و آمریکا حاضر در مذاکرت برجامی وین شامگاه دوشنبه و بعد از پایان روز نخست نشست کمیسیون مشترک برجام، در دیداری سه‌جانبه به گفت‌وگو و تبادل‌نظر درخصوص جلسه امروز ایران و گروه ۱+۴ پرداختند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در توییتی نوشت که وی به همراه وانگ‌کوان، مذاکره‌کننده ارشد چین در مذاکرات وین و رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران ملاقاتی سه‌جانبه داشته‌اند.

اولیانوف نوشت که در ملاقات سه‌جانبه هیأت‌های روسیه، چین و آمریکا، درخصوص دور تازه مذاکرات وین درباره برجام گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد.

این دیپلمات روس خاطرنشان کرد که در این ملاقات، سه طرف بر عزم مشترک برای نهایی‌سازی موفقیت‌آمیز مذاکرات تاکید کردند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.