آشنايي فعالان اجتماعی با نقش اتم‌ در حل مسائل کشور

اولین دورهمی رسانه‌ای رویداد ملی نوآوری اجتماعی با عنوان آشنايي فعالان حوزه اجتماعی با نقش اتم‌ها در حل مسائل کشور، به همت ستاد نوآوری اجتماعی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جامعه شهروندآنلاين، اولین دورهمی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی با موضوع نوآوری های اجتماعی و نقش اتم ها در حل مسائل کشور به همت ستاد نوآوری اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد.

در این مراسم «محسن دنیوی» دبیر نوپیا و مسئول مرکز نوآوری ستاد پیشرفت گفت: اولین دورهمی نوآوری اجتماعي را شاهد هستیم که گردهمایی فعالان این حوزه است.

وی با بیان اینکه «نوپیا» یک کلمه فارسی با ریشه لری است؛ يعني به سمت آینده روشن حرکت کن، افزود: نوپیا از وجوه مختلف در زمینه نوآوری اجتماعی استفاده می کنند.

دنیوی تصریح کرد: نوآوری اجتماعی یک پدیده ی نوظهور در جهان است که از اوایل ١٩۶٠ در آمریکا و اروپا پیدا شد و در سال ٩٠ اولین متن هاي زيادي درباره نوآوری اجتماعی در ایران به تولید رسید.

دبیر نوپیا و مسئول مرکز نوآوری ستاد پیشرفت جامع منطقه ای با اشاره به اینکه تعابیر مختلفی در زمینه نوآوری اجتماعی وجود دارد و مقالات مختلف به آن پرداخته است، تصریح کرد: نوآوری اجتماعی، حل مسائل اجتماعی به نحوه ی خلاقانه با روش های اجتماعی است.

وی ادامه داد: چندی است نوآوری اجتماعی به لحاظ فعالیت های معاونت علمی ریاست جمهوری بسیار شنیده است و رویداد های زیادی برای آن نیز برگزار می شود، همچنین این نوآوری که در نظر داریم خلاقانه و هدف آن خلق ثروت است و در این زمینه شاهد شرکت هایی هستیم که با فناوری در ارتباط است.

دنیوی بیان کرد: نوآوری اجتماعی وزن بیشتری از نظر شیوه های اجتماعی دارد که با حضور مردم محقق می شود همچنین یکی از نکاتی که در نوآوری اجتماعی به آن توجه شده موضوع ایده ها و تجربه های موفق(اتم) مردمی است که این دورهمی هم ویژه فعالان این عرصه است.وی افزود: از فعالان اجتماعي دعوت می کنیم روز ١٢ اسفند ماه در برج میلاد همراه ما باشند.

در ادامه«یاسر محدثی» کارشناس حوزه فناوری افزود: فارغ از همه برنامه‌های پیشرفت با کمک مردم مشکل را حل می کنیم و فارغ از احساس نیاز به ارگان های پر قدرت، مشکلات بزرگ حل می شود.

وی ادامه داد: تجربه ما در مواجه با اتم ها نشان می دهد که هیچ مربی بهتر از یک اتم دیگر نیست و بستری به عنوان اتمیکا ایجاد می‌شود که در آن آموزش های تخصصی به افراد داده می شود.

وی افزود: مربی ها اتم‌های موفق هستند و از دوستانی که فکر می کنند می توانند مربی خوبی باشند و تجربه های خود را به شیوه درس‌نامه در اختیار ما قرار دهند دعوت می‌کنیم که همراهی کنند.

در ادامه «محسن احمدزاده» مدیر عامل بنیاد ایده ها و تجربه های موفق (اتم) گفت: اتم بنیاد ایده و تجربه است؛ اتم یک حرکت نهضتی است که توسط جوانان شکل گرفته و اداره کنندگان آن هم جوانان هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات جامعه توسط حاکمیت حل نمی شود و حل آن بر عهده ی خود مردم است، افزود: توجه کردن به گفته‌ها و خواسته‌های مردم یکی از موضوعات نوآوری اجتماعی است و باید تحقیق کنیم چه موضوعاتی در ذهن مردم پرورش پیدا می کند و می تواند معضلات ملی، استانی و فرامنطقه ای را حل کند.

احمدزاده گفت: اتم از چندین بخش تشکیل شده است که یکی از بخش های مهم آن اندیشکده است، در واقع اندیشکده مغز متفکر اتم است.

وی گفت: سومین ساختار در بنیاد اتم، اتم مدیا است که رصد و شناسایی آموزش عمومی و هدایت نخبگان را دارد همچنین بخش های مختلفی همچون گردشگری، سلامت، علم و فناوری، خیریه و محیط زیست که مردم درگیر آن هستند .

«کاوه خداشناس» مجری برنامه تلویزیونی اتم گفت: من خودم را اتمی می دانم و از زمانی که در اتاق فکر اتم بودم تا زمانی که برنامه ها ساخته شد حضور داشتم.

وی با بیان اینکه اتم پر کننده فاصله بین علم و عمل است، افزود: بنیادی به وجود آمده دنبال ایده های نوآورانه مردمی است.

«محسن دوباشی» مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه ای و رئیس شورای سیاستگذاری رویداد ملی نوآوری اجتماعی (نوپیا) گفت:  روزی که بنا داشتیم مشکلات کشور را حل کنیم همه دم از آسیب‌های اجتماعی می زدند اما کورسوی فعالیت های اجتماعی حرکت جدیدی را برای ما باز کرد.

وی با اشاره به اینکه مسائلی در اقصا نقاط کشور وجود دارد و عده ای در حال حل آن ها است اما ممکن است ناامید شوند، افزود: انرژی مردم مشکلات جدیدی را حل کرد.

وی با بیان اینکه نوآوری اجتماعی و رویدادی که با عنوان نوپیا عنوان شد بنا است یک بار دیگر در یک تصویر بزرگ، حل مسائل خلاقانه ی مردمی را به تصویر بکشد، ادامه داد:  ما از تحول حکمرانی صحبت می کنیم و باید به سمت مردم سازی حکمرانی حرکت کنیم.

دوباشی با اشاره به اینکه در نوآوری اجتماعی از سبد ایده های کوچک حرف می زنیم که مسئله را می توانند حل کنند، گفت:  در حوزه نوآوری  اجتماعی هر کسی که فعالیت اجتماعی کرده است می توان این کار را انجام دهد  همچنین ما سعی کردم نشان دهیم که به واسطه ی مردم می توانیم مشکلات را حل کنیم و اتم ها یک وجه نمایان شده موفقیت هایی هستند که می توان آن را نشان داد.

در ادامه این دورهمی «پرویز کرمی» دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان گفت: نوآوری های اجتماعی در پیشینه و فرهنگ ما بوده است و بسیاری از مسائل و موضوعات در دل آن رفع می‌شود.

وی با بیان اینکه با تغییر زندگی، روش  و سبک بسیاری از مسائل رخت بر بست و امروز چیزی به عنوان همیاری اجتماعی نداریم، گفت: معاونت علمی و فناوری رییس جمهور در قالب سند فناوری‌نرم دیده شده که این سند به حوزه نوآوری اجتماعی پرداخته است.

وی با اشاره به اینکه به توانبخشی اجتماعی نیاز داریم گفت: گروه های هدفی در حوزه نواوری اجتماعی و در مناطق محروم داریم که می‌توانند این حوزه را پشتیبانی می کنند وبه طور مثال می‌توانیم از زندانی ها، خیریه ها، سازمان ها  و معلولان برای حل نیاز های جامعه استفاده کنیم.

کرمی ادامه داد: با چشم انداز پیش‌بینی شده باید به موضوع خانه‌های خلاق و نوآوری فکر کنیم و برای سال آینده تعداد کارخانه های نوآوری را افزایش دهیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.