رنج بیماری را کم کنیم

همراه با بازدید سرزده رئیس جمعیت هلال‌احمر از داروخانه مرکزی هلال‌احمر در تهران

تبوتاب شلوغی داروخانه در پیک پنجم کرونا افتاده است. مراجعان با مکثی کوتاه در «تونل ضدعفونی» پا به داروخانه مرکزی هلال‌احمر می‌گذارند. نوبت می‌گیرند و منتظر اعلام شماره‌شان می‌نشینند. اغلب برای پیدا کردن داروهای بیماران خاص سر از این داروخانه درآورده‌اند؛ بیماران دیالیزی، پیوندی، دیابتی‌ها، مبتلایان به ام.‌اس و … داروخانه مرکزی هلال‌احمر تنها یکی از 36 داروخانه‌ای است که زیرنظر جمعیت هلال‌احمر اداره می‌شود و در سال‌های گذشته بیشترین تمرکز خود را برای تامین داروهای کمیاب موردنیاز مردم انجام داده است. بازدید دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر از این داروخانه بهانه‌ای است برای گذر به این مرکز و مرور آنچه در داروخانه مرکزی هلال‌احمر رخ می‌دهد.

روزهای پیک

پیک پنجم کرونا که آغاز شد، بخشی از داروخانه داروهای تک‌نسخه‌ای به توزیع داروهای کرونایی اختصاص داده شد تا متقاضیان دریافت این داروها در فضای مشترکی با دیگر مراجعان نباشند و شانس انتقال کرونا در داروخانه کمتر شود؛

داروخانه از همان روزها با تغییر روش نوبت‌دهی و انتقال بخشی از مراجعان به بخش دیگر کمی آرام‌تر و خلوت‌تر شد. با گذر از روزهای پیک و کمتر شدن مراجعانی که داروی کرونا نیاز داشتند، این بخش دوباره به داروخانه اصلی برگشته است.

با این‌حال هنوز اگر در یکی دو ماه گذشته گذرتان به داروخانه مرکزی افتاده باشد با وجود مراجعه بالا، شاهد آرامش بیشتری در داروخانه هستید.

دکتر «فراز امامی» رئیس داروخانه مرکزی هلال‌احمر می‌گوید: «وقتی مراجعان داروهای کرونا در داروخانه زیاد شد خیلی زود بخشی مجزا برای ارایه این داروها درنظر گرفتیم. چون خیلی از این افراد خودشان به کرونا مبتلا بودند و از طرفی اغلب مراجعان دیگر ما، بیماران خاص بودند.

با کم شدن مراجعه مردم بعد از پایین آمدن پیک و همچنین توزیع بهتر داروی کرونا در سراسر کشور، این بخش دوباره به حالت قبل برگشت.»

 

استیصال نبود دارو

اهمیت فعالیت‌های هلال‌احمر در حوزه دارو و تدارکات پزشکی در سال‌های گذشته بیش‌ازپیش خود را نشان داده است؛ روزهایی که به‌دلیل مشکلات تامین ارز و واردات دارو، اقلام دارویی موردنیاز برخی بیماران با کمبود مواجه شده و چشم امید بیماران خاص به هلال‌احمر دوخته شده است.

همین اهمیت است که دکتر کولیوند را در نخستین روزهای حضورش در هلال‌احمر به داروخانه مرکزی هلال‌احمر در خیابان طالقانی کشاند تا از نزدیک با مراجعان و پرسنل داروخانه صحبت کند. گله از سردرگمی برای پیدا کردن برخی اقلام دارویی، درددلی بود که یکی از مراجعان به گوش رئیس جمعیت هلال‌احمر رساند و از تلاش برای پیدا کردن این دارو در داروخانه‌های بزرگ پایتخت گفت.

این روزها که نبود برخی اقلام دارویی یا کمبود آن در داروخانه‌های کشور بیماران و خانواده آنها را مستاصل کرده است، تلفن‌های 1490 برای جست‌وجوی دارو در داروخانه‌های دولتی و همچنین 41651 برای جست‌وجوی دارو در داروخانه‌های هلال‌احمر بیشتر از قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بسیاری از مردم از شهرستان‌ها برای تهیه دارو به این داروخانه مراجعه می‌کنند و صحیح نیست که علاوه بر درد بیماری، برای تهیه دارو هم با مشکلی مواجه شوند

در این بازدید رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر تلاش برای تامین داروهای کمیاب با همکاری سازمان غذاودارو، گفت: «شأن حضور ما در هلال‌احمر به‌منظور خدمت به مردم است.

بنابراین تلاش شود درخصوص برخی کمبودهای دارویی مراجعان را راهنمایی و اطلاعات لازم در اختیار آنان قرار گیرد. استقرار داروخانه‌های هلال‌احمر در دیگر شهرستان‌ها نیز جزو برنامه‌های جمعیت است، باید مراحل قانونی آن طی و با سازمان غذاودارو هماهنگی‌های لازم انجام شود.»

 

مراجعه 2 هزار نفری روزانه

هلال‌احمر 36 داروخانه در سراسر کشور در اختیار دارد که 3 داروخانه آن زیرنظر سازمان تدارکات پزشکی جمعیت اداره می‌شوند؛ داروخانه شماره 1 که به داروخانه مرکزی هم معروف است، داروخانه شماره 2 تهرانپارس و داروخانه کیش.

به گفته رئیس داروخانه مرکزی در روزهای اوج کرونا روزانه بالغ بر 2 هزار نفر به داروخانه مرکزی و داروخانه تک‌نسخه‌ای هلال مراجعه می‌کردند. این آمار در روزهای خارج از پیک کرونا به عددی بین هزار تا 1500 نفر می‌رسد.

همین مراجعات است که داروخانه هلال را در کنار داروخانه‌های 13آبان و داروخانه 29 فروردین، به یکی از مهم‌ترین داروخانه‌های پایتخت تبدیل کرده است که مراجعانی از سایر استان‌های کشور هم دارد؛ افرادی که با اعتمادشان به هلال، برای پیدا کردن داروهای مورد نیاز بیماران خاص خود به تهران می‌آیند.

دکتر کولیوند در بازدید سرزده خود از داروخانه مرکزی هلال به لزوم تجهیز و نوسازی داروخانه‌های هلال اشاره کرد و گفت: «یکی از الزامات برای ارتقای کیفی خدمات داروخانه‌های هلال، تجهیز و نوسازی داروخانه است.

بسیاری از مردم از شهرستان‌ها برای تهیه دارو به این داروخانه مراجعه می‌کنند و صحیح نیست که علاوه بر درد بیماری، برای تهیه دارو هم با مشکلی مواجه شوند.»

بازدید از بخش‌های مختلف داروخانه، داروخانه تک‌نسخه‌ای، انبار دارویی و واحد بیمه‌گری از دیگر برنامه‌های کولیوند در حضور سرزده‌اش در داروخانه مرکزی هلال‌احمر بود.

 

داروخانه تک‌نسخه‌ای

داروخانه تک‌نسخه‌ای سال‌هاست با دریافت تک‌نسخه‌های بیماران، به تامین داروهای موردنیاز و کمیاب برای مراجعان کمک می‌کند. امامی، رئیس داروخانه مرکزی هلال‌احمر می‌گوید: «برخی اقلام دارویی موردنیاز به‌صورت سفارشی برای بیماران خریداری می‌شود.

این داروها که به داروهای تک‌نسخه‌ای معروف هستند، باید تامین ارز شوند و با سفارش از کشور مبدا، به کمک جمعیت وارد کشور شوند. تعداد این داروها محدود است و معمولا داروهای گرانقیمتی هستند. بسته به نسخه‌ بیمار، ممکن است انجام روال لازم برای تهیه این دارو تا یک ماه طول بکشد.»

داروخانه تهرانپارس یا داروخانه شماره 2 هلال‌احمر هم وضعیت مشابهی با داروخانه مرکزی دارد؛ اعتماد مردم به این داروخانه و تلاش برای تامین اقلام دارویی موردنیاز مردم، پای بسیاری از بیماران نیازمند داروهای خاص را به این داروخانه کشانده است.

دکتر کولیوند در پایان این بازدید سرزده از خدمات کارکنان داروخانه تقدیر و تشکر کرد و ضمن خداقوت به پرسنل داروخانه گفت: «درخصوص کمبودهای دارویی تدبیرهای لازم اندیشیده خواهد شد تا مردم عزیز ایران بتوانند به سهولت داروهای موردنیاز خود را در اسرع وقت و با کیفیت مطلوب تهیه نمایند.»

ارایه داروهای خاص در داروخانه‌های هلال

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.