کار کووید با ما تمام نشده، «اومیکرون» در کمین است!

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید کرونای اومیکرون خطر جهانی بسیار بالایی دارد و هیچ کشوری ایمن نیست

رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت تهدید نوع بسیار جهش‌یافته اومیکرون نشان می‌دهد جهان در چه وضعیت خطرناک و متزلزلی قرار دارد و هشدار داد تا زمانی که همه کشورها به واکسن‌ دسترسی نداشته باشند، پاندمی پایان نخواهد یافت. تدروس تاکید کرد که «کشورهای کم‌درآمد فقط 0.6درصد از واکسن‌های کووید در جهان را دریافت کرده‌اند و کشورهای گروه 20 (G20) 80درصد». اطلاعات کمی در مورد اومیکرون، فراتر از تعداد زیادی جهش وجود دارد. حداقل هفته‌ها طول می‌کشد تا دانشمندان بتوانند با اطمینان درباره آن بگویند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌گوید که نوع جدید کرونا موسوم به  اومیکرون (Omicron) خطر جهانی بسیار بالایی دارد.

رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت تهدید ناشی از نوع بسیار جهش‌یافته اومیکرون نشان می‌دهد جهان در چه وضعیت خطرناک و متزلزلی قرار دارد و هشدار داد تا زمانی که همه کشورها به واکسن‌ها دسترسی نداشته باشند، این بیماری همه‌گیر پایان نخواهد یافت.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس در اولین اظهارنظر مهم خود از زمان ظهور نوع جدید کووید در هفته گذشته، گفت این نشان می‌دهد چگونه موفقیت‌های سخت به کف آمده ممکن است در دمی ناپدید شوند.

او در سخنرانی خود در نشست ویژه مجمع جهانی بهداشت گفت: «ظهور اومیکرون یادآور این نکته است که کار کووید-19 با ما تمام نشده است.»

روز دوشنبه WHO اعلام کرد نوع اومیکرون احتمالا در سطح بین‌المللی گسترش می‌یابد و ممکن است خطر افزایش بالای ابتلا در جهان را در پی و عواقب شدیدی در برخی مناطق داشته باشد.

کارمند بهداشتی در شهر Quezon، فیلیپین. Photograph: Aaron Favila/AP

تا همه ایمن نباشیم، هیچ‌کس ایمن نیست

تدروس گفت تا زمانی که آنچه او آن را «بحران واکسن» می‌خواند پایان نیابد، همه‌گیری تمام نخواهد شد و تاکید کرد کشورهای کم‌درآمد فقط 0.6 درصد از واکسن‌های کووید را در جهان دریافت کرده‌اند. او با بیان اینکه کشورهای گروه 20 (G20) 80درصد دریافت کرده‌اند، افزود: «هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی راه خود را برای خروج از همه‌گیری ایمن کند. آنچه باید آموخته باشیم این است که هیچ منطقه، هیچ کشور، هیچ جامعه و هیچ فردی ایمن نیست تا زمانی که همه ما ایمن نباشیم.»

تاکنون کل موارد ابتلا در جهان 262.17میلیون و مرگ 5.21میلیون ثبت شده است. 7.98میلیارد دوز هم واکسن تزریق شده است.

سازمان بهداشت جهانی پیشتر اعلام کرده بود: «اومیکرون دارای تعداد بی‌سابقه‌ای جهش در پروتیین اسپایک است که برخی از آنها به دلیل پتانسیل تاثیر بر مسیر همه‌گیری، نگران‌کننده هستند. ریسک کلی جهانی مربوط به نوع جدید بسیار بالا ارزیابی می‌شود.»

تا امروز، هیچ مورد مرگ‌ومیر مرتبط با اومیکرون گزارش نشده است، اگرچه سازمان بهداشت جهانی گفت تحقیقات بیشتری برای ارزیابی پتانسیل اومیکرون برای فرار از ایمنی ناشی از واکسن‌ها و عفونت قبلی نیاز است.

این نوع اولین‌بار 24 نوامبر از آفریقای‌جنوبی به WHO گزارش شد، جایی که موارد ابتلا به شدت افزایش یافته است.

کرونا در هلند
پس از اعمال قرنطینه کرونایی، خیابان‌های آمستردام، هلند، روز دوشنبه تقریبا خالی بود. Peter Dejong/Associated Press

اومیکرون در هلند قبل از پرواز از آفریقا

مقامات بهداشتی هلند صبح امروز (سه‌شنبه) گفتند کووید از نوع اومیکرون قبل از دو پرواز حامل ویروس از آفریقای‌جنوبی، در هلند شناسایی شد.

موسسه ملی بهداشت عمومی (RIVM) گفت: «ما نوع ویروس کرونای اومیکرون را در دو نمونه آزمایشی که در 19 نوامبر و 23 نوامبر گرفته شد، پیدا کردیم. هنوز مشخص نیست که آیا این افراد در جنوب آفریقا بوده‌اند یا خیر.»

به گزارش رویترز، موسسه ملی بهداشت عمومی گفت که حداقل 14 نفر در دو پرواز از ژوهانسبورگ و کیپ تاون در 29 نوامبر وارد هلند شدند و حامل نوع جدید بودند.

اومیکرون تا به‌حال در بوتسوانا، آفریقای جنوبی، بلژیک، کانادا، اسراییل، استرالیا، بریتانیا، اتریش، آلمان، جمهوری چک، هلند، ایتالیا، ژاپن، دانمارک، هنگ‌کنگ، پرتغال و سوئد شناسایی شده است و کشورهای جهان در پی ظهور آن محدودیت‌های شدید سفر از کشورهای آفریقایی اِعمال کرده‌اند.

فرانسه هم یک مورد ابتلا به اومیکرون را در  Réunion تایید کرد. آزمایش یک نفر برای کرونای اومیکرون در جزیره لا رئونیون فرانسه در اقیانوس هند مثبت شد و 6 نفر از نزدیکان او در حال آزمایش هستند. این اولین مورد تاییدشده فرانسوی است.

دکتر پاتریک ماوینگوی، محقق رسمی گفت این فرد مردی 53 ساله است که به موزامبیک سفر و در آفریقای جنوبی توقف کرده بود. رویترز گزارش داد که سخنگوی دولت فرانسه این مورد را تایید کرده است.

در این میان، دهلی نو در بیانیه‌ای اعلام کرد که هند آماده ارسال «سریع» دوزهای بیشتر واکسن کووید-19 به آفریقا برای کمک به مبارزه با نوع اومیکرون است. چین همچنین متعهد شد 600میلیون دوز واکسن به آفریقا اهدا کند.

اطلاعات کمی در مورد اومیکرون، فراتر از تعداد زیادی جهش، وجود دارد. حداقل هفته‌ها طول می‌کشد تا دانشمندان بتوانند با اطمینان بگویند که آیا این بیماری مسری‌تر است یا خیر -شواهد اولیه نشان می‌دهد که هست- و آیا باعث بیماری جدی‌تر می‌شود و چگونه به واکسن‌ها پاسخ می‌دهد.

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.